عصر خودرو

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران اعلام کرد:

افزایش انگیزه سرمایه گذاری در حوزه فولاد با روی کار آمدن بورس کالا

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت:عرضه فلزات در بورس کالا انگیزه سرمایه گذاری و افزایش ظرفیت صنعت فولاد را بالا برد.

افزایش انگیزه سرمایه گذاری در حوزه فولاد با روی کار آمدن بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران, منصور یزدی زاده از نقش بورس کالای ایران در افزایش ظرفیت زنجیره فولاد گفت و اظهار داشت: پیش از راه اندازی سازمان بورس فلزات، قیمت گذاری محصولات فولادی در سبد حمایتی دولت قرار داشت و متناسب با نوسان قیمت سایر کالاهای در سبد و صرفنظر از فراز و نشیب قیمت های جهانی و بهای تمام شده تولیدکننده، قیمت گذاری صورت می گرفت و چون در آن زمان مثل حالا رقابتی میان تولیدکنندگان و عرضه کنندگان نبود و نظارت بر قیمت ها از سوی نهادهای مربوطه کار دشوار و بعضا نشدنی بود، در نتیجه تفاوت قیمت های تکلیفی که از سوی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده اعلام می شد با قیمت های بازار در بعضی شرایط تا دو برابر هم می رسید.

    وی بزرگترین آفت بوجود آمده در این شرایط را نبود انگیزه در سرمایه گذاری و توسعه یا ایجاد ظرفیت های جدید در صنعت فولاد در بالادست و پائین دست عنوان کرد و ادامه داد: بدیهی است که با راه اندازی بورس فلزات و بدنبال آن شکل گیری شرکت بورس کالا، این تفاوت نرخ میان عرضه در بورس و بازار به کمترین حد خود و تنها به میزان سود خرده فروشی کاهش یافت. بدین ترتیب بود که ما شاهد رشد بیش از دو برابری در ظرفیت های نصب و راه اندازی شده در صنعت فولاد کشور طی دوره راه اندازی بورس کالا بودیم.

    مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در بخش دیگری از صحبت های خود یکی از دستاوردهای بزرگ بورس کالا طی دوره فعالیت خود و در توسعه ابزارهای مالی، ایجاد امکان انتشار اوراق سلف موازی دانست و اظهار داشت: این امکان برای عرضه کنندگان کالا در بورس کالا فراهم شد تا از این طریق بتوانند در کوتاهترین زمان و با کمترین میزان بوروکراسی، نسبت به تامین سرمایه در گردش خود اقدام کنند. این کار علاوه بر ارائه نوعی مشوق برای عرضه کنندگان به عرضه محصول خود در این بازار برای شفاف سازی و واقعی سازی قیمت ها، منجر به نوعی حمایت از بخش تولید شد.

    وی ادامه داد: طیف استفاده کنندگان از این ابزار بسیار گسترش یافته و شامل بخش فولاد، خودرو، کشاورزی و نفتی و پتروشیمی شده است. پیام این اتفاق چیزی نیست جز اعتماد به این رکن بازار سرمایه.

    یزدی زاده گفت: در خصوص گواهی سپرده کالایی نیز این اتفاق افتاده است و روند رو به رشدی را شاهدیم و بدیهی است چون این ابزار مالی، نیازمند تغییر نگاه سنتی به مدرن در میان عرضه کنندگان است، نیازمند صرف زمان بیشتری است که خوشبختانه در این مورد هم به نسبت، استقبال خوبی را تجربه خواهیم کرد.

    برچسب ها