عصر خودرو

ایران به صادرکننده فناوری صنعت دارویی مبدل شد

عصر بازار- مدیرعامل گروه دارویی سیناژن و دریافت کننده نشان امین الضرب گفت: این گروه دارویی موفق شد تا برای نخستین بار در نقش فناوری دهنده، ارائه دهنده لایسنس (گواهی) و به نوعی صادرکننده فناوری در صنعت دارویی به دیگر کشورها ظاهر شود.

ایران به صادرکننده فناوری صنعت دارویی مبدل شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، دکتر «هاله حامدی فر» امروز (سه شنبه) در سی و چهارمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: فناوری های این گروه دارویی برای نخستین بار به کشورهای مالزی و آرژانتین صادر شده است، در حالی که تا پیش از این دریافت کننده و گیرنده گواهی ها بوده است.
    وی با اشاره به فعالیت های این گروه دارویی در عرصه داروهای «های تک»، بیماری های خاص و صعب العلاج، یادآور شد: عمده داروهای تولیدی این گروه در جهان تنها یک یا 2 تولیدکننده دارد و دانش فنی داروها بومی سازی شده و بدون وابستگی تکنولوژیک تولید می شود.
    حامدی فر تصریح کرد: اکنون 40 درصد صادرات دارویی کشور از سوی این گروه دارویی انجام می شود که 2 هزار و 500 نفر در آن اشتغال به کار داشته و دارای متوسط سنی 32 سال و تحصیلات حداقل کارشناسی ارشد هستند.
    وی با تاکید بر اینکه باید در همه زمینه ها کار را به کاردان سپرد، به مقوله بودجه اشاره کرد و گفت: با وجود تخصیص بودجه ها، اما شاهدیم مراکز دانشگاهی بدهکار به صنعت، آن را صرف بدهی هایشان می کنند.
    دریافت کننده نشان امین الضرب ادامه داد: دارو کالایی استراتژیک بوده و امنیت سلامت در کشور مهم است، اما هنوز این مقوله جدی گرفته نشده و نمی دانیم چند درصد بودجه های تخصیص داده شده به صنعت دارویی کشور باز می گردد.
    وی اظهار کرد: سازمان غذا و دارو در عین حال که مسئولیت رگولاتوری در بخش دارویی کشوررا بر عهده دارد، اما تامین کننده داروها و تخصیص دهنده ارز نیز هست که به نوعی تداعی کننده تضاد منافع در این سازمان است.
    وی بطور نمونه با اشاره به ساخت و تولید نوعی دارو برای برخی بیماران خاص و صعب العلاج کشور که تعداد آنها به حدود 130 نفر می رسد و اینکه این دارو تاکنون فقط در آمریکا تولید می شد، گفت: روز گذشته و در زمان تصمیم برای ثبت این دارو، به این گروه اعلام شد که تولید چنین دارویی در کشور اهمیت ندارد؛ زیرا بیماران مربوطه با دریافت هفته ای 2 کیسه خون، هنوز نیازی به این داروها ندارند.
    وی اظهار داشت: این در حالی است که در جهان به داروسازانی که در این عرصه ها و تولید داروهای خاص اقدام می کنند، امتیازات زیادی داده می شود، اما رویه موجود دلسردکننده است.

    ** لزوم حرکت به سمت اقتصاد تولید محور
     در این مراسم همچنین «محمد علی رجالی» پیشکسوت اقتصادی با بیش از چهار دهه فعالیت صنعتی و بنیانگذار شرکت ظریف مصور و از دریافت کنندگان نشان امین الضرب، در جمع فعالان اقتصادی اتاق تهران گفت: منشا وقایع مشاهده شده در هفته های گذشته در کف خیابان های کشور، رکود و بیکاری است و راهکار اساسی خروج از این وضعیت، تعامل با جهان است.
    وی بیان داشت: مادامی که ایران کشوری بدهکار در جهان باشد، می توان اطمینان داشت که هیچ حمله و تجاوزی به آن نخواهد شد؛ زیرا کشورهای طلبکار مطالبات خود را پیگیری خواهند کرد.
    رجالی تصریح کرد: امروز شاهدیم مشکلات ناشی از مالیات، بیمه های اجتماعی و ... بیداد می کند و تا اقتصادمان تولید محور نشده و از تمرکز بر تجارت خارج نشود، از بار مشکلات کاسته نخواهد شد.
    وی تاکید کرد: باید راه را برای تولید و کارآفرینی باز کرد و در این راستا، کارآفرینان باید از امنیت روانی و اقتصادی لازم برخوردار باشند.
     روز گذشته تندیس امین الضرب به سه نفر و نشان امین الضرب به هفت نفر از برترین های کارآفرینی، افراد خلاق در عرصه کار و پیشکسوتان اهدا شد.
    در این آیین که محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی نیز حضور داشتند، برترین های کارآفرینی و کسب و کار کشور با اهدای لوح و نشان و همچنین تندیس امین الضرب تقدیر شدند و تندیس امین الضرب تقدیم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشور شد.

    برچسب ها