عصر خودرو

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن:

ورود هندی‌ها به تولید ریل ملی

عصر بازار- معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با اشاره به ورود هندی‌ها به تولید ریل ملی گفت: قرار بر این است که هندی‌ها در ارائه شمش و تامین منابع ملی به کمک ذوب‌آهن بیایند.

ورود هندی‌ها به تولید ریل ملی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، مازیار یزدانی در نشست خبری صبح امروز با اشاره به سرفصل پروژه‌های شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مهم‌ترین پروژه‌های راه‌آهن، پروژه‌هایی هستند که در ارتقای ایمنی، کاهش آلودگی محیط زیست و در ارتقای درآمدزایی موثر باشند.

    وی افزود: بنا بر این پروژه‌هایی که دارای این سه سرفصل نباشند یا متوقف و یا اینکه سرعت اجرای آن کاهش پیدا می‌کند. همچنین از آنجایی که دولت در خشکسالی مالی قرار دارد اولویت‌بندی پروژه ها بسیار مهم است. از سوی دیگر پروژه‌های ریلی از پروژه‌های هزینه‌بر هستند و در مقایسه با سایر پروژه‌ها هزینه بسیار بالایی دارند چرا که تولیدکنندگان تجهیزات راه‌آهن در دنیا بسیار محدود هستند.

    معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با بیان اینکه در حال حاضر2هزار و 300 پروژه درراه‌آهن تعریف شده است که دارای این سه سرفصل هستند گفت: به غیر از پروژه‌هایی که از طریق فاینانس‌های خارجی تامین مالی می‌شوند هزینه ساخت این پروژه‌ها چیزی حدود 4 هزار میلیارد تومان است.

    یزدانی با اشاره به سه ابر پروژه راه‌آهن گفت: قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان، برقی شدن قطار تهران – مشهد و برقی‌سازی راه آهن اینچه‌برون از پروژه‌های کلان شرکت راه‌آهن است که قطار سریع‌السیر تهران – اصفهان در حال اجرا است. در پروژه برقی شدن تهران – مشهد مشاوران شروع به کار کردند و همچنین در پروژه برقی‌سازی راه‌آهن اینچه‌برون در مرحله تدوین قراردادهای نهایی با طرف روسی هستیم و امیدواریم از ابتدای سال 97 این پروژه به مرحله اجرا برسد.

    وی با اشاره به پروژه‌های در اولویت راه‌آهن برای ارتقای ایمنی اظهار داشت: یکی از پروژه‌های در اولویت ما تجهیز تمام شبکه راه‌آهن به سیستم ATC است. ATC مسیر بافق-  مشهد نهایی شده است و آماده بهره‌برداری است. سیاست ما این است که طول شبکه راه‌آهن که مجهز به سیستم سیگنالینگ هستند به سیستم ATC مجهز شوند بنابراین فقط سه مسیر تهران – شمال، اصفهان – شیراز و زاهدان – کرمان که به سیستم سیگنالینگ مجهز نیستند ATC ندارند آن هم به دلیل ترافیک پایین این مسیرها است.

    یزدانی با اشاره به ساخت تقاطع همسطح برای افزایش ایمنی راه‌آهن اظهار داشت: هرچند که سطح تقاطع‌های غیر همسطح تکلیف راه‌آهن نیست اما در راستای افزایش ارتقای ایمنی این تکلیف را هم برعهده گرفته‌ایم. هزینه ساخت هر تقاطع چیزی حدود 19 میلیارد تومان است و ساخت 22 تقاطع را در دستور کار قرار داده‌ایم.

    وی همچنین با اشاره به اتصال راه‌آهن به چشمه‌های بار گفت: اتصال راه‌آهن به مراکز باری تکلیف مقام معظم رهبری و وزیر راه و شهرسازی است که برای تحقق این هدف باید 450 کیلومتر راه‌آهن ساخته شود که 250 کیلومتر آن راه‌آهن‌های زیر 10 کیلومتر هستند.

    معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن ادامه داد: تاکنون به 200 نقطه مرکز بار متصل شده‌ایم و برای تحقق این هدف به هزار میلیارد تومان اعتبار نیازداریم.

    یزدانی با اشاره به افزایش همکاری‌ها با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اتصال خطوط راه‌آهن به مراکز بار گفت: برای تحقق این هدف جلسات هفتگی برگزار می‌شود و یکی از مهم‌ترین نقاط برای این وزارتخانه اتصال منطقه سنگان به راه‌آهن است. در حال حاضر ظرفیت راه‌آهن این منطقه 6 میلیون تن بار است که برای 20 میلیون تن بار ظرفیت افزایش دارد که باید ظرفیت‌های این راه‌آهن را برای جابجایی 10 میلیون تن بار دیگر افزایش دهیم.

    وی تاکید کرد: سیاست ما دو خطه سازی محور بافق – سرخس برای افزایش ترانزیت است که این پروژه 5 هزار میلیارد تومان اعتبارات می‌خواهد و در حال حاضر دو شرکت ایرانی و دو شرکت خارجی برای ساخت آن اعلام آمادگی کرده‌اند.

    اعلام آمادگی هندی‌ها برای تامین مالی تولید ریل ملی

    معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با اشاره به سرنوشت ریل ملی گفت: متاسفانه برای تولید ریل ملی زمان بسیار زیادی را از دست داده ایم اما امروز در مرحله خوبی از همکاری‌های بین راه‌آهن و ذوب‌آهن برای تولید ریل ملی هستیم.

    وی افزود: به شرکت‌ها و تولیدکننده ریل در هند اعلام کردیم که ادامه خرید ریل تنها از طریق ذوب‌آهن ممکن خواهد بود. بنابراین قرار بر این شده است که همکاری بین هندی‌ها و ذوب‌آهن برای تولید ریل ملی انجام شود.

    یزدانی ادامه داد: به این صورت که قرار بر این شده هندی‌ها شمش ریل را در اختیار ذوب‌آهن قرار دهند و دغدغه ذوب‌آهن برای تامین مالی را رفع کنند.

    معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن افزود: در مذاکرات با هندی‌ها قرار بر این شده، هندی‌ها پروسه تولید ذوب‌آهن را ممیزی کنند و در مشارکت‌های مالی حضور داشته باشند. بنابراین قرارداد سه‌جانبه‌ای بین هندی‌ها، ذوب‌آهن و راه‌آهن به امضا می‌رسد. شرایط تولید ریل ملی کاملاً مهیا است و تنها مشکل ما تامین مالی است.

    یزدانی ادامه داد: طلبی که راه‌آهن از ذوب‌آهن داشته بابت پیش‌پرداخت، خرید ریل ملی تهاتر شده است.

    ایجاد سه ایستگاه تبادلی بین راه‌آهن و مترو

    یزدانی با اشاره به اهمیت حمل و نقل ریلی حومه‌ای گفت: هرچند که از محل حمل و نقل حومه‌ای درآمدی نداریم اما از نظر اخلاقی راه‌اندازی حمل ونقل ریلی حومه‌ای در تعهد قرار داده‌ایم. پیش از سال 92 یک ریال هزینه در بحث زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی و حومه ای انجام نشده بود اما در دولت یازدهم و دوازدهم زیرساخت‌های این پروژه‌ها به وجود آمده است.

    وی ادامه داد: در حال حاضر راه‌آهن حومه ای تهران – گرمسار و تهران – کرج  در حال اجرا است و در محور تهران – کرج در حال احداث خط چهارم هستیم. خط دوم راه‌آهن حومه‌ای محور کرج- زنجان هم در دست ساخت است. راه‌آهن حومه‌ای مشهد – شیراز – اصفهان هم در حال ساخت است.

    معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن تاکید کرد: روزانه 700 هزار خودرو وارد تهران و از تهران خارج می‌شود که اغلب این خودروها از خودروهای فرسوده هستند که آلودگی بسیار زیادی را ایجاد می‌کنند. بنابراین ایجاد حمل و نقل حومه‌ای ریلی بسیار اهمیت دارد.

    یزدانی همچنین با اشاره به ایجاد ایستگاه‌های تبادلی بین راه‌آهن و مترو برای تسهیل جابجایی مسافران گفت: برای ایجاد اتصال متروی شهرری به راه‌آهن قرار بر این است که ایستگاه جدیدی ساخته شود و در این راستا راه‌آهن زمینی 5 هکتاری را تملک کرده و قرار بر این است که در آن منطقه مرکز TOD راه‌اندازی شود.

    وی ادامه داد: همچنین در ایستگاه جوانمرد قصاب ایستگاه تبادلی بین راه‌آهن و مترو تا پایان سال ساخته می‌شود که از این طریق مسافران به منطقه جنوب تهران دسترسی راحت‌تری پیدا می‌کنند و قرار بر این است که این ایستگاه راه‌آهن به صورت زیرزمینی ساخته شود.

    یزدانی ادامه داد: خبر خوب این است که به زودی ایستگاه تبادلی سه‌جانبه در ترمینال جنوب ایجاد می‌شود و مسافران هم از راه‌آهن و هم از مترو و شبکه اتوبوسرانی می‌توانند استفاده کنند.

    وی همچنین با اشاره به ساخت ترمینال جدید تهران گفت: برای اجرای این پروژه منتظر تصویب طرح جامع تهران هستیم.

    افتتاح راه‌آهن آستارا- آستارا در ماه جاری

    یزدانی با اشاره به اتصال راه‌آهن ایران به کشور آذربایجان گفت: در حال حاضر این پروژه در جریان است و در این ماه ساخت راه‌آهن آستارا- آستارا به اتمام می‌رسد و افتتاح می‌شود.

    معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با اشاره به راه‌آهن خواف – هرات گفت: در حال حاضر توانسته‌ایم این راه‌آهن را تا غوریان بسازیم و این را‌ه‌آهن در کشور افغانستان تا 20 کیلومتر پیش رفته است. در حال حاضر برای ادامه این مسیر باسخت‌گیری‌ها و بروکراسی‌های مرزی در کشور افغانستان روبرو شده‌ایم.

    برچسب ها