عصر خودرو

سفیر ایران در لهستان؛

لهستان می تواند شریک اقتصادی خوبی برای ایران باشد

عصر بازار- سفیر ایران در لهستان گفت: ایران و لهستان وجوه مشترک اقتصادی زیادی با هم دارند و این کشور می تواند شریک اقتصادی خوبی برای کشورمان باشد.

لهستان می تواند شریک اقتصادی خوبی برای ایران باشد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا, رامین مهمان ‌پرست روز چهارشنبه در نشست بررسی تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری بین خوزستان و لهستان اظهار کرد:تغییراتی در لهستان طی سه هفته اخیر به وجود آمده است که می تواند در جهت توسعه روابط ما با آنها باشد.
    وی گفت: وزیر توسعه اقتصادی و رییس کمیسیون مشترک ایران و لهستان که ایران را به عنوان یکی از پنج اولویت اصلی کار اقتصادی خودش معرفی کرده اخیرا به مسند نخست وزیری لهستان رسیده است که ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم.
    سرپرست افزود: نخست وزیر جدید لهستان همچنین تصمیم گرفته است 70 مرکز توسعه تجاری در 70 کشور دنیا ایجاد کند که ایران اولین کشور برای این کار است.
    مهمان پرست با بیان این که موانعی برای ایران و لهستان در حوزه اقتصادی وجود دارد اظهار کرد: در حوزه فاینانس و نقل و انتقالات مالی، دولت جدید آمریکا برای ما مانع تراشی می‌کند و برخی کشورهای منطقه نیز رابطه اقتصادی ایران و لهستان را بر نمی تابند اما به رغم همه این فشارها روابط اقتصادی خوبی با لهستان داریم.
    مهمان پرست با اشاره به وضعیت واردات در کشور گفت: هیچ کشوری در دنیا بدون واردات کالا وجود ندارد اما واردات باید با تاکید بر انتقال تکنولوژی، انتقال سرمایه و فناوری های روز دنیا به کشور صورت گیرد.
    سفیر ایران در لهستان با تاکید بر این که اگر استانها از ظرفیت خودشان استفاده کنند با سرعت قابل قبولی می توانند تحول ایجاد کنند گفت: برای سرمایه گذاری لهستان در برخی استان ها تاکنون پنج تا 6 استان را انتخاب و وارد مذاکرده با لهستان کرده ایم و چهار استان نیز در لیست قرار دارند اما خوزستان جدی ترین پیگیری ها را برای همکاری اقتصادی با لهستان انجام داده است.
    وی با اشاره به فرصت‌های سرمایه گذاری خوزستان اظهار کرد: با توجه به ویژگی های مشترک لهستان و خوزستان باید با برنامه ریزی سریع زمینه رشد و توسعه همه جانبه اقتصادی استان را فراهم آورد.
    سفیر ایران در لهستان با تاکید بر این که باید بتوانیم حضور لهستانی ها را برای سرمایه گذاری در خوزستان فراهم کنیم اظهار داشت: یکی از استانداران لهستان علاقه مند به سفر به خوزستان برای بررسی سرمایه گذاری در این استان است و امیدوارم این سفر هر چه زودتر انجام شود.
    وی ادامه داد: هرساله در اردیبهشت ماه نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز در تهران برگزار می شود که شرکت‌های لهستانی علاقه مند به حضور در این نمایشگاه هستند که امسال نیز سعی می کنیم در زمان نمایشگاه آن ها را به خوزستان بیاوریم.
    مهمان پرست بیان کرد: در بحث پالایشگاهی، نفت و گاز شرکت‎های نفتی لهستانی خرید را از ایران شروع کرده‌اند و مذاکراتی نیز انجام شده است و شرکت لتوس لهستان اعلام کرده است که آمادگی دارد علاوه بر خرید نفت در بخش پالایشگاهی در خوزستان هم سرمایه گذاری کند و آخرین تکنولوژی‌ها و تجهیزات را تامین کند که این یک فرصت بسیار خوب برای سرمایه گذاری در این بخش در استان خوزستان است.
    وی بیان کرد: همچنین با توافقات انجام شده با طرف لهستانی اواخر آوریل یا ماه می (فروردین و اردیبهشت) سال آینده نمایشگاه ظرفیت‌های اقتصادی ایران در ورشو به نمایش گذاشته می شود.
    سفیر ایران در لهستان اظهار کرد: یکی از مشکلات اجرایی کردن فاینانس داشتن ضمانتهای لازم است و دولت برای اینکه این فاینانس‌ها را مدیریت کند برای آن چارچوب تعیین کرده است و اگر قرار است بانک مرکزی یا برخی از بانک‌های داخلی ضمانت کنند باید محدوده مشخص شود که در هر بخشی تا چه سقفی می توان کار کرد.
    وی گفت: شرکتی که می‌خواهد از فاینانس لهستانی استفاده کند باید معتبر باشد و ضمانت نامه اجرائی لازم را داشته باشد تا طرف لهستانی به راحتی بتواند فاینانس را اختصاص دهد.
    سفیر ایران در لهستان بیان کرد: بحث همکاری‌های دانشگاهی با کشور لهستان از جمله مواردی است که به دنبال اجرایی کردن آن هستیم که لهستان به این مساله نیز با محور اقتصادی نگاه می‌کند.
    وی گفت: بر همین اساس می‌توانیم سطح آموزشی دانشجویان را ارتقاء داده و از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و در این راستا دوره‌های مشترک میان دانشگاه‌های ایرانی و اروپایی به خصوص لهستان برگزار کنیم.
    وی ادامه داد: امسال برای اولین بار در مقطع دکتری، یک دوره مشترک و مورد تایید وزارت علوم، میان دانشکده مدیریت دانشگاه ورشو و دانشکده مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد ایجاد شد و این دوره در دفترچه کنکور نیز وجود داشت.
    وی گفت: این دانشجویان اواخر ژانویه برای مدت یک سال همراه با یک استاد راهنما وارد لهستان می‌شوند.
    مهمان پرست گفت: همچنین به دنبال راه‌اندازی دوره‌های مشابهی میان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و دانشگاه دوبلین و همچنین دانشگاه شهید چمران اهواز و یک دانشکده مهندسی در اروپا هستیم.

    **ناآرامی‌های اخیر ایران نتیجه ائتلاف کشورهایی است که نمی‌خواهند ایران در سطح بین الملل مطرح باشد
    سفیر ایران در لهستان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حوادث اخیر در برخی مناطق کشور گفت: در حوادث اخیر ایران برخی کشورهای خارجی تلاش کردند تا خدشه ای در داخل کشور ایجاد کنند که این حرکت نتیجه عصبانیت و ائتلاف کشورهایی است که نمی‌خواهند شاهد مطرح شدن کشورمان در منطقه و سطح بین المللی باشند.
    مهمان پرست گفت: برخی از کشورهای منطقه نیتهای درونی خودشان را آشکار کرده اند و حوادثی که اخیرا در کشور رخ داده نشان می دهد که از سوی برخی کشورهای خارجی سازمان دهی شده است.
    وی افزود: دشمنان کشور ما تمام تلاششان را به کار گرفته اند تا جلوی توفیقات ما را بگیرند که در چنین وضعیتی نیاز است از درون قوی باشیم و باید تمهیداتی را دنبال کنیم تا رضایت عمومی را کسب کنیم و مشکلات را از پیش روی برداریم.
    سفیر ایران در لهستان گفت: تحولات بین المللی بزرگی در حال رخ دادن است و توازن قدرت در کشورها و نوع روابط میان آمریکا و اروپا در حال تغییر است.
    وی با تاکید بر اهمیت تحولات خاورمیانه توضیح داد: همزمان با تغییراتی که در اروپا و آمریکا اتفاقات می‌افتد مسایلی نیز در عراق، سوریه، لبنان و روابط میان ایران، عربستان و ترکیه در حال تغییر است.
    وی تاکید کرد: معادلاتی که به وسیله کشورهای مختلف با طراحی فتنه صورت می‌گیرد بدون محاسبه نقشه ایران به نتیجه نمی رسد و این موضوع ایران را در جایگاه ویژه ای قرار داده است.
    مهمان پرست با اشاره به مساله برجام یادآور شد: تغییر رویکردهایی که ایران در ارتباط با کشورهای دیگر داشته است برای ما فضای جدیدی ایجاد کرده که این فضا و نقشی که کشور ما می‌تواند در تحولات منطقه ای و بین المللی داشته باشد بعضی از دشمنان ما را عصبانی کرده است.
    وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصادی گفت: ایشان مباحث مهمی چون بحث خصوصی ‌سازی، اصل 44، توجه به تولید داخلی و سرمایه گذاران داخلی و اقتصاد مقاومتی را تاکنون به شکل های مختلف مطرح کرده اند و در دولت فعلی اولویت نخست را حوزه اقتصادی اعلام کرده است.
    سفیر ایران در لهستان افزود: دستور العملی نیز بر حضور همه نهادها برای کار اقتصادی در صحنه های خارجی داده شده است و وزیر امور خارجه کشور نیز بر پیگیری فعالیت های اقتصادی سفرا در سفارت خانه ها بسیار تاکید کرده است.
    وی ادامه داد: ایران کشوری جوان است که بیش از 40 میلیون جوان دارد و وظیفه ما ایجاد اشتغال برای آن‌ها است برای همین چرخ اقتصاد باید به چرخش درآید، تولید و صادرات افزایش یابد و سرمایه گذاری خارجی به سوی کشور جذب شود.

    شهرداریهامی توانند 50 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت دریافت کنند
    استاندار خوزستان گفت: شهرداری‌ها می‌توانند 50 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت دریافت کنند که 50 درصد آن را دولت تضمین می‌کند و 50 درصد دیگر را خود شهرداریها پرداخت می‌کنند.
    غلامرضا شریعتی در این نشست با بیان این که در سال آینده با تلاش وزارت کشور میزان اوراق مشارکت به هشت هزار میلیارد ریال رسیده است بیان کرد: شهرداری‌ها باید این مساله را فرصت بدانند و از موارد قانونی برای توسعه شهرها استفاده کنند.
    وی افزود: بودجه عمرانی خوزستان در سال جاری 20 هزار میلیارد ریال بوده است که در بدترین حالت 50 درصد آن تخصیص پیدا می‌کند.
    وی گفت: پیشنهاد می کنم 50 درصد مقدار تخصیص داده شده در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار داشته باشد تا از این منبع فاینانس پروژه‌ها را تامین کنیم سپس این مبلغ به صورت 20 ساله از اعتبار استان برداشته شود.
    استاندار خوزستان گفت: اینکه هر استان درباره اعتبارات خود اختیاراتی داشته باشد، تاثیر زیادی در توسعه و اشتغال آن استان دارد.
    وی ادامه داد: برای تسریع در اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های همکاری میان خوزستان و لهستان باید یک کارگروه تشکیل شود.
    شریعتی توضیح داد: در بحث سرمایه‌گذاری و فاینانس در جمهوری اسلامی ایران و به‌ ویژه خوزستان برای صدور مجوز باید مسیری طولانی طی شود به همین دلیل نیاز است این نکته واکاوی شود تا بتوانیم کارها را به صورت بهتری انجام دهیم.
    وی بیان کرد: طرح راه ‌آهن (اهواز- ایذه - شهرکرد – اصفهان) از سال 48 قرار بوده به صورت 2 خطه برقی راه‌اندازی شود اما هنوز پس از گذشت سالها اجرایی نشده است.
    در سفر بهمن ماه سال 95 هیات اقتصادی استان خوزستان به سرپرستی استاندار خوزستان به کشور لهستان، پنج تفاهم نامه با این کشور منعقد شده و مذاکراتی نیز برای بستن تفاهم نامه های سرمایه گذاری در استان انجام شد.
    در این سفر تفاهم‌نامه‌هایی میان بعضی از سازمان‌های استان و شرکت های مختلف لهستانی بسته شد که همه آنها در دست پیگیری هستند.
    شرکت تراکتور سازی در لهستان، شرکت بازیافت زباله، یک شرکت تامین قطعات پتروشیمی و چندین شرکت دیگر آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در استان خوزستان اعلام کرده اند.
    همچنین با یک شرکت تولید کننده واگن های تراموا مذاکراتی انجام شده که این طرح نیازمند مطالعات کارشناسی است.
    در زمینه ارتباط میان دانشگاهی به منظور بهره گیری از تکنولوژی انتقال تولید پلاسما و ارتباط میان دانشجویان و انجام پژوهش مشترک و تحقیقات نیز مذاکره شد.
    تفاهم نامه احداث نیروگاه 50 مگاواتی از مهمترین تفاهم نامه های منعقده دراین سفر بود.
    تفاهم نامه میان شرکت سیگما و شرکت توسعه سرمایه گذاری خوزستان برای مدیریت پسماند و بازیافت زباله‌ها، تفاهم نامه شرکت پسا و منطقه آزاد اروند به منظور احداث خط تراموا به طول 20 کیلومتر میان آبادان و خرمشهر، تفاهم نامه شرکت اورسوز و منطقه آزاد اروند در زمینه انتقال تکنولوژی ساخت تراکتور سازی و ماشین الات کشاورزی، تفاهم نامه احداث نیروگاه 50 مگاواتی با ظرفیت 50 مگاوات، و تفاهم نامه شرکت ازتی به منظور تولید کود فسفات از جمله تفاهم نامه های منعقد شده در این سفر است.
     

    برچسب ها