عصر خودرو

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه؛

گزارش های ۹ ماهه، جرقه مثبت دیگری برای بورس

عصر بازار- گزارش های ۹ ماهه، مشابه گزارش های ۶ ماهه می تواند موج مثبت در روند بازار ایجاد کند و بار دیگر بورس را به جذاب ترین بازار برای سرمایه گذاری بدل کند.

گزارش های ۹ ماهه، جرقه مثبت دیگری برای بورس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا, مهدی طحانی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه اظهار کرد: ارزیابی سودآوری شرکت های بورسی طی 9 ماه اخیر به دلیل انتشار گزارشات تولید ماهانه، کار چندان سختی به نظر نمی رسد. در این زمینه می توان پیش بینی کرد که شرکت ها در سال 96 نسبت به مدت مشابه در سال قبل شرایط بهتری را گذرانده اند. 

    وی در ادامه بیان کرد: طی چند ماه اخیر تحولات بسیاری در بخش اقتصاد داخلی و خارجی روی داده است. در بخش بین الملل شاهد رشد قیمت کامودیتی ها بودیم. همچنین نفت در بازارهای جهانی توانست به سطوح جدید قیمتی صعود کند. در بخش داخلی نیز رشد نرخ دلار یکی از مهمترین عوامل اثرگذار مثبت بر صورت های مالی شرکت ها بود. همین عوامل باعث شد تا در عمده شرکت های بورسی شاهد رشد سودآوری باشیم.

    طحانی در ادامه با اشاره به عملکرد شرکت های فلزی-معدنی بیان کرد: در شرکت های فلزی ؛ گزارش های 9 ماهه بسیار مطلوب ارزیابی شده است. با توجه به افزایش قیمت کالاهای پایه در بازارهای جهانی، شرکت ها توانستند تا حد زیادی از کاستی های سال های قبل خود را جبران کنند و این موضوع نوید گزارش های موفقی را میدهد.

    وی با اشاره به رشد قیمتی در این صنایع گفت: بسیاری بر این باورند که در صنایع فلزی-معدنی رشد قیمتی تا حدی به ثبات رسیده است. این بدان معناست که قیمت های کنونی بسیاری از این شرکت ها، فراتر از گزارش های 9 ماهه است.

    مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه در ادامه به تشریح فعالیت گروه های پالایشی و پتروشیمی پرداخت و گفت: صنایع پالایشی نیز با در نظر گرفتن مولفه های مربوطه شرایط بسیار خوبی را پیش روی دارند.

    وی ادامه داد: این شرکت ها اولین پیش بینی های خود را بر مبنای نفت 45 دلاری و نرخ دلار 3 هزار و 300 تومان در نظر گرفتند. با این وجود در تعدیلات 6 ماهه نرخ دلار را به 3 هزار و 500 تومان افزایش دادند و قیمت جهانی نفت را بیش از 55 دلار در نظر گفتند. با این حال در شرایط فعلی که دلار در اتاق مبادلات از سطح 3هزار و 600 تومان عبور کرده و نفت برنت نیز به بیش از 67 دلار رسیده است شرایط برای سودآوری بیشتر این شرکت ها محیاست.

    طحانی افزود: به طور کلی در گزارش های فصلی شرکت های پالایشی و پتروشیمی قیمت ها با یک فاز تاخیر رشد کرده اند، و صعود قیمتی از توجیه بیشتری برخوردار است.

    این کارشناس در ادامه در خصوص چشم انداز روشن صنعت دارو بیان کرد: صنعت دارو همواره در میان گروه های کم ریسک بازار جای داشته است.

    وی در ادامه افزود: در این زمینه مهمترین چالش این صنعت از ابتدای سال، مربوط به دریافت مطالبات از دولت است. با توجه به سیاست های دولت و وزارت بهداشت در زمینه پرداخت هر چه زودتر مطالبات این شرکت ها به نظر می رسد ، نمادهای مزبور در گزارش سالانه عملکرد مطلوب تری نسبت به شرایط کنونی داشته باشند.

    مهدی طحانی همچنین شرایط شرکت های خودرویی را در انتشار گزارش های 9 ماهه اینچنین برشمرد: خودرو نیز در میان آن دسته از صنایع بورسی است که همواره نوسانات بازار تاثیر بسزایی در آن داشته است. به نظر می رسد خودرو سازان CKD کار (خودروهای خارجی را در داخل عرضه می کنند) در این زمینه نسبت به خودروسازان دیگر شانس موفقیت بیشتری داشته باشند.

    وی افزود: افزایش تعرفه وارداتی خودرو، تقاضای جذاب برای خرید خودروهای با کیفیت از مواردی است که در بهبود گزارش های این شرکت ها موثر بوده است.

    وی افزود:پیش بینی می شود بعد از انتشار کامل گزارش های 9 ماهه ، بازار با رویکرد مثبتی در زمینه رشد شاخص همراه شود.

    برچسب ها