عصر خودرو

انحراف ۴۶۶ درصدی پیش­ بینی سود شرکت‌ها با سود محقق شده سال ۹۵

عصر بازار- یک حسابدار رسمی گفت: آنچه از سوی برخی شرکت‌ها و بنگاه‌ها به عنوان پیش­‌بینی سود منتشر می‌­شود چیزی جز انحراف مردم و سهامداران نیست و بسیاری از آنها صورت­‌سازی و در جهت قیمت­‌سازی سهام، تولید می‌شود.

انحراف ۴۶۶ درصدی پیش­ بینی سود شرکت‌ها با سود محقق شده سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا, سرکیس آبراهامیان اظهار کرد: اطلاعات ما نشان می‌دهد سال گذشته، اولین پیش­بینی سود شرکتها (EPS) با سود محقق شده 466 درصد انحراف داشت.

    این حسابدار با اعلام دلایل این مشکل گفت: امور سهام بسیاری از شرکتها به دنبال حفظ ارزش سهام و حفاظت از نام بنگاه و شرکت خود هستند و به همین دلیل اقداماتی را برای ظاهر سازی و حفظ مقطعی قیمت سهم انجام می­دهند که از آن جمله می­توان به پیش­بینی سود شرکت اشاره کرد.

    آبراهامیان افزود: در این شرایط شرکت‌ها با اعلام پیش‌­بینی سود و براساس اقدامات و اتفاقات غیر قطعی شرکت در آینده، پیش­بینی­هایی می­کنند که الزاماً به وقوع نمی‌­پیوندد.

    وی با اشاره به مشکلات متعدد حسابرسان در برخورد با موارد اینچنینی گفت: حذف پیش­بینی سود از موارد درخواستی سازمان بورس، اقدامی به جا و به موقع بود که منجر به افزایش عملکرد بازار و تحلیلگری سهامداران می­شود.

    سرکیس آبراهامیان با تشریح مشکلاتی که پیش­بینی سود در تابلو بورس ایجاد کرده، گفت، برخی‌­ها می­‌توانند از طریق انتشار یک خبر، پیش‌­بینی سود آینده را تغییر داده و پس از فرآیند توقف و بازگشایی نماد، قیمت سهم را افزایش دهند و تخلف دستکاری در قیمت را مرتکب شوند.

    این حسابدار گفت: حذف پیش‌­بینی سود (EPS) به نفع سهامداران خرد و افراد کمتر مطلع است و از حرکات تقلیدی و رفتارهای جمعی و بدون اطلاع سهامداران جلوگیری می­‌کند.

    این حسابدار خبره از مردم خواست به جای اتکاء به اطلاعات غیر قطعی، به دنبال صورت‌های مالی حسابرسی شده و اطلاعات فروش ماهانه شرکت‌ها باشند و گزارش تفسیری مدیریت را با دقت مطالعه کنند. آبراهامیان اصلاحات انجام شده در بورس را تحسین برانگیز برشمرد و گفت: ایجاد تغییرات در این سطح کار راحتی نیست و حتماً مقاومت‌هایی شکل می­‌گیرد، با این حال سازمان بورس باید ضمن پذیرش پیشنهادات و انتقادات سازنده، این اقدامات موثر را با قدرت، اجرایی نماید.

    برچسب ها