عصر خودرو

حباب ۱۰۰ هزار تومانی سکه

عصر بازار- با وجود برگزاری حدود ۱۷ حراجی برای عرضه سکه و تعدیل قیمت‌ها در بازار، همچنان حدود ۱۰۰ هزار تومان حباب قیمتی برای آن وجود دارد. گرانی دلار از دلایل اصلی رکوردشکنی‌های سکه و عدم کاهش قیمت آن به شمار می‌رود.

حباب ۱۰۰ هزار تومانی سکه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، نزدیک به دو ماه از برگزاری حراجی‌های سکه از سوی بانک مرکزی در بانک کارگشایی می‌گذرد. با این‌که پیش‌بینی می‌شد با عرضه سکه از طریق حراجی، قیمت‌ها در بازار تعدیل شود و نرخ حدود یک میلیون و 390 هزار تومانی تمام سکه کاهش یابد و حباب نزدیک به 200 هزار تومانی آن تا حداقل 50 درصد تخلیه شود، ولی در گذر زمان مسائل دیگری رخ داد که مانع از کاهش قیمت سکه شد و حتی تا 100 هزار تومان بر قیمت آن افزود.

    در حال حاضر هر قطعه سکه تمام بهار آزادی تا حدود یک میلیون و 500 هزار تومان در بازار معامله می‌شود. این درحالی است که به گفته سلیمانی - مدیرعامل بانک کارگشایی - اکنون با توجه به قیمت موجود دلار و هر اونس طلا در بازار جهانی، سکه تمام بهار آزادی حدود 100 هزار تومان و نیم سکه نزدیک به 20 هزار تومان حباب قیمتی دارد.

    وی با اعلام اینکه تاکنون تا 130 هزار قطعه سکه تمام و نیم بهار در حراجی فروش رفته است، گفت: با وجود این‌که حراجی‌های بسیاری تاکنون برگزار شده اما قیمت‌ها فعلا بالاست که دلیل اصلی این موضوع را می‌توان در افزایش قیمت دلار طی هفته‌های اخیر جست‌وجو کرد. به هر صورت دلار در این مدت به طور قابل توجهی گران شده است و این موضوع همراه با افزایش قیمتی که در اونس جهانی طلا رخ داده موجب می‌شود بهای سکه بالا رود. ولی با این حال اگر این حراجی‌ها هم برگزار نشده بود به طور حتم قیمت سکه می‌توانست بالاتر از رقم کنونی باشد.

    سلیمانی، در مورد این‌که چرا در حراجی‌های اخیر قیمت سکه گاها بالاتر از آنچه در بازار وجود دارد، فروش می‌رود و آیا این در نتیجه عملکرد دلالانی است که می‌خواهند قیمت را در بازار بالا ببرند؟ توضیح داد: امکان ندارد دلال یا سکه فروش و یا افراد حرفه‌ای بازار در حراجی، سکه را بالاتر از آنچه که وجود دارد بخرند. این در شرایطی است که در حراجی آخر هفته شاهد بودیم حتی فردی بسته‌های 20 تایی سکه را به قیمت هر عدد یک میلیون و 570 هزار تومان خریداری کرد، در حالی که در همان زمان قیمت سکه در بازار حدود یک میلیون و 515 هزار تومان بود و این فرد نزدیک به 60 هزار تومان ضرر کرد و هر آنچه تلاش کردیم بگوییم این قیمت واقعی نیست و خریداری نکند باز هم فایده‌ای نداشت. این افراد معمولا مردم عادی هستند که به طور حرفه‌ای و با اطلاع کافی خرید نمی کنند و در نهایت موجب ضرر خودشان می‌شوند.

    وی یادآور شد که حراجی سکه همچنان و تا زمان تعدیل قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.

    حراج سکه در روزهای زوج و از ساعت 14 در بانک کارگشایی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های بانک ملی آغاز می‌شود و در آن بسته‌های 20، 50 و 100 تایی نیم و تمام سکه به معرض فروش گذاشته خواهد شد. در نهایت خریدار باید علاوه بر مبلغ پرداختی بابت قیمت سکه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز بپردازد.

    برچسب ها