عصر خودرو

نشست شورای عالی مناطق آزاد برگزار شد؛

ایجاد شعب بانک‌های خارجی در مناطق آزاد در دستور کار

عصر بازار- جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی روز گذشته به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار و بر ایجاد شعب بانک‌های خارجی در مناطق آزاد تاکید شد.

ایجاد شعب بانک‌های خارجی در مناطق آزاد در دستور کار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به گزارش دبیر شورا در خصوص عملکرد 4 سال گذشته دبیرخانه شورای عالی، گزارش ارائه شده را مثبت و امیدوارکننده ارزیابی و اظهار امیدواری کرد این شورا در دوره جدید نیز فعالیت خود را با شتاب هرچه بیشتر ادامه دهد.

    معاون اول رییس جمهور افزود: مناطق آزاد از مزیت ها و معافیت های مختلفی برخوردارند و اگر از این ویژگی ها به درستی استفاده شود، این مناطق می توانند به کانون توسعه صادرات و جذب سرمایه گذاری در کشور تبدیل شوند.

    همچنین جهانگیری برنامه ریزی دبیرخانه برای ایجاد شعب بانک های خارجی در مناطق آزاد در این مناطق را گامی مثبت در جهت توسعه این مناطق دانست و بر لزوم بسترسازی برای تحقق این اهداف تاکید کرد و خواستار اجرایی شدن سهمیه ارزی واردات کالا برای فروش در سطح خرده فروشی مناطق آزاد شد.

    استقرار گمرک در مناطق آزاد اروند و ارس

    معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه استقرار گمرک در مناطق آزاد اروند و ارس هم اکنون در دستور کار قرار دارد، بر لزوم استقرار گمرک در مبادی ورودی و خروجی در سایر مناطق آزاد تا پایان سال جاری تاکید کرد و از گمرگ جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی خواست این موضوع را پیگیری کنند.

    در این جلسه که وزرای امور اقتصادی و دارایی، دادگستری، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، امور خارجه، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز حضور داشتند، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی گزارشی از عملکرد این شورا در 4 سال گذشته ارائه کرد.

    بررسی و تصویب صورت های مالی مناطق آزاد

    در ادامه این نشست صورت های مالی و گزارش عملکرد هیات مدیره سازمان های مناطق آزاد اروند، ماکو، انزلی، کیش، ارس و قشم منتهی به اسفند ماه 1395 و نیز صورت های مالی و گزارش عملکرد هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار منتهی به اسفند ماه 1393، 1394 و 1395 به تصویب رسید.

    صورت وضعیت طرح تملک دارایی های سرمایه ای سازمان منطقه آزاد قشم «مربوط به پل خلیج فارس»، اصلاح ماده 15 اساسنامه سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، تغییر ضریب بهای خدمات ناوبری و فرودگاهی در مناطق آزاد کشور مطابق با سرزمین اصلی، طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در بندر ماهشهر با رعایت الزامات زیست محیطی از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصویب شد.

    در ادامه این نشست همچنین سازمان مسئول، ‌گرایش و تعیین محدوده مناطق ویژه اقتصادی شوش و بروجرد تعیین و با تغییر سازمان مسئول مناطق ویژه اقتصادی جازموریان و دامغان موافقت شد و با تمدید مهلت تدوین طرح جامع مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کیش، قشم و چابهار موافقت گردید.

    برچسب ها