عصر خودرو

تولید طلای سفید به ۴۵ هزارتن می‌رسد

عصر بازار- مدیرعامل صندوق پنبه گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال تولید پنبه تصفیه شده در کارخانجات پنبه پاک کنی به ۴۵ هزارتن برسد.

تولید طلای سفید به ۴۵ هزارتن می‌رسد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان, محمد حسین کاویانی مدیرعامل صندوق پنبه با اشاره به اینکه سالانه 100 هزارتن پنبه مورد نیاز صنایع نساجی است، اظهار کرد: سالانه حدود 40 تا 50 هزارتن نیاز صنایع نساجی از تولید داخل و مابقی از طریق واردات تأمین می‌شود.

    وی با اشاره به آخرین وضعیت تولید طلای سفید، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال تولید پنبه تصفیه شده در کارخانجات پنبه پاک کنی به 45 هزارتن برسد.

    کاویانی ادامه داد: براساس آمار گمرک تا تاریخ 25 آذر حدود 50 هزارتن پنبه وارد کشور شد و در اختیار صنایع نساجی قرار گرفت.

    مدیرعامل صندوق پنبه با اشاره به اینکه نرخ جهانی پنبه نسبت به داخل پایین‌تر است، بیان کرد: براین اساس صنایع نساجی برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود چاره‌ای جز واردات ندارند در حالیکه با حمایت از کشاورزان به سهولت امکان تأمین نیاز کشور از تولید داخل وجود دارد.

    وی ادامه داد: براساس قانون خرید تضمینی، وزارت جهاد کشاورزی با بررسی‌های صورت گرفته از هرینه تولید محصولات مختلف کشاورزی، نرخ‌های تضمینی مورد رضایت کشاورزان را به شورای اقتصاد پیشنهاد می‌دهد که پس از اعلام نرخ، کشاورزان بر حسب شرایط زمین، رعایت تناوب کشت و امکاناتی که در اختیار دارند  به تولید محصولاتی که درآمد بیشتری برایشان دارد، اقدام می‌کنند.

    کاویانی با اشاره به اینکه افزایش هر ساله نرخ خرید تضمینی سیاست درستی نیست، بیان کرد: با وجود آنکه در زمینه تولید پنبه امکان افزایش عملکرد در واحد سطح به سهولت امکان پذیر است، اما این امر مستلزم توزیع بذرهای مناسب، تأمین هزینه‌های تولید و تخصیص یارانه به کشاورزان است تا آنها رغبت بیشتری به امر تولید داشته باشند.

    مدیرعامل صندوق پنبه با اشاره به ضرورت واردات پنبه، افزود: اگرچه تا قبل از سال 82 مخالف واردات پنبه بودیم، اما در شرایط کنونی برای تأمین نیاز صنایع نساجی چاره‌ای جز واردات وجود ندارد.

    به گفته وی در سال 82 در شرایطی مجوز واردات پنبه صادر شد که با مازاد 12 هزارتنی تولید پنبه در داخل روبه‌رو بودیم.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات در شرایط کنونی امکان پذیر نیست، بیان کرد: واردات غیر ضرور پنبه در سال‌های اخیر، دلسردی کشاورزان، کاهش سطح زیر کشت و در نهایت تولید را به همراه داشت که با حمایت از کشاورزان تأمین 100 درصدی نیاز صنایع و بازگشت به روزگاران قدیم دور از انتظار نیست.

    به گفته وی کاهش هزینه‌های تولید و افزایش عملکرد در واحد سطح تأثیر بسزایی در رغبت کشاورزان به امر تولید دارد.

    برچسب ها