عصر خودرو

حجم تجارت کالایی ایران با اتحادیه اروپا ۶۱ درصد رشد کرد

عصر بازار- حجم تجارت کالایی ایران با ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در ۱۰ ماهه نخست سال ۲۰۱۷ به رقم ۱۶میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶۱.۶ درصد رشد داشت.

حجم تجارت کالایی ایران با اتحادیه اروپا ۶۱ درصد رشد کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، میزان صادرات کالایی ایران در مدت یاد شده به اتحادیه اروپا هشت میلیارد و 241 میلیون یورو و میزان واردات کالا از این منطقه هشت میلیارد و 407 میلیون یورو بود که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد چشمگیری داشت.
    ایران در 10 ماهه نخست سال 2016 میلادی، سه میلیارد و 942 میلیون یورو صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اروپا داشت و در مقابل 6 میلیارد و 361 میلیون یورو واردات از این کشورها انجام داد.
    بر اساس گزارشی که معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران منتشر کرده، عامل اصلی رشد تجارت کالایی ایران، 2 برابر شدن صادرات کالایی ایران به اتحادیه اروپاست.
    با توجه به افزایش ارزش تجارت کالایی ایران با اتحادیه اروپا در 10 ماهه نخست سال 2017، بهبود قابل توجهی هم در تراز منفی بازرگانی ایران حاصل شده است و می توان گفت نزدیک به 2.2 میلیارد یورو از تراز منفی بازرگانی کالایی ایران کاسته شده و به کسری 166 میلیون یورو رسیده است.
    این در حالیست که تراز بازرگانی کالایی ایران در 10 ماهه نخست سال 2016 میلادی، منفی 2 میلیارد و 419 میلیون یورو بود.
    با وجود رشد ارزش تجارت کالایی ایران با اتحادیه اروپا، همچنان فاصله زیادی بین تجارت کالایی ایران و ترکیه با اتحادیه اروپا وجود دارد؛ به طوری که طی 10 ماهه ابتدایی 2017 صادرات کالایی ترکیه به اتحادیه اروپا (که برخلاف ایران بخش اعظم آن را اقلام نفتی تشکیل نمی دهد) هفت برابر و واردات کالایی آن 8.2 برابر ایران است.
    براساس این بررسی، میزان صادرات کالایی ترکیه به اتحادیه اروپا 57 میلیارد و 844 میلیون یورو و میزان واردات آن 69 میلیارد و 160 میلیون یورو است.
    بر پایه آخرین آمار ارایه شده گمرک جمهوری اسلامی ایران، طی هشت ماهه امسال‌ مجموع صادرات غیرنفتی ایران به 28 میلیارد و 488 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال به میزان 1.21 درصد کاهش یافت اما نسبت به مهر ماه بهبود داشت.

    برچسب ها