عصر خودرو

قرارداد یک میلیارد دلاری چین برای توسعه پالایشگاه آبادان

عصر بازار- جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله قرارداد یک میلیارد دلاری چین برای توسعه پالایشگاه آبادان، رشد چشمگیر درآمدهای نفتی لیبی در سال ۲۰۱۷، افزایش میزان پایبندی اوپک به توافق جهانی در ماه دسامبر با کاهش تولید ونزوئلا، کاهش صادرات روزانه نفت عربستان بیش از نیم میلیون بشکه و رکورد زنی قیمت بنزین در انگلستان بوده است.

قرارداد یک میلیارد دلاری چین برای توسعه پالایشگاه آبادان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، پایگاه خبری «کمپینگ کانوک» به نقل از شرکت سینوپک چین گزارش داد که در مناقصه یک میلیارد دلاری توسعه فاز دوم پالایشگاه آبادان برنده شده و قرار است ظرفیت نخستین پالایشگاه ایران را که در سال 1912 ساخته شده و در دهه 1980 بازسازی شده است را، افزایش دهد.
    ظرفیت کنونی پالایشگاه آبادان 400 هزار بشکه نفت در روز است.
    شرکت مهندسی و ساخت صنایع نفت ایران، اکنون مالک پالایشگاه آبادان است و انتظار می‌رود ساخت فاز دوم این پالایشگاه در چهار سال آینده به اتمام برسد و تولید مازوت این پالایشگاه از 40 درصد به 20 درصد کاهش یابد.
    به گفته منابع آگاه، قرار است حدود یک میلیارد دلار از سوی سینوپک چین و سه میلیارد دلار دیگر از سوی شرکت بیمه صادرات و واردات چین برای این پروژه سرمایه‌گذاری شود.
    هدف از اجرای این پروژه، افزایش کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه آبادان، مانند بنزین و گازوئیل است.

    **افزایش میزان پایبندی اوپک به توافق جهانی در ماه دسامبر با کاهش تولید ونزوئلا
    به گزارش رویترز، مطالعات نشان می دهد که با وجود رشد قیمت های نفت، میزان پایبندی اعضای سازمان اوپک، به توافق کاهش تولید در ماه دسامبر، از 125 درصد به 128 درصد رسید که علت اصلی آن، کاهش تولید نفت ونزوئلا اعلام شد.
    تولید نفت ونزوئلا در مقطع یادشده به علت بحران اقتصادی و کمبود نقدینگی به کمتر از میزان تعیین شده در توافق جهانی اوپک رسید. البته بیشترین افزایش مربوط به نیجریه با 40 هزار بشکه در روز بود.
    مجموع تولید نفت اوپک بدون احتساب گینه استوایی نیز به 32 میلیون و 280 هزار بشکه در روز رسید.

    **قیمت بنزین در انگلیس به رکورد 3 ساله رسید
    به گزارش روزنامه ایندپندنت، دارندگان وسیله نقلیه در انگلیس، سال نو میلادی را در حالی آغاز کردند که مجبورند بالاترین قیمت 3 ساله بنزین را بپردازند و علت عمده آن، افزایش قیمت‌ نفت است.
    میانگین قیمت یک لیتر بنزین بدون سرب در پی دومین ماه متوالی افزایش، از 120.66 پنی به 121.11 پنی رسید که بیشترین قیمت آن از دسامبر 2014 تاکنون است.

    **آمریکا سکان دار مسیر قیمت نفت در سال 2018 است
    به گزارش بلومبرگ، بزرگترین و مهمترین عامل تاثیرگذار بر بازار نفت در سال 2018 این است که چه میزان نفت از میادین شیل آمریکا استخراج خواهد شد.
    بلومبرگ قیمت نفت شاخص برنت و دبلیو. تی. آی در سال آینده میلادی را، 60 دلار و 55 دلار برآورد کرده است.
    با اینکه پیش بینی ها از میزان رشد تولید شیل آمریکا بسیار متفاوت است اما اوپک پیش بینی کرده که میزان افزایش تولید نفت شیل آمریکا در سال جاری میلادی به 720 هزار بشکه در روز برسد.
    تحلیلگران موسسه ریستاد انرژی نیز رقم 1 میلیون و 100 هزار بشکه را پیش بینی کرده اند.

    **افزایش چشمگیر درآمدهای نفتی لیبی در سال 2017
    رویترز به نقل از بانک مرکزی لیبی عضو سازمان اوپک، اعلام کرد که درآمدهای نفتی این کشور در سال 2017 میلادی به 14میلیارد دلار رسید که نزدیک به سه برابر سال پیش از آن (چهار میلیارد و 800 میلیون دلار) بود.
    به گفته این بانک، در پی افزایش درآمد نفتی، کسری بودجه این کشور نیز به نصف کاهش یافت.
    کسری بودجه لیبی در سال 2017 میلادی، هفت میلیارد و 850 میلیون و دلار ثبت شد که این میزان در سال پیش از آن، نزدیک به 16 میلیارد دلار بوده است.
    درآمد حاصل از فروش نفت لیبی، 86 درصد از مجموع درآمد این کشور را تشکیل می دهد.

    **صادرات روزانه نفت عربستان بیش از نیم میلیون بشکه کاهش یافت
    به گزارش بلومبرگ، صدور نفت عربستان عضو سازمان اوپک، در ماه دسامبر 2017 میلادی،570 هزار بشکه در روز کاهش یافت که در میان تولیدکنندگان بزرگ خاورمیانه از جمله عراق، امارات، ایران، کویت و قطر بیشترین کاهش به شمار می رود.
    صادرات نفت این کشور از هفت میلیون و 180 هزار بشکه در روز در ماه نوامبر به 6 میلیون و 610 هزار بشکه در روز در ماه دسامبر رسید.

    **آرامکوی عربستان شرکت سهامی شد
    به گزارش رویترز، عربستان به عنوان نخستین گام اصلی در عرضه عمومی سهام شرکت آرامکو، اواخر 2018، ساختار این شرکت را به یک شرکت سهامی تغییر داده است.
    به گفته یک منبع ارشد این شرکت، این اقدام، چارچوب لازم را ایجاد می کند تا به سرمایه گذاران احتمالی آینده اجازه دهد در کنار دولت عربستان به عنوان سهامدار اصلی، در این شرکت سهم داشته باشند.
    عربستان قصد دارد برای اصلاح ساختار اقتصادی خود و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، 5 درصد از سهام شرکت نفتی آرامکو را در نیمه دوم سال 2018 در بورس عرضه کند.

    **فروش نفت کانادا به بزرگترین مشتریش در ماه نوامبر کاهش یافت
    به گزارش رویترز، اداره آمار کانادا اعلام کرد که مجموع صادرات نفت خام این کشور در نوامبر 2017 با 2.4 درصد کاهش ماهانه، به سه میلیون و 280 بشکه در روز رسید و علت عمده کاهش، افت میزان صدور محموله ها به عمده ترین مشتری یعنی آمریکا ذکر شده است.
    از این میزان، سه میلیون و 260 هزار بشکه در روز به آمریکا و بقیه به انگلیس صادر شد.
    میزان صدور نفت به آمریکا در ماه اکتبر، سه میلیون و 340 هزار بشکه در روز بوده است.
    دلیل کاهش80 هزار بشکه در روز صدور نفت کانادا به آمریکا، تعطیلی خط لوله «ترنس کانادا» در پی نشتی بود.
    این خط لوله، نفت برداشت شده از ماسه های شنی آلبرتا را به پالایشگاه های آمریکا منتقل می کند.

    برچسب ها