عصر خودرو

رشد ۲۷ درصدی کالا در صادرات آلمان به ایران

عصر بازار- بر اساس جدیدترین آمارها؛ صادرات آلمان به ایران در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال پیش از آن، بیش از ۲۷ درصد رشد داشته است.

رشد ۲۷ درصدی کالا در صادرات آلمان به ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، ممکن است فکر کنید که مبادلات تجاری میان ایران و آلمان تنها به ارسال نفت ایران به آلمان و ارسال خودروهای تولید آلمان به ایران خلاصه می شود. اما به گفته میشائیل توکاس، رئیس اتاق مشترک ایران و آلمان، این صحت ندارد.

    وی افزود: ما از ایران نفت خام نمی خریم. پالایشگاه های ما برای پالایش نفت با سولفور بالای تولیدی ایران طراحی نشده اند. تنها ایتالیا و یونان پالایشگاه هایی دارند که می تواند نفت ایران را پالایش کنند، بنابراین آنها عمده وارد کنندگان اروپایی نفت ایران هستند.

    توکاس با بیان اینکه حدود 60 درصد از کل درآمدهای ایران از فروش نفت خام به دست می آید، افزود: این رقم زیادی است، اما 40 درصد مابقی هم مهم است. اقتصاد ایران متنوع ترین اقتصاد صنعتی منطقه به شمار می رود.

    اقلام صادراتی ایران به آلمان شامل محصولات سنتی نظیر فرش و میوه خشک است. در گذشته قبل از آنکه در سال 1995 تحریم های ضد ایرانی به اجرا گذاشته شود، ایران برخی محصولات صنعتی نظیر موتور خودروهای باری نیز به اروپا صادر می‌کرد. امروزه ایران همچنان برخی محصولات نظیر مواد شیمیایی، ابزارآلات و مواد دارویی را صادر می کند اما نه به اروپا بلکه به همسایگان منطقه‌ای‌اش.

    توکاس افزود: هرچند اقتصاد ایران  صنعت قابل توجهی است، اما کیفیت محصولات صنعتی این کشور اغلب به اندازه ای بالا نیست که بتواند استانداردهای بازارهای اروپایی را تامین کند؛ بنابراین این محصولات در عوض به بازارهای منطقه ای صادر می شود.

    به گفته وی؛ با توجه به اینکه ایرانی ها در حال همکاری با شرکای اروپایی برای ارتقای کیفیت محصولات خود هستند، این وضعیت در طول زمان تغییر خواهد یافت.

    وی افزود: پس از سال ها تحریم، ایران به سرمایه گذاری های قابل توجهی در تمام بخش های اقتصادی نیاز دارد.

    بر اساس جدیدترین آمارها، در 9 ماهه ژانویه تا اکتبر 2017، آلمان 2.358 میلیارد یورو (2.846 میلیارد دلار) کالا به ایران صادر کرده و 328 میلیون دلار نیز از این کشور واردات داشته است. صادرات آلمان به ایران در سال 2016 نسبت به سال پیش از آن، بیش از 27 درصد رشد داشته است.

    توکاس گفت: مازاد تجاری آلمان با ایران رقمی مناسبی است، اما این چیز جدیدی نیست. ایرانی ها هر از گاهی نسبت به این قضیه اعتراض می کنند و ما تلاش داریم راهی برای تشویق افزایش صادرات ایران به اروپا و آلمان پیدا کنیم، اما ما در طی 40 سال گذشته همواره مازاد تجاری بالایی با ایران داشته ایم.

    توکاس در ادامه گفت: یکی از درخواست های مهمی که ایرانی ها اغلب مطرح می کنند؛ این است که شرکت های آلمانی نباید تنها کالا به ایران صادر کنند. آنها باید مراکز تولیدی نیز در ایران راه بیاندازند.

    رئیس اتاق مشترک ایران و آلمان در خاتمه یادآور شد: تحریم های جدید آمریکا بدان معناست که شرکت های اروپایی باید مراقب باشند و از صادرات محصولات ممنوعه نظیر قطعات تولید شرکت های آمریکایی یا استفاده از بانک های آمریکایی برای تراکنش ها با ایران خودداری کنند. برآورد ریسک کشوری ایران هنوز برای بانک های بین المللی و شرکت های بزرگ کاری دشوار است. اما از زمان لغو تحریم های اروپا هیچ یک از این‌ها مانعی برای صادرات قطعات ماشین های مختلف و دیگر محصولات از سوی شرکت های متوسط آلمانی به ایران نبوده است.

    برچسب ها