عصر خودرو

تعدیل منفی شرکت‌ها در نیمه دوم

نفوذ رکود اقتصادی به لایه‌های زیرین صنایع بورسی

عصر بازار: در صورت ادامه یافتن شرایط فعلی اقتصاد ایران بازار سرمایه به عنوان آیینه‌ای از وضعیت اقتصادی نه تنها در سطوح فعلی باقی خواهند ماند، بلکه امکان رویایی با بحران، به دنبال رکود فعلی وجود دارد که این رکود اقتصادی را در عملکرد ۶ ماه نخست سال جاری اغلب شرکت‌های فعال در بورس از جمله گروه‌های بزرگ بازار همچون خودرو را شاهد بودیم.

نفوذ رکود اقتصادی به لایه‌های زیرین صنایع بورسی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بازار سرمایه در حال حاضر در حالت انتظار قرار گرفته و طی چند روز اخیر نیز شاهد مدیریت عدد شاخص کل بورس بودیم که این موضوع خود نشان دهنده تثبیت بازار در سطوح فعلی است.

    یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در صورت ادامه یافتن شرایط فعلی اقتصاد ایران بازار سرمایه به عنوان آیینه‌ای از وضعیت اقتصادی نه تنها در سطوح فعلی باقی خواهند ماند، بلکه امکان رویایی با بحران، به دنبال رکود فعلی وجود دارد که این رکود اقتصادی را در عملکرد 6 ماه نخست سال جاری اغلب شرکت های فعال در بورس از جمله گروه‌های بزرگ بازار همچون خودرو را شاهد بودیم.

    مرتضی رضازاده در ادامه گفت: آنچه از تحلیل صنایع بزرگ بازار سرمایه به دست آمده نشان از نفوذ رکود اقتصادی در این صنایع است. این افت درآمد و سود شرکت در برخی صنایع همچون فلزات اساسی و خودرو با شدت بیشتری احساس می‌شود و ازین شدت در روند عملیات پتروشیمی‌ها کم شده و در برخی گروه‌ها همچون گروه دارویی و غذایی بسیار کمتر لحاظ شده است. با اینکه به طور کل در همه صنایع تعدیل‌های درآمدی متنوع بوده اما طی شش ماه نخست سال مالی جاری این شرکت‌ها عملکرد ضعیفی از خود به نمایش گذاشتند.

    او در رابطه با پیش‌بینی عملکرد 6 ماه دوم سال جاری گفت: احتمال تکرار تعدیل‌های 6 ماه نخست در 6 ماه پایانی، با توجه به شرایط فعلی اقتصادی، بسیار بیشتر از تعدیل مثبت و رشد درامدی آنها است، اما شدت این تعدیل درآمد هر سهم بستگی به تغییر سیاست‌های اقتصادی دولت و نحوه اعمال آنها دارد.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سیاست‌های اقتصادی دولت در جریان بسته حمایتی ضد رکودی گفت: تزریق منابع با تحریک تقاضا در بسته حمایتی دولت مسکنی کوتاه‌مدت بر برخی از صنایع فعال در بازار همچون صنعت خودروسازی و لوازم خانگی است و به زبانی ساده دردی را از اقتصاد کشور دوا نمی‌کند و تنها با ارائه این تسهیلات خرید خودرو و کالا می‌تواند بر فروش موجودی انبار آنها تاثیر‌گذار باشد و از فشار رکودی صنایع کاسته شود اما در بلند‌مدت تاثیری بر درامد و کیفیت محصولات آنها نخواهد داشت.

    رضازاده در رابطه با یکی از دلایل اصلی ادامه‌دار شدن رکود شدن اقتصادی کشور گفت: طی چند سال گذشته پدیده‌ای به نام بانک‌های زیان‌ده نداشته ولی اکنون با توجه به زیان‌ده شدن یا کاهش سودآوری بانک‌ها نگرانی را در اقتصاد ایجاد کرده و به کل اقتصاد کشور تسری پیدا کرده است و مسوولان باید در این زمینه هوشمندانه‌تر عمل کنند و سیاست‌های اقتصادی جدیدی در این رابطه لحاظ کنند که برای این کار می‌توان به کاهش نرخ بهره سپرده بانک‌ها اشاره کرد که متاسفانه در رابطه با این بعد از بسته حمایتی تا کنون هیچ تصمیمی اتخاذ و عملیاتی نشده است. چرا‌که در همه کشورهای دنیا در برخی مواقع که اقتصاد به سمت رکود و بحران پیش می‌رود مسوولان وارد عمل شده و به صورت دستوری تعادل و توازن را در نظام عرضه و تقاضای کشور ایجاد می‌کنند در ایران نیز باید هرچه زودتر این کار صورت گیرد چرا که دیر جنبیدن در ایجاد تعادل اقتصادی تبعات بدی را به دنبال خواهد داشت.

    او در خاتمه گفت: مشکلات بازار سرمایه تحت تاثیر عوامل اقتصادی، در روندی نزولی قرار گرفته و در حال حاضر در صورت اعمال تغییر سیاست‌های انبساطی دولت می‌توان برای بازار چشم‌انداز روشنی را متصور بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها