عصر خودرو

مدیر اکتشاف ایمیدرو خبر داد:

اجرای ۸۲ پروژه و شناسایی ۴۰۰ پهنه جدید معدنی در ۴ سال گذشته

عصر بازار- مدیر اکتشاف ایمیدرو در دومین همایش مدیران سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: اجرای ۸۲ پروژه در فازهای اکتشاف عمومی، تفصیلی و تکمیلی و شناسایی بیش از ۴۰۰ پهنه جدید معدنی در کشور دستاورد این سازمان در بخش اکتشاف در چهار سال گذشته بوده است.

اجرای ۸۲ پروژه و شناسایی ۴۰۰ پهنه جدید معدنی در ۴ سال گذشته
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، علی اصغر زاده افزود: با توجه به اینکه سرمایه گذاری در بخش اکتشافزود بازده نیست اما رئیس هیات عامل با حمایت های خود از این بخش؛ سیاستی درازمدت را مورد توجه قرار داد که امروز نتایج مثبت آن را در سطح ملی شاهد هستیم و بسیاری از طرح ها مورد استقبال بخش خصوصی قرار گرفته است.

    وی در تشریح عملکرد ایمیدرو در بخش اکتشاف ضمن اعلام اینکه پهنه هایی شناسایی شده توسط این سازمان در مرحله واگذاری است، گفت: اجرای عملیات فازهای شناسایی ، پی جویی و اکتشاف عمومی در 21 استان شامل 36 پهنه در بیش از 250 هزارکیلومتر مربع درگستره کشور و شناسایی بیش از 400 پهنه جدید انجام شده است.

    مدیر اکتشاف ایمیدرو افزود: اجرای 82 پروژه در فازهای اکتشاف عمومی، تفصیلی و تکمیلی در کشور بر روی مواد معدنی مختلف نظیر آهن ، زغالسنگ ، پلی متال ، طلا ، مس ، آنتیموان ، سرب و روی ، کرومیت ، تیتان ، نیکل ، مولیبدن ، باریت، فسفات بوکسیت، عناصر نادر خاکی و شورابه ها (پتاس ، منیزیم ، لیتیوم و ...) طی سال های گذشته اجرایی شد.

    کاهش جهانی سرمایه گذاری در اکتشاف

    وی در خصوص وضعیت اکتشاف در دنیا اعلام کرد: در طول مدت هر سه دهه مصرف مواد معدنی فلزی دنیا دو برابر شده است. عمده اکتشافات در دنیا به ترتیب در بخش آمریکای لاتین با 28 درصد، کانادا(14 درصد)، استرالیا(13درصد) آفریقا (13 درصد)، آمریکا(7درصد)، کشورهای حوزه پاسفیک(6درصد) و سایر کشورها(19درصد) بوده است.

    مدیر اکتشاف ایمیدرو با بیان اینکه اکتشاف در معادن بزرگ در دنیا کار سخت و روبه کاهش است، ادامه داد: در سال 2012 هزینه های اکتشافی به بالاترین سطح خود به مبلغ 33 میلیارد دلار رسید. این در حالی است که طی سال های گذشته میلادی؛ هزینه ها کاهش یافت تا در سال 2016 به حدود 7 میلیارد دلار رسید.

    اصغرزاده افزود: طلا همچنان مهمترین کانسار مورد اکتشاف در دنیاست و بطور تاریخی سالیانه 70 – 80 کانسار متوسط در دنیا یافت می شود.

    وی با اعلام اینکه سال 2007 با اکتشاف 149 کانسار بالاترین رکورد اکتشافی را دارد گفت: هزینه های اکتشاف دنیا در دهه اخیر افزایش چشمگیر داشته و تقریبا 3 برابر شده است. همچنین اکتشاف معدن طلا متوسط 200 میلیون وبرای فلزات پایه 300 میلیون دلار هزینه دارد.

    اصغر زاده با بیان اینکه باید به سمت ذخایر عمقی برویم افزود: از سال 2000 تا کنون فقط 12 کانسار طلا از 570 کانسار کشف شده در عمق بیش از 500 متربوده که 2 تای آنها در زمین های بکر بوده است.

    مدیر اکتشاف ایمیدرو در تعریف طرح های در دست اقدام ایمیدرو اعلام کرد: در پهنه ایران مرکزی بخشی، محدوده ای به وسعت تقریبی 14800 کیلومتر مربع در استان یزد قرار دارد. در این پهنه داده های ژئوفیزیک هوابرد برداشت شده و مطالعات در مرحله شناسایی به پایان رسیده است.

    وی افزود: پهنه زاهدان - سفیدابه در استان سیستان و بلوچستان؛ داده های ژئوفیزیک هوابرد برداشت شده و مطالعات شناسایی در حال انجام است . با پردازش، تفسیر و تلفیق داده های ژئوفیزیک هوایی حاصل با سایر داده های اکتشافی موجود از قبیل نقشه های زمین‌شناسی، داده های ژئوشیمی، داده های ماهواره ای و اطلاعات مربوط به کانی زایی ها و معادن منطقه، نواحی دارای پتانسیل کانی سازی اقتصادی فلزی مشخص و معرفی خواهد شد.

    اصغرزاده ادامه داد: واگذاری این بخش ها به بخش خصوصی در حال انجام است.

    برچسب ها