عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که پذیرش کالاهای جدید در بورس کالا در راستای رشد شفافیت اقتصادی، معامله ۱۹۷کیلوگرم زعفران در قالب خرید توافقی از بستر بورس کالا، لزوم آماده‌باش همه دستگاه‌ها برای عرضه کل گندم کشور در بورس کالا و لزوم عرضه مستمر محصولات فولادی در بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷:۰۰

    پذیرش کالاهای جدید در بورس کالا در راستای رشد شفافیت اقتصادی

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل بورس کالای ایران, رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بورس کالای ایران در راستای توسعه ابزارهای مالی جدید به دنبال ارائه خدمات متنوع تر به فعالان صنایع است که این اقدامات به عرضه کلیه کالاهای همگن و قابل استاندارد جدید در این بورس و رشد شفافیت اقتصادی منجر خواهد شد.

    شاپور محمدی به اقدامات اخیر بورس کالای ایران در راستای توسعه خدمات به فعالان اقتصادی و صنایع اشاره کرد و گفت: همان طور که همواره تاکید کرده ام، تا جایی که بتوان کالاهای همگن را در بورس کالای ایران عرضه و معامله کرد، به رشد شفافیت اقتصادی کشور کمک کرده ایم.

    محمدی با بیان اینکه طی سال جاری اقدامات زیادی در بورس کالای ایران صورت گرفته است، افزود: یکی از مهم ترین حوزه های فعالیت بورس کالا در سال جاری به بخش معاملات کشاورزی اختصاص دارد به طوریکه شاهد پذیرش کالاهای جدید و همچنین روند مطلوب دادوستد محصولی چون گندم در این بورس هستیم.

    معامله 197کیلوگرم زعفران در قالب خرید توافقی از بستر بورس کالا

    از ابتدای آغاز اجرای سیاست خرید توافقی زعفران در بورس کالای ایران 197.55کیلوگرم محصول مورد معامله قرار گرفته است.

    مدیرعامل بورس کالای ایران با اعلام این خبر گفت: معامله این حجم از زعفران در تالار کشاورزی بورس کالای ایران که در چهار رقم پوشال معمولی، پوشال مرغوب، نگین و سرگل برای 8 نماد معاملاتی تعریف شده، ارزشی بیش از 9 میلیارد و 844 میلیون و 574 هزار ریال رقم زده است.

    حامد سلطانی نژاد اعلام کرد: حجم معاملات این محصول در حالی از مرز 593 کیلوگرم عبور کرد که بر اساس توافق صورت گرفته با وزارت جهاد کشاورزی، قرار شد طرح خرید توافقی زعفران تا پنجم بهمن امسال تمدید شود.

    وی درباره حجم معاملات محصول زعفران در بستر بورس کالا گفت: از کل593 کیلوگرم زعفران معامله شده، 197.55کیلوگرم در قالب اجرای سیاست خرید توافقی بوده که 60 کیلوگرم به شیوه قطعی و به روش فیزیکی معامله شده و مابقی در قالب گواهی سپرده کالایی در بستر بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفته است.

    بورس کالا، بهترین مکانیسم برای تعیین میزان نیاز داخلی سنگ آهن

    رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: بهترین راهکار درمقابل موضوعی نظیر اعمال تعرفه سنگ آهن، عرضه در بورس کالا است تا چنانچه مازادی در کشور به چشم می خورد پس از عرضه در بورس و نبود مشتری صادر گردد.

    مهدی کرباسیان، در برنامه روی خط رادیو گفت در پاسخ به این سوال که چرا دولت موضوع قیمت گذاری و صادرات سنگ آهن را از طریق بورس کالا پیگیری نمی کند؟ گفت: جلساتی با بورس کالا پیرامون عرضه های داخلی صورت گرفته و تقریبا این صحبت ها نهایی شده است و امیدواریم بتوانیم آنرا عملیاتی کنیم.

    کیوان جعفری طهرانی نیز گفت: بهترین راهکار درمقابل موضوعی نظیر اعمال تعرفه، عرضه در بورس کالا است تا چنانچه مازادی در کشور به چشم می خورد پس از عرضه در بورس و نبود مشتری صادر گردد. نباید طوری عمل کرد که سرمایه گذاران بخش خصوصی تمایل خود به سرمایه گذاری را از دست دهند و در نتیجه ما را از اهداف تولیدی فولاد کشور دور نموده و با کسری بیشتر مواجه کند.

    لزوم عرضه مستمر محصولات فولادی در بورس کالا

    عضو هیات مدیره انجمن فولاد گفت: شفافیت، فاکتور اصلی معاملات محصولات فولادی در بورس کالا است که به منظور کشف عادلانه قیمت ها در بورس، عرضه مداوم و مستمر محصولات لازم است که این موضوع در ستاد فولاد مطرح خواهد شد.

    احمد خوروش، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر شرایط معاملات محصولات فولادی در بورس کالا، بر لزوم عرضه مداوم و مستمر محصولات فولادی به منظور کشف عادلانه قیمت ها در بورس کالا تاکید کرد.

    لزوم آماده‌باش همه دستگاه‌ها برای عرضه کل گندم کشور در بورس کالا

    یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 مجلس با بیان اینکه بورس محلی مطمئن برای معامله محصول کشاورزان بدون حضور واسطه ها است، گفت: چنانچه طبق نظر دولت، از سال آینده کل گندم تولیدی در کشور از طریق بورس و در قالب سیاست قیمت تضمینی عرضه شود، بار مالی تحمیلی به دولت از بابت خرید تضمینی گندم کاهش خواهد یافت و نظم بیشتری در بازار محصولات کشاورزی ایجاد می شود.

    جواد کاظم نسب گفت: اگر این برنامه به طور کامل در بستر بورس کالا اجرایی شود به نفع کشاورزان است و در همین راستا بایستی گندم کاران و کشاورزان را نسبت به مزایای اصلاح سیاست ها قانع کرد. چراکه کشاورز از طریق اجرای سیاست قیمت تضمینی این اطمینان را دارد که به حق خود خواهد رسید و پول محصول فروش رفته در این بازار تضمین شده است.

    تحول در صادرات غیر نفتی با اعتماد به ظرفیت های صادراتی بورس کالا

    نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت:خرید و فروش پر حجم محصولات مهم ایرانی همچون پسته و زعفران در تالار صادراتی بورس کالای ایران، به مرور باعث ایجاد تحول در صادرات غیرنفتی کشور، توسعه بخش کشاورزی و رشد اقتصادی خواهد شد.

    سید ناصر موسوی لارگانی درباره عرضه محصولات کشاورزی از جمله زعفران در بورس کالا گفت: بورس کالا با در نظر گرفتن استانداردهای لازم و ارزیابی کیفیت زعفران می تواند در تثبیت جایگاه جهانی این محصول تاثیر بسزایی داشته باشد.

    لارگانی افزود: بورس می تواند باعث رونق کشت زعفران در کشور، پایان صادرات بدون برنامه ، آغاز صادرات هدفمند و تاثیرگذاری بر قیمت های منطقه ای شود.

    چرخش پول گندم در زنجیره تولید با عرضه در بورس کالا

    یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد بودجه 17 هزار میلیارد ریالی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی متناسب با صحبت های وزیر جهاد کشاورزی برای عرضه کل گندم از سال آینده در بورس کالاست. زیرا مقرر شد در ابتدا و در راستای اصلاح سیاست خرید تضمینی، طرح آزمایشی قیمت تضمینی در چهار استان به اجرا درآید تا نقاط قوت و ضعف آن شناسایی شود و بعد از آن طرح قیمت تضمینی اجرا شود.

    علی اکبری اظهار کرد: جایگزینی این دو طرح با یکدیگر از طریق بورس کالا اقدام درستی است؛ چرا که با این اقدام پول گندم خریداری شده توسط کارخانجات آردسازی دوباره به چرخه تولید برمی گردد.

    این نماینده خانه ملت گفت: گندم کالایی استراتژیک محسوب می شود و برای عرضه آن در بورس استانداردها و نمونه برداری و مقایسه با شاخص های موجود کیفیت محصول در آن رعایت می شود که همین امر مانع از بروز سوءاستفاده های احتمالی می شود و دست حلقه های واسط را کوتاه می کند.

    تحکیم خودکفایی با عرضه گندم در بورس کالا

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ورود گندم به بورس کالا کاملا قابل دفاع است، گفت: با عرضه گندم در بورس هم مسیر خودکفایی دنبال شده و از همه مهمتر عملیات مالی و اقتصادی در این حوزه واقعی تر وشفاف تر خواهد شد.

    زهرا سعیدی درباره تصمیم دولت در کاهش بودجه خرید تضمینی گندم سال زراعی 97 با هدف عرضه گندم در بورس کالا گفت: گندم نقش اساسی و مستقیمی در امنیت غذایی مردم دارد و اگر انتظار داریم این امنیت غذایی حفظ و تداوم پیدا کند به طور قطع باید تلاش کرد با ایجاد مشوق های لازم در محصولی همچون گندم به خودکفایی کامل رسید.

    به گفته وی، تاخیر در پرداخت بهای گندم به گندمکاران باعث بروز مشکلات بسیاری برای آنان شده است و باید شرایطی فراهم شود که پرداخت ها منظم و بدون تاخیر صورت گیرد لذا به طور یقین عرضه گندم در بورس کالا می تواند در این زمینه تاثیر بسزایی داشته باشد.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: با عرضه گندم در بورس هم برای تولید کننده انگیزه ایجاد شده و هم مسیر خودکفایی دنبال می شود و از همه مهمتر عملیات مالی و اقتصادی در این حوزه واقعی تر و شفافتر خواهد شد.

    صندوق زعفران در بورس کالا به زودی راه اندازی می شود

    مدیرعامل یک شرکت تامین سرمایه از دریافت موافقت اصولی برای راه‌اندازی صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر کالا با محوریت محصول زعفران در بورس کالا از سازمان بورس خبر داد.

    محمودرضا خواجه نصیری گفت: بدون شک راه اندازی صندوق های مبتنی بر کالا در شرایط امروز بازار ما یک الزام مفید و اثربخش است که می توانند در حوزه های مختلف و روی کالاهای مختلف ایجاد شده و فعالیت کنند.

    وی افزود: با وجود این نهاد، سرمایه گذار وقتی وارد حوزه کسب سود از طریق مشارکت در خرید و فروش کالاهای کشاورزی شود، دیگر نیازی نیست با کالای فیزیکال درگیر باشد؛ بلکه می توان یک واحد از واحدهای سرمایه گذاری آن صندوق کالایی محصولات استراتژیک کشاورزی را خرید.

    لزوم ایجاد بورس بین المللی زعفران در کشور

    مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، پیشنهاد داد که برای کسب سهم 80 درصدی در بازار زعفران، یک برند قدرتمند زعفران ایرانی تشکیل شود.

    علی اوسط هاشمی با اشاره به ضرورت اندیشیدن در سطح ملی برای تحقق منفعت ملی، افزود: وقتی یک برند قدرتمند در عرصه زعفران ایرانی تشکیل شود، بدون شک هم به نفع کشاورزان خواهد بود و هم منافع بازرگانان تامین می‌شود.

    وی عنوان کرد: حتی می‌توان زمینه ایجاد بورس جهانی زعفران در ایران را فراهم کرد و در این راستا باید دست‌اندرکاران این محصول با نماینده فائو وارد فاز همکاری شده و از آنها کمک بگیرند.

    مزایای ورود سنگ آهن به بورس کالا در راستای اجرای یک ماده قانونی

    نائب رییس خانه معدن ایران اظهار کرد: ورود سنگ آهن به بورس کالای ایران از یک سو موجب کشف عادلانه قیمت این محصول می شود و از سوی دیگر به علت پایین بودن قیمت سنگ آهن در بازار؛ پرداخت وجه آن نیز با تاخیر صورت می گیرد؛ بنابراین با ورود این محصول به بورس کالا به طور حتم قیمت مناسبی برای محصول کشف شده و پرداخت پول سریع‌تر صورت می گیرد.

    بهرام شکوری افزود: در حال حاضر وجه سنگ‌آهن خریداری شده تا یک سال بعد پرداخت می‌شود که با ورود این محصول به بورس کالا، کسانی که به این محصول نیازدارند، باید مبلغ خریداری شده را پرداخت کنند و در نتیجه سنگ‌آهنی‌ها می‌توانند با فروش محصول، پول خود را دریافت کرده و برای توسعه کار خود هزینه کنند.

    وی با ابراز امیدواری نسبت به عرضه این محصول از طریق بورس کالا در آینده نزدیک عنوان کرد: در حال حاضر هم ساختار و مکانیزم بورس کالا آماده بوده و هم انجمن سنگ‌آهن علاقه‌مند به ورود این محصول به بورس کالاست. بنابراین می توان گفت همه زمینه های عرضه سنگ آهن در بورس کالا فراهم شده است.

    برچسب ها