عصر خودرو

مدیر سرمایه گذاری کارگزاری آگاه در گفتگو با سنا تشریح کرد:

استقبال گرم کامودیتی ها از سال ۲۰۱۸

عصر بازار- بسیاری از مولفه های موثر در بازارهای جهانی حکایت از تداوم رشد قیمتی کالاهای پایه در سال ۲۰۱۸ دارد. برهمین اساس، اثر مستقیم رشد قیمتی کامودیتی ها بر بورس تهران دور از انتظار به نظر نمی رسد.

استقبال گرم کامودیتی ها از سال ۲۰۱۸
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا, مهرزاد منتظری، مدیر سرمایه گذاری کارگزاری آگاه با بیان مطلب فوق گفت: سال 2017 سال درخشانی برای بسیاری از کالاها در بازار جهانی بود. کامودیتی ها که در چند سال قبل روند نزولی را در پیش گرفته بودند، طی سال مزبور توانستند از رکوردهای پیشین خود سبقت بگیرند.

    وی در ادامه بیان کرد: بررسی جز به جز وضعیت کالاهای پایه در بازارهای جهانی حکایت از تداوم رشد قیمتی در سال جدید میلادی دارد. بر این اساس پیش بینی می شود طی سال 2018 از شرایط مناسبی برخوردار باشند.

    منتظری در بیان علل رشد قیمتی فلزات اساسی در بازارهای بین المللی بیان کرد: فلز روی در سال 2017 در چند مقطع زمانی تا محدوده 3200 دلاری رشد کرد، بسیاری از کارشناسان بین الملل بر این باورند این فلز می تواند طی این سال از سطح مزبور عبور کند و قیمت های جدیدی را به ثبت برساند.

    این کارشناس همچنین بیان کرد: آمارها نشان می دهد، تقاضا برای فلز روی در بازارهای جهانی بسیار بالاست. طی این مدت موجودی انبارهای LME  و شانگهای کاهش یافته است و پروژه مهمی نیز در خصوص افزایش تولید وجود ندارد. در حال حاضر موجودی LME  به طور متوسط حدود 186 هزار تن است که این رقم در مسیر افت شدید قرار دارد.

    مدیر سرمایه گذاری کارگزاری آگاه درخصوص چشم انداز بازار مس نیز اینچنین گفت: شرایط بازار مس بسیار مطلوب است. این فلز در سال 2017 به محدوده 7هزار دلار رسید و توانست با ثبت رکوردهای جدید به یکی از جذاب ترین بازار کامودیتی ها تبدیل شود.

    وی ادامه داد: عرضه و تقاضا در بازار مس در حالت تعادلی قرار دارد، با این وجود می توان پیش بینی کرد که موجودی انبارها به سمت کاهش حرکت کند.

    منتظری در ادامه بیان کرد: در کنار کاهش موجودی انبارهای کامودیتی ها، باید به روند شاخص دلار آمریکا نیز توجه کرد. شاخص دلار طی سال اخیر با 9 درصد کاهش مواجه بوده است. پیش بینی ها در سال 2018 نیز حاکی از تقویت ارزهای دیگر همچون یورو است. در این صورت پیش بینی می شود با وجود افزایش نرخ بهره آمریکا ، شاخص دلار نتواند رشد چندانی را نداشته باشد.

    وی افزود: با توجه به این که همواره بین روند شاخص دلار و قیمت کامودیتی ها رابطه معکوس وجود دارد، این موضوع نیز می تواند اهرمی برای رشد این کالاها باشد.

    مهرزاد منتظری همچنین در خصوص بازار نفت بیان کرد: نفت سال گذشته کارنامه موفقی را به ثبت رساند. توافق اوپک و روسیه در خصوص کاهش تولید 1.8 درصدی بشکه نفت اثر ملموسی بر روند قیمتی این کالا داشت.

    این کارشناس بازار سهام اثر رشد قیمتی این کالاها در بازار سرمایه را اینچنین برشمرد: با توجه به اینکه حدود 60 درصد از بورس تهران در اختیار شرکت های کالامحور است، چشم انداز مثبت قیمت کامودیتی ها می تواند اثر مستقیمی بر روند بورس داشته باشد.

    وی افزود: بزرگترین عامل رشد شاخص کل از ابتدای سال 96، مربوط به روند بازارهای بین المللی بوده است، از این رو می توان بیان کرد که بورس و شرکت های مربوطه همچنان پتانسیل رشد بیشتری را دارند.

    مدیر سرمایه گذاری کارگزاری آگاه در پایان بیان کرد: قطعا بورس تهران روزهای درخشانی را پیش رو دارد، با این وجود احتمال ریسک های روانی در بازار ممکن است در مقاطع کوتاهی شاخص را با نوسانات محدودی روبرو کند.

    برچسب ها