عصر خودرو

گزارش هفتگی؛

بازار پتروشیمی تحت تاثیر قیمت دلار

عصر بازار- در هفته گذشته حجم معاملات محصولات پلیمری در بورس کالای ایران به رقم ۴۲ هزار و ۶۴۸ تن رسید.

بازار پتروشیمی تحت تاثیر قیمت دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران, حجم عرضه ها 59 هزار و 628 تن و تقاضای آن هم بالغ بر 76 هزار و 320 تن رقم خورد.

    به این ترتیب در هفته ای که گذشت 15 گرید از 80 گرید عرضه شده با رقابت قیمتی بالای 4 درصد و 38 گرید نیز با رقابت قیمتی معامله شدند که نسبت به هفته قبل رشد داشته است. رقابت های قیمتی در هفته گذشته به خاطر افزایش نرخ دلار و انتظار فعالان بازار برای افزایش قیمت های پایه در هفته آینده صورت گرفت.

    به این ترتیب باز هم پلی پروپیلن ها و در راس آن ها گرید های نساجی در صدر رقابت های قیمتی قرار داشتند، همچنین پلی اتیلن سبک خطی 209AA امیرکبیر به خاطر کاهش عرضه ها و PVC-S65 غدیر هم با رقابت قیمتی به فروش رسیدند.

    همچنین پلی پروپیلن نساجی 552R جم، Z30S پتروشیمی های مارون و شازند نیز با رقابت قیمتی به فروش رسیدند که نسبت به هفته گذشته تقریبا یک درصد کاهش رقابت قیمتی را تجربه کرده اند. از سوی دیگر پلی پروپیلن نساجی Z30G مارون، 552R نویدزرشیمی و PYI250 پلی نار نیز با رقابت قیمتی معامله شدند، پلی پروپیلن نساجی مارون و نویدزرشیمی نسبت به هفته گذشته تغییری نداشتند، اما پلی نار یک درصد کاهش رقابت قیمتی را در هفته گذشته ثبت کرد.

    به طور کلی در هفته گذشته برای این گروه 8633 تن عرضه به صورت تحویل فوری وجود داشت که نسبت به هفته قبل نزدیک به 800 تن افزایش داشته و تنها 300 تن از کف عرضه های مصوب کمتر بوده است که خود آمار بسیار مثبتی است و نشان از بهبود عرضه های این گروه دارد. برای این میزان عرضه 20 هزار تن تقاضا وجود داشته است که تقریبا 2 و نیم برابر حجم عرضه ها است. اگر حجم عرضه ها به همین میزان در هفته های آتی ادامه پیدا کند روند معاملاتی این گروه به سمت تعادل حرکت خواهد کرد.

    همچنین پلی اتیلن سبک خطی 209AA پتروشیمی امیرکبیر هم که برای دومین هفته متوالی با کاهش عرضه ها مواجه شده بود در هفته گذشته با استقبال مواجه بوده و با رقابت معامله شدند. پلی پروپیلن شیمیایی MR230C مارون نیز در این هفته با 220 تن کاهش عرضه رو به رو بود و با رقابت قیمتی به فروش رسید که به نظر رقابت قیمتی معقولی برای این گرید است.

    برچسب ها