عصر خودرو

نوبخت:

پیش بینی رشد اقتصادی ۶ درصدی در سال آینده

عصر بازار- رئیس سازمان برنامه باب یان اینکه در سال ۹۷ متقاضیان جدید بازار کار ۸۳۸ هزار نفر خواهند بود که از این تعداد ۶۸۶ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند،اظهار داشت: برای سال آینده رشد اقتصادی شش درصدی و یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی در نظر گرفته شده است.

پیش بینی رشد اقتصادی ۶ درصدی در سال آینده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایران آنلاین, محمدباقر نوبخت صبح امروز، در یک نشست خبری با اشاره به ایجاد اشتغال در سال 97 گفت: به این منظور در طرح‌های تولیدی و عمرانی سرمایه‌گذاری خواهیم کرد که در این راستا 73 هزار و 400 میلیارد تومان به طرح‌های تولیدی و 254 هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی تخصیص داده شد.

    نوبخت گفت: در طرح‌های تولیدی 17 هزار و 400 میلیارد تومان از محل حامل‌های انرژی ، 15 هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی، 35 هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات حساب بانکی و شش هزار میلیارد تومان دیگر از قانون حمایت از توسعه و اشتغال پایدار تامین می‌شود که در مجموع 73 هزار و 400 میلیارد تومان به طرح‌های تولیدی اختصاص خواهد یافت.

    وی افزود: در سال 97 متقاضیان جدید بازار کار  838 هزار نفر خواهند بود که از این تعداد 686 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.

    نوبخت در ادامه گفت: 70 درصد جمعیت کشور از جوانان تحصیل‌کرده‌ای هستند که به زودی وارد بازار کار خواهند شد و بدین منظور باید به سمتی حرکت کرد که فرصت‌های شغلی برای افراد تحصیلکرده پاسخگو باشد.

    نوبخت گفت: در طرح‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، حمل و نقل، مسکن، صنایع دستی و گردشگری و اشتغال‌های خرد سرمایه‌گذاری شده است. در سال 97 برای احیای بافت فرسوده 12 برنامه در نظر گرفته‌ایم که با ساخت 100 هزار واحد جدید 240 هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطر نشان کرد: همچنین با ساخت مسکن حمایتی و اجتماعی و مسکن روستایی 60 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می‌شود. ضمن آن که سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل درون شهری 24 هزار و 400 فرصت شغلی و در حمل و نقل برون شهری 2 هزار و 750 فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

    وی ادامه داد: با سرمایه‌گذاری در حوزه میراث فرهنگی 173 هزار فرصت شغلی و در زمینه اشتغال خرد 121 هزار فرصت شغلی در خصوص سیاست‌های فعال بازار کار 221 هزار فرصت شغلی و صنایع کوچک و خوشه‌های صنعتی 74 هزار و 500 فرصت شغلی ایجاد خواهد شد که در مجموع برای سال 97 حدود یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی جدید در نظر گرفته شده است.

    نوبخت افزود: برای احیای بافت فرسوده بازسازی ها براساس نقشه‌های شهری انجام خواهد شد که برای آن 60 درصد وام با سود 9 درصد در نظر گرفته شده که برای مسکن روستایی سود آن 5 درصد خواهد بود.

    وی با بیان اینکه هر سال نیازمند بازسازی یک میلیون واحد جدید هستیم گفت: ما برای شروع کار 100هزار واحد در هر سال در نظر گرفتیم که در مجموع 300 هزار فرصت شغلی در این حوزه به وجود خواهد آمد.

    وی گفت: دولت برای تعویض زیرساخت‌ها هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفته ضمن آنکه 2هزار و 500 میلیارد تومان به صورت وجوه ارائه شده خواهد بود. همچنین برای بهبود وضعیت محیط زیست و هوا 25 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می‌شود که در دو زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل درونشهری و برونشهری خواهد بود که از این میزان 22 هزار و 380 فرصت شغلی حمل و نقل درونشهری و 2هزار و 750 فرصت شغلی حمل و نقلی برونشهری ایجاد خواهد شد.

    نوبخت در خصوص بخش کشاورزی نیز گفت: 67 هزار فرصت شغلی برای این حوزه دیده شده که در سه بخش گلخانه‌ای با 33 هزار فرصت شغلی، پرورش ماهی در قفس با 14 هزار فرصت شغلی و در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی 20 هزار فرصت شغلی در نظر گرفته شده است.

    وی در مورد تخصیص سود سهام عدالت گفت: با توجه به این که 290 نماینده در مجلس حضور دارند و هر کدام دارای سلایق مختلفی هستند هنوز رای‌گیری‌ها صورت نگرفته اما آنچه عنوان شده که از روز گذشته پرداخت شود، قانونی است.

    وی در خصوص جذب نیرو در دولت گفت: در قانون مدیریت خدمات کشوری بند ب و ج به دولت اجازه داده شده تا در ازای هر سه نفر بازنشسته یک نفر جذب کند و این موضوع منع قانونی ندارد.

    نوبخت در زمینه تخصیص منابع از نرخ حاملان انرژی برای اشتغالزایی گفت: در کمیسیون تلفیق مقرر شد تا از فروش اموال تملیکی به جای افزایش نرخ حامل‌های انرژی این موضوع حل شود که این رقم از 17 هزار و 400 میلیارد تومان به 10 هزار میلیارد تومان تقلیل پیدا کرد اما همچنان به تصمیم نهایی مجلس نیاز دارد.

    برچسب ها