عصر خودرو

عبور بی‌اعتنای بازار سهام

واکاوی اثر طرح ۸۰_۲۰ دولت بر سودآوری خودرویی‌ها

عصر بازار: با توجه به تسهیلات اقساطی خرید خودرو چرا سهامداران به سهام گروه خودرویی های بورس نگاه نمی کنند؟ این پرسشی است که ذهن اغلب کارشناسان و فعالان بازار سهام را این روزها به خود وا داشته است.

واکاوی اثر طرح ۸۰_۲۰ دولت بر سودآوری خودرویی‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، در این ارتباط یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به آغاز طرح خروج از رکود دولت در روزهای اخیر گفت: فروش اقساطی خودرو با پیش پرداخت 80 درصدی قیمت خودرو طی هفته گذشته در حالی آغاز شده که طبق آمار اعلام شده نزدیک به 102 هزار دستگاه خودرو برای خرید از سوی متقاضیان در نمایندگی ها نام نویسی شده است.

    مهدی کساییان افزود: سهم ایران خودرو ازاین تقاضا حدود 53 هزار خودرو و سهم گروه سایپا تعداد  56 و 700 دستگاه (پارس پارس خودرو 8100 ، زامیاد 5300 و سایپا43300)  بوده است. در این زمینه اگر فرض کنیم که بانک مرکزی با خودرو سازان به صورت نقدی اعتبارات تخصیص یافته را تسویه نماید این طرح را از نظرتاثیر بر بازار بورس این دو گروه خودرو ساز باید بررسی کرد .

    وی در برابر این پرسش که طرح فروش اقساطی بر میزان فروش خودرو سازان چه تاثیری داشته است ؛ پاسخ داد: آمارها نشان می دهد که خودروسازان بورسی در چند روز اخیر  تقریبا تمام سهم فروش را از آن خود کرده اند. در جدول زیر به بررسی آمار تولید و فروش و بدون احتساب طرح در 6 ماهه اول خودرسازان بورسی طبق گزارشات 6 ماهه موجود در کدال می پردازیم.

    وی ادامه داد: همانطور که در جدول فوق مشاهده می کنید طرح حاضر نسبت به آمار 6 ماهه فروش  فقط روی ایران خودرو 10 درصد ،سایپا 12 درصد ،پارس خودرو 6 درصد و زامیاد 13درصد تاثیر مستقیم گذاشته است که عملا به جز تاثیر بر روی سودآوری ایران خودرو که در 6 ماهه نزدیک به پیش بینی خود فروش داشته تاثیر محسوسی نداشته است.

    کساییان تصریح کرد: با این طرح می توان گفت ایران خودرو به طور موقت از تعدیل منفی سود در بودجه نجات پیداکرده است اما همانطور که می بینید در گروه سایپا میانگین پوشش فروش آنها 45درصد می باشد که با توجه به رکود حاضر و فروش پایین طی مهر و آبان و حتی آذر ماه می توان انتظار تعدیل منفی سود  را در این گروه به خصوص در گروه  زامیاد انتظار داشته باشیم.

    این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: در مورد ایران خودرو می توان خوشبین بود. این شرکت که به تنهایی نزدیک به 50درصد کل تولیدات و فروش خودروهای داخلی را بر عهده دارد و در گزارش 9 ماهه خود با توجه به فروش در این طرح حداقل هیچ تعدیلی نداشته باشد .

    اما در گروه سایپا وضعیت تقریبا عکس ایران خودرو است عدم فروش خوب 6 ماهه که نشان از عدم رضایت ایرانی ها از محصولات این گروه و عدم اقبال از آنها دارد و فروش کمتری که احتمالا در مهر و آبان و آذر برای این گروه اتفاق خواهد افتاد انتظار ها را برای یک تعدیل منفی در 9 ماهه از گروه سایپا افزایش می دهد.

    وی درباره عدم اقبال بازار سهام به طرح خروج از رکود بازار سهام گفت: علت عدم اقبال بازار سهام به طرح وام 25 میلیونی خودرو و طرح حاضر در همین موضوع است و در حقیقت با این طرح عملا اتفاق خاصی برای گروه خودرو و این صنعت پیش نخواهد آمد این در حالی است که زمان بهبود نسبی روند بازار سهام از اواخر دی ماه یا اوایل بهمن ماه امسال به بعد خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها