عصر خودرو

یک مقام مسئول:

طول شبکه انتقال گاز ایران به ۴۵ هزار کیلومتر افزایش می یابد

عصر بازار- مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: طول شبکه انتقال گاز ایران به ۴۵ هزار کیلومتر افزایش می یابد که علاوه بر بهبود کیفیت توزیع گاز در کشور و ارتقای تاب‌آوری شبکه گاز؛ جایگاه تجارت بین‌المللی گاز ایران تثبیت می‌شود.

طول شبکه انتقال گاز ایران به ۴۵ هزار کیلومتر افزایش می یابد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «حسن منتظر تربتی» گفت: اکنون شبکه انتقال گاز با 36 هزار کیلومتر خط لوله، توان انتقال روزانه 800 میلیون مترمکعب گاز را دارد اما با افزایش آن به 45 هزار کیلومتر، حجم انتقال به حدود یک میلیارد تا یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.
    این مقام مسئول درباره چشم‌انداز توسعه خطوط انتقال گاز کشور گفت: ‌اکنون 36 هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز در سراسر کشور به بهره‌برداری رسیده که در افق 1404 طول آن به 45 هزار کیلومتر می‌رسد.
    وی تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و راهبردی ایران، افزایش حجم خطوط انتقال گاز، قابلیت ترانزیت، سوآپ ( معاوضه)، تجارت و صادرات گاز کشور را افزایش می‌‌دهد.
    وی با اشاره به اینکه افزایش 9 هزار کیلومتری شبکه انتقال گاز در ایران مزایای بسیاری دارد، افزود: با افزایش شبکه، از یک سو قابلیت توزیع گاز به همه نقاط کشور را خواهیم داشت و چنانچه خطوط جدید را تاب آور ‌کنیم، سطح پایداری شبکه انتقال گاز ارتقا می‌یابد.
    مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز تاکید کرد: تاب‌آور کردن شبکه یا همان افزایش سطح پایداری، اهمیت بسیاری دارد زیرا تامین70 درصد از انرژی کشور برعهده شبکه گاز است که تامین امنیت و استانداردهای لازم در شبکه انتقال گاز، موضوعی مهم و حیاتی به شمار می‌رود.
    وی افزود: به طور تقریبی در هر 1000 کیلومتر خط انتقال گاز 56 اینچ بدون ایستگاه تقویت فشار، 50 میلیون مترمکعب گاز منتقل می‌شود و با احداث ایستگاه تقویت فشار، به 100 میلیون مترمکعب می‌رسد.
    تربتی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرا و احداث 9 هزار کیلومتر خط لوله انجام شده است، افزود: از این لحاظ نگرانی نداریم و در حال تلاش برای تامین منابع مالی طرح‌ها هستیم.
    گفتنی است، بر اساس چشم‌انداز صنعت گاز کشور در افق 1404 مقرر شده میزان 36 هزار کیلومتر خط انتقال گاز کنونی کشور با 26 درصد افزایش به 45 هزار کیلومتر برسد، تعداد مراکز بهره‌برداری نیز از40 مرکز کنونی به 74 مرکز و تعداد ایستگاه‌های تقویت فشار از 79 ایستگاه کنونی به 130 ایستگاه افزایش یابد. بر این اساس، میزان انتقال گاز نسبت به تعهد امسال (بالغ بر 240 میلیارد مترمکعب) به 400 میلیارد مترمکعب در افق 1404 خواهد رسید.

    برچسب ها