عصر خودرو

بزرگ‌ترین خطرات پیش روی اقتصاد چین در سال ۲۰۱۸

عصر بازار- افزایش نرخ بهره و کاهش نرخ مالیات در آمریکا و تنش های تجاری، چشم انداز اقتصادی چین را تیره و تار کرده است. کاهش در ساخت و سازها بزرگ‌ترین گسل موجود است.

بزرگ‌ترین خطرات پیش روی اقتصاد چین در سال ۲۰۱۸
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، اقتصاد چین سال 2018 را در حالی آغاز می کند که بدهی داخلی، فقر و آلودگی سه مساله ای هستند که خطراتی حتی بیشتر از نرخ بهره های بالاتر و خطرات جنگ تجاری از جانب آمریکا برای این کشور به شمار می روند.

    در حالی که کشور سال جدید را به دلیل رشد در سراسر سال 2017 که اولین شتاب اقتصادی از سال 2010 میلادی به شمار می رود، از موضع قدرت آغاز می کند، به نظر می رسد که روند توسعه در سال 2018 آهسته تر شود.

    در نتیجه، دولت شی جین پینگ- رئیس جمهور چین- در حال نشان دادن برافروختگی خود از عملکرد اقتصادی ضعیف تر است اگر این پیشرفت با ریسک زیاد و شکنندگی مالی زیاد به دست آید.

    این امواج هنوز تشکیل نشده و در واقع فعالیت اقتصادی رو به افزایش است. شاخص رسمی مدیران خرید تولیدات، در ماه دسامبر برابر 51.6 واحد بود که بیانگر بهبود اوضاع است.   بنابر یک شاخص زیرمجموعه، سفارشات صادراتی تولید جدید به بیشترین مقدار شش ماه اخیر رسیده است.

    شاخص مدیران خرید تولید "سای شین" که بیشتر بازتاب دهنده وضعیت شرکت های کوچک تر است نیز نشان گر یک تحرک قوی است و در ماه دسامبر با پشت سر گذاشتن تمامی تخمین ها به 51.5 واحد رسید.

    کارشناسان پیش بینی می کنند رشد اقتصادی چین به 6.5 درصد کاهش یابد که کمترین میزان از دهه 1990 است.

    مواردی که در ذیل خواهند آمد اجزای مستعدی هستند که می توانند امسال باعث انحراف در رشد اقتصادی و یا برهم خوردن تعادل بازار شوند:

    ریسک های مالی

    حزب کمونیست چین اخیرا ریسک مالی را یک چالش اساسی طی سه سال آینده خوانده است و مجددا وعده داده است آن را کنترل و از وقوع آن جلوگیری کند. در حالی که سیستم مالی، بیشتر به روی شرکت های خارجی گشوده می شود، نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی  که در حال رسیدن به 320 درصد تا سال 2022 است، مهم ترین خطر موجود است.

    کندتر شدن ساخت و ساز ها

    به گفته فردریک نویمان- سرپرست مرکز تحقیقات اقتصادهای آسیایی هولدینگ "اچ. اس. بی. سی" در هنگ کنگ،   سخت تر شدن قوانین مالی و محیط زیستی به منظور کمک به تحت کنترل درآوردن بدهی ها، ممکن است باعث ایجاد لرزشی در سال 2018 شود که ساخت و ساز مسکن و زیرساخت ها را آهسته تر کند.

    نزاع تجاری

    دیوید لووینگر- متخصص سابق امور چین در وزارت خزانه داری آمریکا می گوید: سخنرانی اخیر دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا- در خصوص استراتژی امنیت ملی این کشور، به منزله گردش به سمت سیاست های حمایت گرایانه از تولید داخلی بود.

    بانک مرکزی امریکا و نرخ مالیات ها

    به گفته جورج مگنوس- یکی از اعضای مرکز چین دانشگاه آکسفورد و مشاور پیشین شرکت "یو. بی. اس. گروپ" اگر بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را بیش از حد انتظار بازارها افزایش دهد و کاهش مالیات ها باعث افزایش نرخ رشد از میزان 3.2 درصد کنونی در آمریکا شود، به دلار برای دومین بار نفسی دمیده خواهد شد که یوآن و خروجی سرمایه را مجددا تحت فشار قرار خواهد داد.

    کره شمالی

    ژونینگ- معاون مدیر موسسه تحقیقات مالی دانشگاه "تسینگ هوا" پکن می گوید: اینکه تنش ها بین کره شمالی و آمریکا به یک تقابل بزرگ تر تبدیل شود یا خیر، عواقب عمیق و بسیار گسترده ای نه تنها برای اقتصاد چین، که کل منطقه آسیا-اقیانوسیه خواهد داشت.

    برچسب ها