عصر خودرو

معاون زنگنه خبر داد:

سریلانکا مشتری نفت ایران شد

عصر بازار: معاون وزیر نفت با اشاره به آغاز مذاکرات جدید با سریلانکا برای ازسرگیری صادرات نفت، گفت: ایران آماده از سرگیری فروش نفت به این کشور آسیایی در دوران پساتحریم است.

سریلانکا مشتری نفت ایران شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، رکن الدین جوادی درباره آخرین وضعیت از سرگیری صادرات نفت خام ایران به سریلانکا همزمان با لغو تحریم‌های بین‌المللی، گفت: مذاکرات نفتی ایران با سریلانکا آغاز شده است.

    مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه بازگشت و از سرگیری صادرات نفت خام ایران به کشورهای مختلف و مشتریان سنتی همچون سریلانکا زمان بر خواهد بود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده از سرگیری فروش نفت خام به این کشور آسیایی در دوران پساتحریم است.

    معاون وزیر نفت با بیان اینکه در طول چند ماه گذشته تقریبا با تمامی مشتریان سنتی نفت ایران در دوران پیش از اعمال تحریم‌ها مذاکرات متعددی انجام شده است، اظهار داشت: همه کشورها آمده اند و برای خرید نفت خام از ایران جدی هستند و به این باور هستیم که شرایط مناسبی خواهیم داشت.

    عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران در خصوص مقاصد صادرات نفت ایران در پساتحریم هم توضیح داد: به طور تقریبی قرار است 40 درصد افزایش تولید نفت خام ایران به اروپا و 60 درصد آن به بازار آسیا فروخته شود. 

    بر اساس این گزارش، در شرایط فعلی کل نیاز نفت خام سریلانکا حدود 50 هزار بشکه در روز برآورد می شود و این کشور آسیایی تنها یک پالایشگاه نفت خام با ظرفیت حدود 50 هزار بشکه در روز دارد. تا پیش از اعمال تحریمهای غیر قانونی غرب به طور متوسط روزانه حدود 40 تا 45 هزار بشکه نفت ایران توسط این کشور آسیایی وارد می شود.

    با این وجود پس از اعمال تحریمها فروش نفت خام ایران به سریلانکا متوقف و نفت خام کشورهایی همچون عربستان سعودی و عمان در پالایشگاه نفت سیلان این کشور آسیایی جایگزین شد.

    در همین حال، سوسیل پریماجایانتا وزیر نفت سریلانکا پس از جایگزین کردن نفت عربستان با نفت خام وارداتی از ایران، گفته بود: استفاده از نفت عربستان در پالایشگاه های این کشور باعث کاهش تولید بنزین این کشور شده است.

    وزیر نفت سریلانکا همچنین تاکید کرده بود: گوگرد موجود در نفت عربستان نسبت به نفت ایران بیشتر است و زمانی که پنج هزار تن نفت خام ایران را پالایش می کردیم معمولا 1200 تن گازوئیل و 1250 تن بنزین بدست می آوردیم و مابقی تبدیل به نفت سفید و نفت کوره می‌شد اما از نفت عربستان حدود 1400 تن گازوئیل و تنها 600 تن بنزین بدست می آوریم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها