عصر خودرو

۵ چهره سرنوشت‌ساز بازار نفت در سال ۲۰۱۸

عصر بازار- آیا عربستان سعودی و روسیه همچنان سلطه خود بر تولید را حفظ خواهند کرد یا با افزایش تولید شیر آمریکا به زانو درخواهند آمد؟ آیا ممکن است فروپاشی اقتصادی یک تولید کننده بزرگ، قمت‌های نفت را صعودی کند یا سیلیکون والی پایان عصر موتور احتراقی را استارت خواهد زد؟

۵ چهره سرنوشت‌ساز بازار نفت در سال ۲۰۱۸
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا, پس از اینکه نفت سال 2017 را در بالاترین قیمت دو سال گذشته به پایان رساند، امسال ممکن است در هر جهتی (افزایش یا کاهش قیمت) حرکت کند. این پنج چهره می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در روند حرکت قیمت نفت داشته باشند. پنج چهره سرنوشت ساز در بازار نفت عبارتند از:

    بزرگترین تولید کننده اوپک

    خالد الفالح، وزیر انرژی و صنعت عربستان با 12 ماه دشواری مواجه است. وی در سال 2016 با معکوس کردن استراتژی عربستان و دستیابی به نخستین توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در هشت سال گذشته، بدبین‌ها را به چالش کشاند. رئیس هیئت مدیره سابق آرامکو سال گذشته را با به نتیجه رساندن توافق تمدید کاهش تولید تا پایان سال 2018، با موفقیت دیگری به پایان رساند.

    اکنون فالح باید تضمین کند که سایر اعضای مشارکت کننده در توافق کاهش تولید به تعهدات خود پایبند می‌مانند و روسیه را در این توافق نگه دارد و امیدوار باشد قیمت‌های نفت به اندازه کافی بالا بماند تا عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو بدون برانگیختن موج دیگری از رشد تولید شیر آمریکا، موفقیت آمیز باشد.

    مرد نفتی پوتین

    اگر ناظران زمانی به تک تک عباراتی که از سوی عربستان بیان می‌شد متمرکز می‌شدند، اکنون توجه ویژه‌ به کشوری پیدا کرده‌اند که حتی عضو اوپک نیز نیست. تصمیم سال گذشته روسیه برای پیوستن به اوپک در کاهش تولید نفت آن هم سال‌ها پس از اینکه فاصله خود با این سازمان را حفظ کرده بود در موفقیت این استراتژی حیاتی بود.

    متعاقب این رویداد، معامله‌گران نفت اکنون به اظهارات الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، مانند همتای سعودی و توجه ویژه‌ای دارند. نواک 46 ساله رابطه دوستانه‌ای با فالح پیدا کرده و کمک کرده است دو کشور سال‌ها بی‌اعتمادی دوجانبه را کنار گذاشته و توافق همکاری تاریخی را منعقد کنند. این شراکت به حدی قوی بوده که سیتی گروپ از آن به عنوان پیوند برادری یاد کرده اما ممکن است با فشار شرکت‌های روسیه که خواستار پایان سریع‌تر کاهش تولید هستند، به بوته آزمایش گذاشته شود.

    پیشگام شیل

    میزان رشد تولید شیل آمریکا، بزرگ‌ترین موضوع مبهم برای سال 2018 بوده و برآوردها درباره آن از 700 هزار بشکه در روز تا بیش از یک میلیون بشکه در روز متغیر است. در مرکز این صنعت، منطقه پرمیان در تگزاس و شرکت "پایونیر نچرال ریسورسز" قرار دارد. تیم داو، مدیرعامل این شرکت، پرمیان را مانند شریان حیات تولید آمریکا برای سال‌های متمادی می‌بیند و پیش بینی می‌کند تولید در این منطقه از 2.85 میلیون بشکه در روز در حال حاضر به 3.3 میلیون بشکه در روز در سال جاری افزایش پیدا کند. اما این روند سهل و ساده‌ای نخواهد بود. این شرکت در نیمه دوم سال 2017 در شاخص "اس اند پی انرژی" عملکرد ضعیفی داشت و احتمالا قربانی بی‌صبری سرمایه‌گذاران نسبت به شیل شد.

    مرد قوی لاتین

    تحریم‌های فلج کننده آمریکا، پرداخت بدهی‌های معوق و کاهش تولید نفت از جمله مشکلاتی هستند که نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، در سال 2018 با آنها روبرو خواهد بود. رئیس جمهور ونزوئلا انقلاب نفتی جدیدی را وعده داده و یک ژنرال ارتش را به عنوان رئیس غول نفتی این کشور انتخاب کرده است و همچنین پاکسازی گسترده‌ای در میان مقامات شرکت نفت دولتی PDVSA از جمله دو وزیر نفت سابق انجام داده است. بحران اقتصادی این کشور آمریکای لاتین با کاهش تولید نفت که از بیش از 3 میلیون بشکه در روز در سال 2001 به 1.86 میلیون بشکه در روز در نوامبر کاهش یافت، وخیم‌تر شده است. طبق برآورد شرکت مشاوره "ریستاد انرژی"، در سال 2018 تولید برخی از میادین نفتی ونزوئلا ممکن است حداکثر 30 درصد کاهش پیدا کند که در این صورت، تولید ونزوئلا بسیار پایین‌تر از سهمیه اوپک خواهد شد و در نتیجه بازار ممکن است بسیار بیشتر از آنچه این گروه در نظر دارد، محدودیت عرضه پیدا کند.

    ستاره فناوری

    موشک‌های قابل استفاده مجدد و رویای راه‌اندازی پرواز به مریخ مدت‌هاست الون ماسک را نزد مشتاقان فناوری معروف کرده است. اما سال 2018 ممکن است سالی باشد که بازار نفت به وی توجه جدی‌تری پیدا می‌کند. این کارآفرین آفریقای جنوبی امیدوار است پنج هزار دستگاه خودروی برقی ارزان قیمت جدید "مادل 3" شرکت تسلا که هر هفته از خط مونتاژ خارج می‌شوند را تا آوریل به فروش رساند. این رقم رکورد بالایی برای خودروهای برقی خواهد بود و فناوری لوکس را به بازار انبوه می آورد. اگر ماسک موفق شود مطمئنا این گمانه‌زنی را برخواهد انگیخت که خودروهای برقی، موتورهای احتراق داخلی را سریع‌تر آنچه انتظار می‌رفت کنار می‌زنند. حتی اوپک اذعان کرده که در صورت فراگیر شدن استفاده از خودروهای باتری‌دار، رشد مصرف نفت در دهه‌های آینده راکد خواهد شد. با این‌همه فروش "مادل 3" تسلا در سه ماهه سوم تنها 260 دستگاه بود.

    برچسب ها