عصر خودرو

پیش‌بینی رشد ۴.۱ درصدی اقتصاد ایران

عصر بازار- رشد اقتصادی کشور در سال جاری ۴.۱ درصد و نرخ تورم نیز ۱۰.۵ درصد برآورد شد؛ در عین حال قیمت هر بشکه نفت نیز با رشد نسبت به سال گذشته، ۵۵ دلار اعلام شد.

پیش‌بینی رشد ۴.۱ درصدی اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، مرکز پژوهش های مجلس در گزارش جدیدی پیرامون وضعیت درآمدهای مالیاتی، رشد اقتصادی، ‌ قیمت نفت و نرخ تورم، عنوان کرد: تغییر عوامل اصلی اثرگذار بر درآمدهای مالیاتی، تعیین کننده میزان وصولی های سال های آتی خواهند بود. بر این اساس، قسمت عمده وصولی درآمدهای مالیاتی به ویژه از محل مالیات مشاغل و اشخاص حقوقی در سال 1397 معطوف به عملکرد اقتصادی مؤدیان در سال 1396 است.

    بر همین اساس، چنانچه در سال 1396 شاهد رشد اقتصادی، افزایش ارزش افزوده بخش های مختلف اقتصادی و رونق کسب و کار باشیم و یا قیمت های اسمی از رشد بالایی برخوردار باشند، افزایش درآمدهای مالیاتی از این ناحیه، دور از انتظار نخواهد بود.

    برآوردهای مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی حکایت از رشد اقتصادی 4.1 درصدی برای سال 1396 دارد. همچنین برآوردها نشان می دهد نرخ تورم سالیانه از 9 درصد در سال 1395 به 10.5 درصد در سال 1396 خواهد رسید و قیمت صادرات نفت به طور میانگین از 44.2 دلار در سال 1395 به 55 دلار در سال 1396 خواهد رسید.

    با توجه به اندک بودن رشد اقتصادی و ارزش افزوده بخش های مختلف، نمی توان از ناحیه رشد اقتصادی انتظار افزایش قابل توجهی در درآمدهای مالیاتی این بخش ها داشت. بی اعتنایی به این موضوع می تواند فشار مالیاتی بر مؤدیان شناسنامه دار اقتصادی مانند اشخاص حقوقی غیردولتی و مشاغل را افزایش داده و نتیجه ای جز بدتر شدن شرایط اقتصادی فعالان و در نتیجه اقتصاد کشور را در پی نخواهد داشت.

    البته با توجه به اثرگذاری مستقیم میزان درآمدهای نفتی بر درآمد مالیاتی، افزایش احتمالی قیمت نفت در سال آینده می تواند از ناحیه افزایش مالیات پرداختی شرکت های نفتی و نیز افزایش حجم واردات به منابع مالیاتی سال آینده کمک نماید.

    در خصوص تورم نیز واقع امر آن است که میزان افزایش در سطح عمومی قیمت ها در سال 1396 بالاتر از میزان تورم در سال 1395 پیش بینی می شود که این موضوع نیز می تواند تاثیر مثبتی بر رشد وصول درآمدهای مالیاتی در سال آتی نسبت به سال جاری داشته باشد.

    برچسب ها