عصر خودرو

نایب رئیس اتاق ایران و چین؛

محدودیت‌های بانکی چین برای ایرانی‌ها ادامه دارد

عصر بازار- نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: در سال ۲۰۱۷ بانک‌های چینی محدودیت‌های زیادی را براساس بخشنامه FATF برای تجار، دانشجویان و ایرانی‌های مقیم چین ایجاد کرده‌ و این محدودیت‌ها هنوز ادامه دارد.

محدودیت‌های بانکی چین برای ایرانی‌ها ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس, مجیدرضا حریری در مورد وضعیت تجارت ایران و چین گفت: براساس آمار گمرک چین در 11 ماهه ابتدای سال 2017 میزان تجارت دو کشور 33 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال 2016 از نظر ارزشی 20.4 درصد و از نظر وزنی 7.3 درصد افزایش یافته است.

    نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: صادرات ایران به چین با احتساب نفت در 11 ماهه اول سال 2017 رقم 17 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه 28.8 درصد رشد داشته است.

    وی افزود: صادرات چین به ایران در مدت مذکور 16 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2016، 13.7 درصد رشد داشته است.

    حریری گفت: تراز تجاری دو کشور 900 میلیون مثبت به نفع ایران با احتساب نفت بوده است.

    وی اضافه کرد: ارزش صادرات غیرنفتی  ایران به چین در 11 ماهه ابتدای سال 2017 رقم 6 میلیارد و 100 میلیون دلار بوده که 27.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2016 رشد داشته است.

    نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین بیان داشت: بنابراین 10 میلیارد و 800 میلیون دلار نفت به چین فروخته شده که این رقم در 11 ماهه ابتدای سال 2017 نسبت به مدت مشابه سال 2016، 28.5 درصد رشد داشته است.

    وی در مورد روابط بانک ایران و چین اظهار داشت: بانک کونلون چین از بانکهایی است که روابط تجاری با ایران دارد و سه بانک توسعه، اگزیم بانک چین و سیتیک از سال 2017 برای فاینانس پروژه‌ها با ایران کار می‌کنند.

    حریری با بیان اینکه در مورد روابط بانکی با چین مشکلاتی داریم، گفت: با کونلون بانک فقط با ارز مبادله‌ای می‌توان کارد کرد که ارز حاصل از فروش نفت است و برای ارز آزاد هنوز باید با صرافی‌ها کار کرد.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بانک‌های چینی در سال 2017 برای تجار ایرانی، ایرانیان دارای شرکت در چین و  دانشجویان و ساکنان ایرانی در چین محدودیت‌های بسیار زیادی ایجاد کرده‌اند، افزود: این محدودیت‌ها براساس همان بخشنامه FATF است که ایران را با ریسک بالا شناخته‌اند.

    وی افزود: حتی مواردی مشاهده شده که مسافران ایران در چین برای تبدیل پولشان به یوان مراجعه کرده‌اند و بانک‌ها برای آنها این کار را انجام نداده‌اند.

    حریری با بیان اینکه این موارد به سفارت، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی اطلاع داده شده است، گفت: آنها در پاسخ به ما اعلام کرده‌اند که موضوع پیگیری و رفع شده اما ارسال بخشنامه‌ به بانک‌ها زمان‌بر است.

    وی با تأکید بر اینکه این محدودیت‌ها از اردیبهشت ماه سال جاری بیشتر شده است، بیان داشت: بانک مرکزی اعلام کرده تا بخشنامه به همه بانک‌ها ابلاغ شود، زمان لازم است.

    نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین در خصوص کاهش تجارت ایران و چین در سه سال گذشته گفت: اگرچه رقم تجارت ایران و چین در 11 ماهه سال 2017 رقمی بیش از 33 میلیارد دلار بوده، اما این رقم در سه سال گذشته کاهش یافته و پیش از این دو کشور تجارت 51 میلیارد دلاری را تجربه کرده بودند.

    وی افزود: علت کاهش تجارت دو کشور کاهش قیمت نفت است، زیرا حجم زیادی از مبادلات تجاری بین دو کشور را نفت تشکیل می‌دهد.

    حریری گفت: در سه سال گذشته حجم مبادلات تجاری ایران و چین از نظر وزنی کاهش نیافته اما از نظر ارزشی کاهش یافته است.

    برچسب ها