عصر خودرو

پیش بینی درآمد ۱۰۶ هزار میلیارد ریالی از محل فروش سهام دولتی در بودجه ۹۷

عصر بازار- سخنگوی سازمان خصوصی سازی از پیش بینی درآمد ۱۰۶ هزار میلیارد ریالی دولت از محل واگذاری سهام شرکت های دولتی در لایحه بودجه ۱۳۹۷ کل کشور خبر داد.

پیش بینی درآمد ۱۰۶ هزار میلیارد ریالی از محل فروش سهام دولتی در بودجه ۹۷
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا, جعفر سبحانی افزود: درآمد پیش بینی شده از محل فروش سهام شرکت های دولتی نسبت به سال جاری نه تنها افزایش نداشته بلکه به مراتب کمتر از سال 95 است.
    وی افزود: سال گذشته سازمان خصوصی سازی در بودجه، متعهد به درآمد 165 هزار میلیارد ریالی از محل واگذاری ها شده بود که نزدیک به 100 درصد این پیش بینی ها تحقق یافت.
    سبحانی با یادآوری اینکه تکالیف بودجه ای تنها مربوط به واگذاری های انجام شده در همان سال نیست، افزود: از آنجا که اقساط شرکت ها و سهام واگذار شده طی چند سال از خریدار وصول می شود، بخشی از این ارقام مربوط به وصول مطالبات دولت در سال های گذشته است.
    سبحانی خاطر نشان کرد که اغلب شرکت های سودده دولتی در سال های گذشته واگذار شده اند و شرکت هایی که در فهرست واگذاری ها باقی مانده اند، اغلب شرکت های زیانده هستند و یا خریداران چندانی ندارند و به همین دلیل سهم خصوصی سازی از تامین بودجه دولت نسبت به یک دهه گذشته کمتر شده است.
    وی میزان واگذاری انجام شده در 9 ماهه امسال را سه هزار و 35 میلیارد ریال سهم و اموال دولتی برآورد کرد و گفت: از این میزان 102 میلیارد ریال از طریق بورس و 2 هزار و 933 میلیارد ریال از طریق مزایده واگذار شده اند.
    سبحانی همچنین خاطر نشان کرد که 2 هزار و 904 میلیارد ریال از واگذاری های انجام شده در سال جاری به‌ صورت بلوکی و 131 میلیارد ریال به صورت ترجیحی به بخش خصوصی واگذار شده اند.
    به گفته وی، همچنین 2 هزار و 930 میلیارد ریال متعلق به گروه یک واگذاری‌ها و 105 میلیارد ریال متعلق به گروه 2 واگذاری‌ها بوده است.
    در قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، شرکت های دولتی در سه گروه تقسیم بندی شده اند؛ گروه یک شرکت هایی قرار دارند که باید 100 درصد سهام آنها به بخش خصوصی واگذار شود؛ در گروه 2 واگذاری ها دولت می تواند تا 20 درصد سهام این شرکت ها را در اختیار خود نگه دارد اما شرکت هایی که در گروه 3 قرار دارند، حاکمیتی بوده و قابل واگذاری به بخش خصوصی نیستند.

    ** زمان واگذاری سهم دولت در سه شرکت بیمه
    مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی درباره زمان واگذاری سهم باقیمانده دولت در سه شرکت بیمه البرز، آسیا و دانا نیز گفت: با توجه به بورسی بودن هر سه شرکت، کشف قیمت پایه هر سهم و قیمت گذاری آن زمانبر نیست و تلاش می کنیم از طریق بورس انجام شود.
    هیات دولت به تازگی مصوب کرده است که تمامی سهام باقیمانده متعلق به دولت در شرکت های بیمه آسیا، البرز و دانا به عنوان سهام مشمول واگذاری تعیین شود تا پس از تصویب قیمت در هیات واگذاری، توسط سازمان خصوصی‌سازی و از طریق بورس واگذار شود.
    سبحانی افزود: با توجه به مصوبه دولت در این زمینه، تلاش می شود در اسرع وقت در هیات واگذاری این مصوبه مطرح و گام های اجرایی آن برداشته شود.

    برچسب ها