عصر خودرو

صادرات در پیچ و خم نوسانات نرخ دلار

عصر بازار- موضوع افزایش صادرات غیرنفتی در راستای فاصله گرفتن از اقتصاد تک محصولی یکی از ضروریات اقتصاد امروز به حساب می آید که برای رسیدن به این هدف در ابتدا باید ثبات را در فضای پیرامون صادرکنندگان ایجاد کرد.

صادرات در پیچ و خم نوسانات نرخ دلار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، موضوع افزایش صادرات غیرنفتی در راستای فاصله گرفتن از اقتصاد تک محصولی یکی از خواسته های به حق کارشناسان اقتصادی برای بهبود شرایط و تقویت پایه‌های اقتصاد است.موضوعی که در صورت اجرا درست آن قدرت اقتصادی کشور افزایش یافته و در صورت تغییر شرایط بین الملل، اقتصاد ایران به راحتی دست خوش تغییر نخواهد شد.

    موضوعی که همه بر اهمیت آن واقف هستند ولی در عمل به آن، آنگونه که شایسه و نیاز است عمل نمی شود.

    آسیب شناسی های صورت گرفته نشان می دهد مسائلی همچون ثبات در قوانین صادراتی، اجرا مشوق های لحاظ شده، ثبات قیمت ارز، مباحث مربوط به مالیات و قوانین گمرکی به عنوان شاخص مهم برای صادرکنندگان به شمار می رود که کوچکترین تغییر در آن تبعات فراوانی را به دنبال دارد.

    مواردی که در صورت اجرا کامل می تواند صادرکنندگان به عنوان بازیگران اصلی این صحنه را دلگرم به شرایط صادراتی کشور کند و در نهایت اقتصاد را از منافع آن منتفع سازد.

    یکی از عوامل مهم که طی روزهای گذشته دست خوش تغییر شده نوسانات نرخ ارز است که رکورد جدیدی را به ثبت رسانده و حتی به مرز 4 هزار و 300 تومان نیز رسید.

    تاثیر این تغییر را از محمد لاهوتی،رئیس کنفدراسیون صادرات ایران پیگیری کردیم. لاهوتی در خصوص تاثیر نوسانات نرخ ارز در بازار صادراتی کشور گفت: نوسانات نرخ ارز به‌ عنوان دغدغه‌ای برای صادرکنندگان به حساب می‌آید که باعث می‌شود صادرکننده‌ای که اجناس خود را به‌ طور مثال با قیمت 4 هزار و 300 تومان تهیه کرده در هنگام فروش کالاهای خود با قیمت ارز کمتری مواجه شده و در این میان ضرر کند.

    وی با اشاره به اینکه مشابه این اتفاق در سال های گذشته نیز افتاده است معتقد است بر اساس نتایج ثبت شده نرخ ارز در چند سال ثابت نگه داشته می شود و سپس در یک جهش قیمتی، ارزش آن به یک باره افزایش می یابد که این روند نیز از سوی صادرکنندگان مورد تایید نیست، بلکه باید نرخ ارز متناسب با نرخ تورم در طول سال افزایش یابد.

    لاهوتی بخشی از نوسانات نرخ ارز را ناشی از حرکت به سوی تک نرخی شدن می داند به همین خاطر معتقد است باید منتظر سیاست های ارزی کشور ماند تا مشخص شود قیمت ارز مجددا کاهش می یابد یا در جایگاه خود باقی می ماند.

    آنچه مسلم است تغییر قیمت ارز یکی از عوامل تاثیر گذار بر شرایط صادرکنندگان است که شاید در نگاه اول اثر مثبت بر این بازار بگذارد ولی این افراد بیش از هر چیز به ثبات و شرایط قابل پیش بینی نیازمندند تا حفظ سرمایه خود را در بازار تضمین کنند.

    برچسب ها