عصر خودرو

سازمان راهداری:

حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه به پنج میلیارد دلارافزایش یافت

عصر بازار- مدیرکل دفتر ترانزیت وحمل‌ ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده ای گفت: حجم مبادلات تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به پنج میلیارد دلار افزایش یافته و تسهیل ورود ناوگان دو کشور به خاک یکدیگر مهم است.

حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه به پنج میلیارد دلارافزایش یافت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، رضا نفیسی در کمیسیون مشترک حمل ‌و نقل بین‌الملل جاده‌ای بین ایران و ترکیه اظهارداشت: سال 2017 میلادی در مجموع 65 هزار دستگاه کامیون ایرانی وارد ترکیه شد و 78 هزار دستگاه کامیون عبوری ترکیه از ایران گذر کرد.
    وی افزود: کاهش هزینه و زمان دو عامل مهم ترانزیت کالا از خاک ترکیه و ایران است و این دو عامل بر تسهیل ورود و خروج ناوگان ایرانی از خاک ترکیه و ناوگان ترک از خاک ایران به کشورهای آسیای میانه، افغانستان و پاکستان بسیار تاثیرگذار است.
    مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین‌المللی سازمان راهداری با اشاره به سابقه تاریخی همکاری‌های مشترک بین ایران و ترکیه در زمینه تجارت کالا و ترانزیت افزود: نخستین موافقت‌نامه حمل‌ونقل بین دو کشور در سال 1980 امضا و اصلاحیه آن نیز در سال 1995 بین دو کشور لازم الااجرا شد.
    به گفته وی، اجلاس کمیسیون مشترک بین دو کشور در سال‌های گذشته غیرمنظم برگزارشده و در دور جدید با توجه به اینکه دو کشور خواستار ارتباطات بیشتر تجاری و ترانزیتی هستند، انتظار می رود این جلسات به ‌صورت منظم برگزار شود.
    نفیسی افزود: تهران - آنکارا می توانند روابط حمل‌ و نقل بین المللی و ترانزیت خود را توسعه و برگزاری منظم این نشست ها آغازی برای برنامه‌های منظم ترانزیتی بین دو کشور محسوب می شود.
    وی گفت: جمهوری اسلامی ایران خواستار توسعه روابط با ترکیه است و خاطرنشان کرد: تسهیل ورود و خروج ناوگان دو کشور به خاک ایران و ترکیه ضروری است تا این ناوگان به راحتی در خاک دو کشور تردد کنند.
    این مقام مسئول اضافه کرد: ایران و ترکیه سه مرز مشترک برای عبور و مرور دارند و برای ارتقای سطح روابط و تسهیل در عبور و مرور ناوگان‌های دو طرف پیشنهاد شد تا هر سه ماه یک‌بار کمیسیون مشترک در این سه مرز تشکیل شود.
    براساس این گزارش، در این نشست سایم ایچوقلو مدیرکل مقررات جاده‌ای وزارت حمل‌ونقل و ارتباطات و دریایی ترکیه با بیان اینکه توافق بین‌المللی حمل‌ونقل کالا و مسافر میان دو کشور درزمینه جاده‌ای در حال اجرا است، گفت: همه ‌ساله این کمیسیون مشترک بین دو کشور برگزار می‌شود و مهمترین دستاورد آن حل ‌و فصل مشکلات موجود بر سر راه حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو کشور است .
    نشست کمیسیون مشترک ایران و ترکیه که روز سه شنبه ( دیروز ) آغاز به کار کرد، امروز در تهران پایان می یابد.

    برچسب ها