عصر خودرو

ونزوئلا ارز دیجیتالی خود را به زودی معرفی می کند

عصر بازار- رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد این کشور ۱۰۰ میلیون واحد از ارز دیجیتالی خود با نام "پترو" را طی چند روز آینده معرفی خواهد کرد.

ونزوئلا ارز دیجیتالی خود را به زودی معرفی می کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، نیکلاس مادورو- رئیس جمهور سوسیالیست ونزوئلا- هنگامی که ماه گذشته برای نخستین بار خبر از انتشار ارز دیجیتال این کشور که توسط ذخایر نفت، طلا، گاز و الماس این کشور پشتیبانی می‌شود  داد، بسیاری را شگفت زده کرد. این کار به منظور دور زدن تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا انجام می‌شود که باعث شده است دسترسی این کشور به سیستم بانکی بین الملل دچار اشکالاتی شود.

    مادورو اعلام کرد که هر واحد از این ارز دیجیتالی جدید به سبد نفتی ونزوئلا وابسته است که میانگین قیمت آن در این هفته به 59.07 دلار در هر بشکه رسیده است. بنابراین ارزش کل ارزهای  دیجیتالی که به بازار خواهند آمد معادل 5.9 میلیارد دلار خواهد بود.

    با این حال هنوز سردرگمیهای زیادی راجع به نحوه مکانیزم عملکرد این ارز وجود دارد. مخالفان دولت این اقدام را ایده ای شکست خورده و احمقانه خوانده اند و می گویند این کار کمکی به میلیون ها ‌ونزوئلایی برای دسترسی به مواد غذائی و نیازهای اولیه در کشوری که بالاترین تورم جهان را دارد نخواهد کرد.

    بنابر اعلالم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، ونزوئلا بیشترین ذخائر نفتی جهان را دارد و حدود 95 درصد کل درآمد صادراتی خود را از راه صادرات نفت به دست می آورد. منتقدان معتقدند که دوران وفور درآمد نفتی به سر آمده است و بدون انجام اصلاحات ساختاری اساسی، هرگونه اقدامی بی فایده خواهد بود.

    کنترل‌های سختگیرانه دولت روی بازار ارز باعث شده است تا مردم رو به بازار سیاه آورند، جایی که قیمت یک دلار به 137000 بولیوار نیز می رسد و این در حالیست که نرخ رسمی دولتی معادل 10 بولیوار به ازای هر دلار است!

    سقوط ارزش پول ملی ونزوئلا پس از چاپ بی حساب و کتاب پول توسط بانک مرکزی صورت گرفته است که تحلیل‌گران آن را عامل ایجاد پدیده ابرتورم در این کشور می‌دانند. مرکز مشاوره‌ای "اکوآنالیتیکا" اعلام کرده است تنها در ماه دسامبر سال گذشته، قیمت ها 80 درصد افزایش یافته اند. پایه پولی نیز بنابر اعلام بانک مرکزی ونزوئلا طی یک سال 1000 درصد افزایش یافته است.

    مادورو گفت که ارزهای دیجیتالی ایجاد شده از چند روز آینده در بازرهای معاملات ارز مجازی مبادله خواهند شد ولی از ذکر جزئیات بیشتر خودداری کرد. ارزهای دیجیتالی دارای شبکه غیرمتمرکزند و موفقیت آن‌ها بستگی به میزان شفافیت، قوانین واضح و عدالت رفتاری با سرمایه‌گذاران دارد.

    برچسب ها