عصر خودرو

رایزنی بانک مرکزی با چین برای رفع انسداد حساب‌ بانکی ایرانیان

عصر بازار- بانک مرکزی با بسته شدن حساب‌های بانکی غیرفعال شرکت‌های ایرانی در چین رایزنی‌های جدیدی را با این کشور آغاز کرد.

رایزنی بانک مرکزی با چین برای رفع انسداد حساب‌ بانکی ایرانیان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، انسداد حساب ایرانیان یکی از اخباری است که در ماه های گذشته بارها  منتشر شده است. چند ماه پیش بود که چین حساب ایرانیان مقیم شهرهای مختلف خود و سپس دانشجویان را مسدود کرد. همین چند وقت پیش هم بانک‌های چینی، حساب صادرکنندگان ایرانی را مسدود کردند و شرایطی را ایجاد کردند که صادرکنندگان ناچار شدند حساب‌های خود را جابجا کنند. برای رفع انسداد همین حساب‌ها، پای بسیاری از مقامات ایرانی به میز مذاکره با مقامات چینی، باز شد.

    چند ماه پیش که حساب صادرکنندگان ایرانی به دلایل نامعلوم مسدود شد، مقامات چینی عنوان کردند که دلیل اصلی اینکه حساب ایرانی‌ها مسدود شده، تطبیق برخی سیستم‌های بانکی با مقررات جدید بین‌المللی و به خصوص FATF بوده است. حال پس از گذشت چند ماه این بار بانک‌های چینی، حساب‌های بانکی غیرفعال شرکت‌های ایرانی را مسدود کرده‌اند.

    البته به گفته یکی از مقامات ارشد بانک مرکزی این انسداد نیز در روزهای جاری انجام نشده و بسیاری از شرکت‌ها از ماه‌ها پیش با این مشکل دست به گریبانند. بانک مرکزی نیز دوباره دست به کار شده و مذاکرات تازه ای را با مقامات چینی آغاز کرده است.

    گفته می‌شود، چین در ماه‌های اخیر به دلیل تطابق با ارزیابی‌های صندوق بین‌المللی پول (IMF) این اقدامات را انجام می‌دهد. ناگفته نماند بانک‌های ایرانی نیز از سال گذشته تطابق با استانداردهای بین‌المللی را در دستور کار قرار داده‌اند و بانک مرکزی نیز در راستای رایزنی‌های خود با چینی‌ها، اقدامات بانک های ایران را در این زمینه ارائه کرده است.

    سیدحسین سلیمی درباره اخبار منتشر شده درباره بسته شدن حساب شرکت‌های ایرانی در چین گفت: پیش از این حساب افراد حقیقی و دانشجویان در چین بسته شده بود اما در روزهای اخیر این موضوع به شرکت های ایرانی فعال نیز رسیده است.

    وی در عین حال توضیح داد که این موضوع تنها شامل حساب بانکی شرکت‌های ایرانی نمی شود و دلیل آن نیز سخت‌گیری کشورها در اجرای مقررات FATF و قوانین پولشویی است.

    اسدالله عسگراولادی رییس اتاق بازرگانی ایران و چین شایعه ممنوعیت سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در ایران را رد کرده و خبر از افزایش روزافزون حضور هیأت‌های سرمایه گذاری چینی در کشور داده است.

    رییس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره مشکلات بانکی نیز گفته است: متاسفانه هنوز در تبادلات بانکی با مشکل روبه رو هستیم که قرار است نمایندگان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب سفری به چین این موضوع را بررسی و برطرف کنند تا از محل فروش نفت به فاینانس‌ها عمل شود.

    مسعود خوانساری؛ رییس اتاق بازرگانی تهران نیز از برگزاری جلسه‌ای با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه طی هفته آینده برای بررسی و پیگیری این موضوع خبر داده است.

    برچسب ها