عصر خودرو

مدیرعامل شرکت ملی گاز :

انتقال گاز ایران به بصره تا پایان امسال

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی گاز از آمادگی بصره برای دریافت گاز کشور تا پایان سال خبر داد و افزود: گاز صادراتی به بصره در مرز شلمچه آماده شده و این شهر برای دریافت گاز تا ۲ ماه آینده اعلام آمادگی کرده است.

انتقال گاز ایران به بصره تا پایان امسال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «حمیدرضا عراقی»، درباره صادرات گاز ایران به عراق برای تامین خوراک دو نیروگاه برق در بغداد و بصره اظهار داشت: پایانه شلمچه برای صادرات گاز به بصره در نظر گرفته شده و تزریق گاز به خط لوله صادراتی اهواز - شلمچه انجام شده است.
    وی ادامه داد: به محض آمادگی طرف عراقی، صادرات گاز ایران به بصره آغاز می‌شود که مانند قرارداد بغداد، قابلیت صادرات روزانه 25 میلیون متر مکعب وجود دارد.
    به گفته عراقی، همه زیرساخت‌های صادرات گاز ایران به بصره فراهم شده و حجم گاز مورد نظر در مرز شلمچه آماده ورود به خاک عراق است اما از آنجا که کار احداث زیرساخت‌های لازم در بصره به پایان نرسیده، صادرات انجام نشده است.
    معاون وزیر نفت تصریح کرد: بصره باید تعدادی گذر، زیر رودخانه احداث کند که این عملیات و سختی اجرای آن، سبب تاخیر صادرات شده اما براساس اعلام مسئولان عراقی، همه زیرساخت‌ها تا 2 ماه آینده به پایان می‌رسد و بصره آماده دریافت گاز ایران خواهد بود.
    براساس قراردادی که میان ایران و عراق امضا شده، حداقل هفت میلیون و حداکثر تا 35 میلیون مترمکعب صادرات گاز ایران به عراق خواهد بود که این حجم بر اساس مصرف داخلی ایران یا نیاز نیروگاه‌های بغداد و بصره قابل تغییر است.
    گفتنی است؛ خرداد امسال، نخستین حجم از گاز ایران به سوی نیروگاه بغداد ارسال شد و تاکنون به صورت روزانه صادرات گاز ایران به بغداد ادامه داشته اما هنوز گازی به بصره صادر نشده است.
    صادرات گاز که از اولویت‌‌های اساسی برنامه ششم توسعه و سند چشم‌انداز به شمار می رود، در چهار سال گذشته با افزایش ظرفیت برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی با شتابی بیشتر در شرکت ملی گاز ایران پیگیری می‌شود.
    یکی از رویکردهای مهم اقتصاد مقاومتی، صادرات گاز است و بر این اساس، در سند چشم‌انداز برنامه پنج‌ ساله ششم توسعه و برنامه‌های سالانه، توجه ویژه‌ای به صادرات شده است، البته پروژه‌های صادراتی نیز مورد توجه قرار گرفته و به طور مشخص صادرات گاز به عراق در اولویت ویژه شرکت ملی گاز ایران قرار دارد.
    آغاز پروژه صادرات گاز به عراق تا میزان 14 میلیون مترمکعب در روز تا پایان سال 96 از جمله سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی معاون اول رئیس جمهوری و وزیر نفت به شمار می‌رود که با گشایش اعتبارات اسنادی (LC) و پایان فرآیندهای قانونی، از 31 خرداد، با ارسال روزانه 7 میلیون مترمکعب اجرایی شد و اکنون حجم صادرات گاز به بغداد به رقم روزانه 14میلیون متر مکعب رسیده است.
    به گفته «سعید توکلی» مدیرعامل شرکت ملی انتقال گاز، از طریق شبکه ایلام و کرمانشاه، روزانه 14میلیون مترمکعب گاز برای مصارف نیروگاهی به بغداد صادر می‌شود که افزایش آن بستگی به مصرف گاز داخلی در فصل سرما دارد.

    برچسب ها