عصر خودرو

بورس تهران متاثر از بازارهای جهانی کالاها؟

عصر بازار: یک کارشناس بازارسرمایه معتقد است: با توجه به وضعیت فعلی اغلب صنایع کشور که به دلیل رکود و کمبود تقاضا با انباشت کالاها روبه‌رو هستند و برای برون رفت از رکود اخیر و بهبود قیمت‌ها چشم امید به سیاست‌های رکودزدایی دولت و نیز بهبود بازارهای جهانی دوخته‌اند، هرگونه افت بیشتر قیمت‌های جهانی چشم‌انداز دستیابی شرکت‌های کالامحور را به تحرک و بهبود صنایع با ابهام روبه‌رو می‌سازد.

بورس تهران متاثر از بازارهای جهانی کالاها؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بیش از یکسال است که قیمت کالاها در بازارهای جهانی افت معناداری را تجربه کرده که از آن جمله باید به کاهش شدید قیمت محصولاتی نظیر نفت، سنگ‌آهن، فلزات اساسی و ... اشاره کرد.از آنجاکه بخش عمده‌ای از سهام مورد معامله در بورس تهران نیز مربوط به سهام شرکت‌های کالامحور است، بنابراین بروز هرگونه نوسان قیمتی در این بازارها موجب کاهش یا افزایش قیمت سهام این دست شرکت‌ها شده و در مجموع تاثیر معناداری بر افت و خیز شاخص بورس تهران خواهد داشت.

    در این میان هفته گذشته میلادی نیز شاخص کالایی بلومبرگ که متشکل از 22 کالاست منتشر شد که کمترین میزان از سال 1999 میلادی تاکنون را نشان می‌داد.

    عظیم ثابت، کارشناس بازار سهام در خصوص تاثیر افت قیمت‌های جهانی بازارهای کالایی بر بورس تهران گفت: بخش زیادی از صنایع کشور با بازارهای جهانی در ارتباطند و این وابستگی از آن جهت است که یا بخشی از محصولات خود را در بازارهای جهانی به فروش می‌رسانند یا قیمت گذاری محصولات و تولیدات آنها بر اساس نرخ‌‌های جهانی است.

    وی ادامه داد: بر این اساس هرگونه نوسان قیمتی در بازارهای جهانی کالا اعم از نفت، فلزات اساسی، سنگ‌آهن، فولاد، محصولات پتروشیمی و ... بر صنایع داخلی و قیمت سهام آنها در بورس اثرگذار است. به گفته وی بخش زیادی از معاملات بورس تهران مربوط به سهام شرکت‌هایی است که به بازارهای کالایی وابسته‌اند که از آن جمله باید به شرکت‌های سنگ‌آهنی، پالایشی‌ها، فلزات اساسی و .. اشاره کرد. سهامداران این شرکت‌ها نیز طبیعی است که هرگونه نوسان قیمتی را در این بازارها رصد کرده و در معاملات سهام شرکت‌های کالامحور لحاظ کنند.

    ثابت افزود: با توجه به وضعیت فعلی اغلب صنایع کشور که به دلیل رکود و کمبود تقاضا با انباشت کالاها روبه‌رو هستند و برای برون رفت از رکود اخیر و بهبود قیمت‌ها چشم امید به سیاست‌های رکودزدایی دولت و نیز بهبود بازارهای جهانی دوخته‌اند، هرگونه افت بیشتر قیمت‌های جهانی چشم‌انداز دستیابی شرکت‌های کالامحور را به تحرک و بهبود صنایع با ابهام روبه‌رو می‌سازد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها