عصر خودرو

کیفیت سبد کالای دهک های پایین جامعه کاهش یافت

عصر بازار- در حالی که ماه اخیر شاهد اعلام نرخ تورم به تفکیک دهک های جامعه از سوی مرکز آمار بودیم که این آمار حاکی از آن است دهک های پایین جامعه بیشترین فشار را از افزایش تورم می ببیند و در این بین کیفیت سبد کالایی این افراد نیز به شدت کاهش یافته است.

کیفیت سبد کالای دهک های پایین جامعه کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، در حالی که موضوع تورم برای دهک های پایین و بالای جامعه به تفکیک از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده که در این میان تورم بیشترین تاثیر را بر رزندگی اقشار کم درآمد جامعه داشته است.

    این در حالی است که تورم سالانه دهک های اول درآمدی 8.8 درصد و دهک های دهم 7.4 درصد اعلام شد و این آمار و ارقام حاکی از آن است که تورم بیشترین فشار را بر روی دهک های پایین جامعه داشته است و دهک های بالای چندان تاثیری از تورم نگرفته اند.

    به علاوه مرکز آمار اعلام کرده که قدرت خرید دهک‌های پایین درآمدی، بسیار کمتر از دهک‌های بالای درآمدی است و تورمی که گروه کم‌درآمد متحمل می‌شوند، به مراتب بسیار بالاتر از اقشارپردرآمد و مستقر در دهک‌های بالای درآمدی است.

    نکته قابل توجه اینجاست که افزایش قیمت در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات که سهم عمده سبد مصرفی خانوارهای دهک پایین را به خود اختصاص داده، منجر به بروز فشار تورمی بیشتر در این دهک نسبت به دهک‌های بالاتر شده است؛ به طوری که تورم سالانه در دهک اول 8.8 درصد و در دهک دهم، 7.4 درصد برآورد می‌شود.

    به علاوه تورم ماهانه در آذرماه برای دهک های پایین در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده و در مقایسه با تورم ماهانه کل خانوارها در آذرماه، 0.6 درصد واحد بالاتر است.

    در این میان داده‌های مرکز آمار حکایت از آن دارد که شاخص قیمت مصرف کننده در دهک‌های هزینه‌ای برای گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات مصرفی خانوارهای کشور نمایانگر آن است که بیشترین مقدار شاخص در این گروه عدد 109.7 برای دهک اول و کمترین مقدار شاخص در این گروه عدد 108.5 متعلق به دهک دهم که باز هم نشان می دهد

    براساس اعلام مرکز آمار ایران تورم ماهانه آذرماه در گروه غیرخوراکی‌ها و خدمات برای دهک های بالا بیشتر بوده و در مقایسه با تورم ماهانه کل خانوارها در ماه آذر، 0.1 واحد درصد بالاتر است.

    گفتی است، تغییر رفتار مردم در مقابل افزایش قیمت های از جمله عواملی است که رفتار مصرف کننده را نشان می دهد و این بدان معناست که با افزایش قیمت خانواده های سعی می کنند کالاهای ارزان تر را جایگزین کالاهای با قیمت بالا کنند و در نتیجه این عوامل کیفیت کالاهای مصرفی در سبد خانوار کاهش یافته و دهک هیا پایین جامعه فشار بیشتری از از شرایط تورمی تجربه می کنند.

    برچسب ها