عصر خودرو

مدیرعامل بانک قوامین مطرح کرد؛

رونق بازار مسکن پیش‌نیاز فروش اموال مازاد بانک‌ها

عصر بازار- مدیرعامل بانک قوامین گفت: رونق بازار مسکن زمینه تحقق خواسته وزیر اقتصاد مبنی بر فروش اموال مازاد بانک‌ها را فراهم می‌سازد.

رونق بازار مسکن پیش‌نیاز فروش اموال مازاد بانک‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا, غلامحسن تقی نتاج درباره تاکید وزیر اقتصاد بر فروش اموال مازاد بانک‌ها، اظهارداشت: کارکرد اصلی بانک‌ها جذب سپرده در بخش واسطه‌گری وجوه است و اینکه سپرده‌ها را جذب و سپس در تله نقدینگی مانند اموال و سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کند اصلا پذیرفتنی نیست.

    وی افزود: بنابراین رویکردی که دولت و وزیر اقتصاد و دارایی با جدیت در حال پیگیری آن هستند هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ عملیاتی مورد تایید است، اما نکته قابل توجه اینکه بازار خرید و فروش دارایی‌های واقعی راکد است.

    نتاج ادامه داد: در شرایط اقتصادی موجود و بازار دارایی‌های غیرنقدی محقق کردن این خواسته دولت در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست اما شوکی است که بانک‌ها حتما تحت تاثیر و فشار آن قرار خواهند گرفت تا اقداماتی در این زمینه داشته باشند.

    وی با بیان اینکه شرایط مطلوب زمانی است که رونقی را در دارایی‌های غیرنقدی مانند املاک مازاد و غیره شاهد باشیم که البته چنین اتفاقی نیز در حال رخ دادن است، تصریح کرد: بعد از ارز و طلا نوبت این بازار خواهد بود و مایل هستیم که این اتفاق رخ دهد چرا که این اموال برای بانک‌ها به جز ضرر و زیان چیزی ندارد.

    مدیرعامل بانک قوامین همچنین با اشاره به اموال تملیک شده بانک‌ها در ازای مطالباتشان، افزود: بحث اموال تملیک شده و املاک مازاد جدا از یکدیگر است، آنچه هم‌ اکنون در بانک‌ها وجود دارد اموال و دارایی‌های تملیک شده است و معمولا بانک‌ها توانایی و تخصص اداره کردن آنها را ندارند زیرا بیشتر در حوزه بانکی کار کرده‌اند.

    وی با بیان اینکه به طور قطع اگر این دارایی‌ها و اموال در اختیار متخصصان قرار گیرد بازدهی خوبی خواهد داشت، گفت: ایجاد رونق در بازار مسکن از اقدامات بسیار مهم و تاثیرگذار است، در غیر اینصورت متخصصان هیچ تمایلی برای دریافت اینگونه دارایی‌ها از بانک‌ها ندارند.

    نتاج در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با رونقی که ایجاد می‌شود در کنار الزامی که وزیر اقتصاد برای بانک‌ها به وجود آورده هرچه سریع‌تر بانک‌ها این دارایی‌ها را واگذار کنند چرا که در غیر اینصورت زیان سنگینی به ویژه در بحث مالیاتی به بانک‌ها تحمیل خواهد شد که این موضوع از چالش‌های اصلی نظام بانکی است.

    برچسب ها