عصر خودرو

واردات سیگار ۳۹ درصد کاهش یافت

عصر بازار- رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات وضعیت این صنعت را در بخش واردات، صادرات، تولید و قاچاق تا پایان آذرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل تشریح کرد.

واردات سیگار ۳۹ درصد کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا، علی اصغر رمزی با اشاره به وضعیت تولید، قاچاق، واردات و صادرات سیگار در 9 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، اظهارداشت: واردات سیگار با کاهش 39 درصدی، صادرات سیگار با افزایش 21 درصدی، قاچاق سیگار با کاهش 31 درصدی و تولید سیگار با افزایش 10 درصدی طی 9 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو شده است.

    وی با بیان اینکه واردات سیگار در 9 ماهه سال گذشته 3 میلیارد و 660 میلیون نخ بوده است، اظهار کرد: واردات سیگار در سال جاری به 2 میلیارد و 23 میلیون نخ کاهش یافته است، از سوی دیگر تولید سیگار که در 9 ماهه سال گذشته 31 میلیارد و 99 میلیون نخ بود، در 9 ماهه امسال به 35 میلیارد و 23 میلیون نخ افزایش پیدا کرد.

    رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور همچنین به برآورد قاچاق سیگار اشاره کرد و افزود: برآورد قاچاق سیگار که در 9 ماهه سال گذشته حدود 5 میلیارد و 75 میلیون نخ بوده در 9 ماهه امسال به 3 میلیارد و 97 میلیون نخ کاهش یافته است.

    رمزی در مورد علت این تغییرات در صنعت دخانیات کشور، تشریح کرد: این تحول که در جهت کاهش شدید واردات و قاچاق و افزایش سهم تولیدات داخل کشور در مصرف کشور از 53 درصد مربوط به سه سال گذشته به بیش از 90 درصد در سال 96 شکل گرفته، ناشی از اجرای تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه کشور بوده است.

    وی با بیان اینکه تبصره مذکور دولت را مکلف کرده بود تا واردات کشور با همان برند اصلی تبدیل به تولید داخل شود و در همین راستا تعداد واحدهای تولیدی افزایش یافت، گفت: در همین راستا از ظرفیت‌های خالی برخی از واحدهای تولیدی استفاده شد که نتیجه آن کاهش واردات و قاچاق و افزایش تولید، ارزش افزوده، اشتغال و سرمایه گذاری خارجی و داخلی بوده است.

    رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور همچنین از طرح تشدید برخورد با عرضه کنندگان محصولات دخانی فاقد مجوز در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: مجوز توزیع کنندگان کشوری و استانی در صورت فروش محصولات دخانی به عمده فروشان و خرده فروشانی که فاقد مجوز از این مرکز یا فاقد پروانه خرده فروشی محصولات دخانی از اتحادیه های خواربارفروش، سوپرمارکت و سقط فروش هستند، ابطال می‌شود.

    برچسب ها