عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه :

باید به بازار سرمایه برای پذیرش رویه‌های جدید فرصت داد

عصر بازار- به باور یک کارشناس، نسبت قیمت بر درآمد سهام با توجه به تکیه بر داده‌های گذشته‌نگر برای سرمایه گذاری‌ چندان قابل اتکا نیست و باید از این پس P/E تحلیلی را برآورد کرد که قبل از این نیز رایج بود.

باید به بازار سرمایه برای پذیرش رویه‌های جدید فرصت داد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، محمد کفاش پنجه شاهی ، گفت: حذف پیش‌بینی درآمد برای ناشران از ضروریات بازار سهام است، در اغلب بازارهای سرمایه دنیا این روش به کار گرفته می‌شود، چرا که پیش‌بینی درآمد همواره رویه‌ای برای هموار سازی سود عنوان می‌شود.

    مدیرعامل یک شرکت کارگزاری با بیان اینکه مسیرهای دور زدن دستورالعمل و قوانین همواره می‌تواند وجود داشته باشد، گفت: کنار رفتن پیش‌بینی درآمد از صورت‌های مالی مسئولیت تحلیلگران را در بازار سرمایه سنگین‌تر می‌کند، چرا که با کنار رفتن متغیر سود برآوردی روش‌های تحلیلی جایگزین انتظارات ارزش‌گذاری می‌شود.

    وی به برخی انتقادها در زمینه ارزش‌گذاری سهام اشاره کرد و افزود: انتقاد نسبت به حذف پیش بینی سود شرکت‌ها در حالی عنوان می‌شود که قبل از این چگونگی محاسبه EPS تحلیلی قابل تأمل بوده و همان منتقدان با قیمت‌های مختلف با همین روش سهم‌ها را می‌خریدند.

    کفاش ادامه داد: تغییر در نحوه انجام معاملات سهام از مدت‌ها قبل مطرح و بالاخره باید آنرا پذیرفت، اما اینکه با این دستورالعمل‌ها باید فاتحه کل بازار را خواند انتظاری اشتباه بوده و حذف پیش بینی سود مانعی در برابر فساد است. باید برای کسب بازدهی در بازار سهام زحمت کشید و تحلیل کرد و در طول زمان هر گونه ایرادی که در روند اجرا مانع ایجاد می‌کند را رفع کرد.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه علاوه بر انتشار گزارش‌های عملکردی سه ماهه، شش ماهه و 9 ماهه باید ناشران بورسی و فرابورسی گزارشی از عملکرد مدیریت به بازار ارائه دهند، بنابراین باید منتظر زمان بود تا با اجرای دستور العمل‌های جدید امکان بررسی نتایج حاصل از آن در بازار را رصد و اندازه گیری کرد.

    این کارشناس گفت: در دوره ای از زمان اقدام سازمان بورس برای حذف معاملات خرید گروهی یا «ددد» برای کارگزاری‌ها منجر به وحشت زدگی آن‌ها می‌شد، اما پس از مدتی از این اقدام استقبال شد.

    کفاش با تاکید بر اینکه باید به بازار سرمایه برای تغییر خود در برابر نحوه جدید معاملات سهام فرصت داد ، عنوان کرد: قضاوت در مورد دستورالعمل‌ جدید نحوه انجام معاملات هنوز زود بوده و باید متنظر ماند و دید که شفافیت در بازار سهام چگونه با این دستورالعمل‌ها افزایش می‌یابد.

    وی با انتقاد از تحلیل‌های تکنیکال به عنوان مبنای تحلیل‌گری در بازار گفت: روش تکنیکال در دانش اقتصادی هیچ گاه به درستی گزارشی را ارائه نمی‌دهد و تنها برای نوسان‌گیران زمان خای خرید و فروش سهام را بیان می‌کند.

    به باور کفاش نسبت قیمت بر درآمدی سهام با توجه به تکیه بر داده‌های گذشته نگر چندان قابل اتکا برای سرمایه گذاری نیست و باید از این پس نسبت P/E تحلیلی را برآورد کرد که قبل از این نیز رایج بود.

    برچسب ها