عصر خودرو

نکاتی در خصوص پرداخت سود سهام عدالت

عصر بازار- مشمولان سهام عدالت می‌توانند با ثبت شماره شبای حساب بانکی خود در سامانه این سهام، از سود سهام عدالت برخوردار شوند.

نکاتی در خصوص پرداخت سود سهام عدالت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایبِنا، در سال 1385 طرحی تحت عنوان توزیع سهام عدالت به تصویب رسید و اجرایی شد که بر اساس آن قرار شد در مدت 10 سال، سود سهام اعطایی به مشمولان به‌جای پرداخت به آنها بابت اقساط سهامشان کسر شود و پس از آن سهامداران بتوانند سهام عدالت خود را خرید و فروش کنند.

    در این راستا تاکنون 49 میلیون و 226 هزار نفر از افراد جامعه به‌عنوان مشمولان سهام عدالت شناسایی شده و به آنها سهام تعلق گرفته است. به همین دلیل در 17 اسفند سال گذشته نیز سامانه‌ای برای آگاهی و اطلاع مشمولان سهام عدالت از جزئیات صورت‌حسابشان راه‌اندازی شد که مشمولان با مراجعه به آن از میزان اقساط پرداخت‌شده سهام خود و همچنین میزان بدهی‌شان به دولت اطلاع پیدا کنند.

    از اینرو به‌ جز دو دهک اول درآمدی که از تخفیف 50درصدی برای تسویه سهام خود برخوردارند، در صورتحساب بقیه مشمولان ارزش تقریبی سهام حدود 530 هزار تومان اعلام شد که بر این اساس در صورت تمایل می‌توانستند اقدام به تسویه مانده بدهی اقساط سهام عدالت خود تا پایان شهریورماه امسال کنند که با موافقت شورای عالی اصل 44 قانون اساسی این مهلت تا مهرماه 96 تمدید شد.

    از سوی دیگر طبق قانون سازمان خصوصی سازی باید در سال 96 سود سال مالی شرکتهای سرمایه‌پذیر را به حساب مشمولان واریز نماید. بر این اساس از اواخر فروردین ماه امسال این امکان در سامانه سهام عدالت بوجود آمده است تا مشمولان سهام عدالت با ثبت شماره شبای حساب بانکی خود در این سامانه، از سود سهام عدالت برخوردار شوند که از دیروز سود این سهام به مرور به حساب مشمولان در حال واریز شدن است.

    بر این اساس مشمولان سهام عدالت در رابطه با دریافت سود سهام عدالت باید به این مطالب توجه کنند:

    * ساماندهی سهام عدالت در سه گام اجرایی و عملی خواهد شد که گام نخست آن ارائه صورتحساب به مشمولان و گام دوم واریز سود سهام عدالت است و گام سوم آن نیز ارائه لایحه و آزادسازی سهام عدالت است.

    * مشمولان دو دهک اول سهام عدالت که افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند طبق قانون از تخفیف 50درصدی بابت بازپرداخت بدهی سهام عدالت خود برخوردار هستند و بر این اساس سود امسال سهام آنها 150 هزار تومان است که در این مرحله به حساب هر یک از مشمولان 50 هزار تومان سود واریز خواهد شد.

    * مشمولان سهام عدالت برای دریافتن سود این سهام باید شماره شبای حساب بانکی خود را در سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir وارد کنند.

    * برای مشمولانی که شماره شبای حساب بانکی آنها مورد تائید قرار نگرفته و یا شماره شبای خود را اعلام نکرده‌اند، سودی واریز نخواهد شد.

    * سود سهام عدالت به صورت انفرادی به حساب شخص سهامدار واریز خواهد شد و سود سهام عدالت  مشمولان به حساب سرپرست خانوار یا قیم و وکیل واریز نمی‌شود.

    * برای دریافت شماره شبا بانکی ضرورتی به افتتاح حساب جدید در بانکها نیست و حسابهای بانکی قبلی و موجود نیز امکان دریافت شماره شبا دارند.

    * شماره شبای بانکی اعلامی که متعلق به یک حساب بانکی مسدود باشد مورد قبول واقع نخواهد شد و شماره شبای بانکی متعلق به حساب مشترک اشخاص نیز مورد تایید سامانه قرار نخواهد گرفت.

    * شماره شبا حساب بانکی اشخاص حقوقی در  سامانه سهام عدالت با تایید مواجه نخواهد شد.

    * به دلیل این که سود سهام عدالت به صورت انفرادی به حساب شخص سهامدار واریز می شود، بنابراین برای هر یک از اعضای خانوار باید یک شماره شبا که به نام شخص مشمول باشد در سامانه سهام عدالت ثبت شود.

    * برای کودکان و افراد تحت تکفل زیر سن قانونی باید شماره شبای حساب بانکی به نام خود آنها در سامانه ثبت شود و سود سهام عدالت به حساب سرپرست خانوار یا قیم و وکیل واریز نمی شود.

    * بانک‌ها و موسسات اعتباری مورد تائید بانک مرکزی برای واریز سود سهام عدالت عبارتند از: تجارت، رفاه، سپه، صادرات، ملت، ملی، شهر، توسعه صادرات، صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن، پست بانک، توسعه تعاون، آینده، گردشگری، سینا، ایران زمین، حکمت ایرانیان، انصار، سامان، کارآفرین، پارسیان، اقتصاد نوین، سرمایه، پاسارگاد، قرض‌الحسنه مهر ایران، دی، ایران و ونزوئلا، قرض‌الحسنه رسالت، قوامین، خاورمیانه، موسسه اعتباری ملل(عسگریه) و موسسه اعتباری کوثر و موسسه اعتباری توسعه.

    * هر یک از مشمولان سهام عدالت که دارای شماره حساب معتبر نزد یکی از بانک‌ها یا مؤسسات مالی و اعتباری مورد تأیید بانک مرکزی(عضو شبکه شتاب بانکی) هستند؛ باید با مراجعه به شعب بانک یا مؤسسه مزبور و یا از طریق سایت اینترنتی و دستگاه های خودپرداز(دستگاه های ATM) و سایر امکانات بانک‌ها نسبت به دریافت شناسه حساب بانکی ایران(شِبا) 24 رقمی مربوط به حساب بانکی خود اقدام کنند و این شناسه را در سامانه سهام عدالت درج کنند، تا از این پس سود سهام عدالت به حساب بانکی هر یک از مشمولین(مطابق شماره شِبا اعلام شده) واریز شود.

    * واریز سود سهام عدالت متناسب با مبلغ سهامداری هر نفر، به حساب شخص مشمول واریز می شود. بنابراین هر یک از مشمولان که تا تاریخ 31 مرداد 1396 در قید حیات بوده و شماره شبا بانکی خود را در سامانه سهام عدالت به تأئید نهایی رسانیده و اکنون حساب بانکی آنان مسدود یا دچار مشکل نمی باشد، از سود نقدی این مرحله برخوردار می شوند.

    * مشمولین در قید حیات که تا کنون شماره شبا بانکی خود را به تایید سامانه سهام عدالت نرسانده اند، در این مرحله واریز سود ندارند و سود متعلق به آنان در مراحل بعد به طور یک جا پرداخت خواهد شد. این مشمولان مکلفند برای بهره‌مندی از سود سهام در مراحل آتی، نسبت به درج شماره شبا بانکی در سامانه سهام عدالت به نشانیwww.samanese.ir  اقدام نمایند.

    * هر چند در حال حاضر لایحه آزادسازی سهام عدالت به تصویب مجلس نرسیده و مشمولان نمی توانند سهام خود را خرید و فروش کنند اما در عالم واقع، مشمولان مالک این سهام هستند و بجز این که ورقه سهام عدالت را ندارند، از تمامی مزایای سهام عدالت از جمله سود آن برخوردارند و تنها حق خرید و فروش این سهام را ندارند.

    * مشمولان برای دریافت سود سهام عدالت نباید وجهی را پرداخت کنند.

    * مشمولان سهام عدالت برای آگاهی از چگونگی ثبت شماره شبای خود جهت دریافت سود باید به سامانه سهام عدالت به آدرس www.samanese.ir مراجعه کنند.

    برچسب ها