عصر خودرو

افت ۳ درصدی بورس‌های عربی خلیج فارس در سال ۲۰۱۷

عصر بازار- در حالی که قیمت نفت در سال ۲۰۱۷ شاهد ترمیم قابل توجهی بود، شاخص بورس های عربی خلیج فارس در سال گذشته میلادی شاهد افت ۳ درصدی بود.

افت ۳ درصدی بورس‌های عربی خلیج فارس در سال ۲۰۱۷
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، تا زمانی که اتکای اصلی اقتصادهای کشورهای حاشیه خلیج فارس بر درآمدهای نفتی باشد، تحولات و نوسانات بازار نفت یک عامل تعیین کننده در مورد نحوه داد و ستد سرمایه گذاران در بازارهای منطقه خواهد بود. اما فعلا این تحولات سیاسی است که به عامل اصلی و تعیین کننده در بازار منطقه تبدیل شده است.

    طی 12 ماه گذشته، تنش ها میان ایران و عربستان بالا گرفته، روابط قطر و همسایگانش رو به وخامت گذاشته، انقلابیون یمنی موشک هایی را به سمت ریاض شلیک کرده اند و عربستان به نام مبارزه با فساد تسویه حساب های گسترده ای را صورت داده است که برخی از شناخته شده ترین تجار و اعضای خانواده سلطنتی از جمله شاهزاده ولید بن طلال را شامل می شود.

    ریسک های ژئوپلتیک

    بررسی شاخص های مهم بورسی منطقه نشان می دهد، افزایش ریسک های ژئوپلتیک بر نحوه واکنش سرمایه گذاران خاورمیانه ای به تحولات قیمت نفت تاثیر گذاشته و موجب شده تا رابطه متقابل میان ارزش سهام در بازار بورس 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس با قیمت نفت به منفی ترین وضعیت از سال 2014 تاکنون برسد. در حالی که قیمت نفت در سال 2017 شاهد ترمیم قابل توجهی بود، شاخص سهام این کشورها در سال گذشته میلادی شاهد افت سه درصدی بود.

    مکس وولمن، یک مدیر ارشد سرمایه گذاری در موسسه آبردین استاندارد در لندن گفت: "وقتی عوامل تاثیرگذار بر بازار عوامل ژئوپلتیک است، اوضاع خیلی دشوار می شود زیرا شما نمی دانید بورس قرار است به کدام سمت حرکت کند،‌ بنابراین در حال حاضر بهترین روش کاهش بخشی از ریسک پذیری هاست تا زمانی که ابهامات موجود در بازار رفع شود و شفافیت بیشتری ایجاد شود. ما نیازمند مشاهده علائم مثبت بیشتری از ایران و عربستان هستیم" تا به بازار برگردیم.

    برچسب ها