عصر خودرو

تولید هیدروژن خالص با کارایی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

عصر بازار- محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند با هدف تکیه بر سوخت‌های پاک، هیدروژن خالص را با یک فرایند شیمیایی به تولید برسانند تا بتوان از آن در صنایع مختلف از جمله فولاد استفاده کرد.

تولید هیدروژن خالص با کارایی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، هادی ابراهیمی، مجری طرح با بیان اینکه این طرح با عنوان "مدل‌سازی و مطالعات تجربی تولید گاز سنتز با استفاده از حامل‌های اکسیژن پروسکایتی در یک میکرو راکتور به کمک فرآیند چرخه شیمیایی" اجرایی شده است، اظهار کرد: هدف از انجام این پروژه تولید هیدروژن خالص و تکیه بر سوخت‌های پاک بوده است.

    وی کاهش انتشار و ذخیره‌سازی CO2 در تبدیلات گازی را از دیگر اهداف اجرای این تحقیقات نام برد و ادامه داد: در این طرح تولید هیدروژن و گاز سنتز در میکرو راکتور جهت کاهش آلودگی محیط زیست، کاهش مصرف انرژی در مقایسه با روش‌های موجود توسط شیوه مدل‌سازی ریاضی بررسی شد و از سوی دیگر روش نوین چرخه شیمیایی جهت این کار تحقیقاتی مورد استفاده قرار گرفت.

    ابراهیمی با اشاره به روش اجرای این طرح، یادآور شد: با استفاده از روش مدل‌سازی ریاضی و با بررسی کارهای گذشته پروژه را شروع کرده و با اعتبارسنجی و استفاده در ایده‌های مطرح شده پروژه را به نتیجه رساندیم. از نتیجه این پروژه می‌توان در صنعت نفت، پالایشگاه، پتروشیمی و صنایع فولاد بهره برد.

    مجری طرح با اشاره به ویژگی‌های این پژوهش، خاطر نشان کرد: تولید هیدروژن خالص و تکیه بر سوخت‌های پاک، کاهش انتشار و ذخیره سازی CO2، کاربرد میکرو راکتور بستر ثابت برای غلبه بر معایب راکتورهای بستر متحرک از جمله ساییدگی ذرات، ساخت راکتور با ابعاد کوچک از جمله قابل حمل بودن و کاهش مقاومت‌های انتقال حرارت و جرم و ارائه مدلی برای درک بیشتر از پدیده‌های موجود در فرآیند  از جمله ویژگی‌های این طرح به شمار می‌رود.

    به گفته وی کاهش آلودگی محیط زیست، کاهش مصرف انرژی، استفاده بهینه از حجم راکتور از جمله مزیت‌های رقابتی این پروژه به شمار می‌رود.

    ابراهیمی با تاکید بر اینکه تولید هیدروژن و گاز سنتز به عنوان خوراک واحدهای تولید متانول، آمونیاک، سوخت مایع (مثل بنزین) از گاز طبیعی، احیای سنگ آهن در صنعت فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، اضافه کرد: از این پایان‌نامه 3 مقاله چاپ شده، 2 مقاله تحت داوری در مجلات ISI و 6 مقاله کنفرانس بین‌المللی بدست آمد. مهمترین مقاله در مجله Journal of Cleaner Production با ایمپکت بالای 5 به چاپ رسید.

    این پروژه با راهنمایی دکتر محمد رحمانی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده است.

    برچسب ها