عصر خودرو

مدیرعامل فرابورس ایران در بازگشت از کنفرانس موندو ویزیونه خبر داد

استقبال گسترده بورس‌های اروپایی از تجربه بازار سرمایه ایران

عصر بازار: مدیرعامل فرابورس ایران از استقبال گسترده شرکت کنندگان در کنفرانس موندو ویزیونه از تجارب بازار سرمایه و فرابورس ایران خبر داد و گفت: ابزارهای مالی اسلامی بیش از سایر موضوعات مورد توجه و علاقه سرمایه‌گذاران قرار گرفت.

استقبال گسترده بورس‌های اروپایی از تجربه بازار سرمایه ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، امیر هامونی که برای حضور در کنفرانس موندو ویزیونه به لندن سفر کرده بود، در پنل «بازگشایی بازارهای خاورمیانه» به تشریح استراتژی‌های فرابورس ایران برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی پرداخت و گفت: بازار فرابورس ایران با هدف متنوع سازی ابزارهای مالی، گستره وسیعی از ابزارها و بازارها را به بازار سرمایه ایران معرفی کرده و ارزش بازار آن بالغ بر 23 میلیارد دلار است.
    وی با بیان اینکه 10 درصد ارزش بازار فرابورس متعلق به بازار بدهی و 90 درصد آن مربوط به بازار سهام است، در خصوص مکانیزم فعالیت این بازار توضیح داد: فرابورس ایران با همکاری 9 تامین سرمایه، 99 شرکت کارگزاری با حدود 1500 شعبه و همچنین 3000 شعبه آنلاین بانک در سال 2014 به بیش از 1.5 میلیون سرمایه‌گذار و 300 شرکت ارائه خدمت کرده است.
    به گفته وی، ارزش معاملات فرابورس ایران در سال 2014 به بیش از 12 میلیون دلار رسید که حدود 15 درصد آن مربوط به معاملات آنلاین است؛ ضمن اینکه معاملات ثانویه بیش از 44 صکوک و اسناد خزانه اسلامی با میانگین نرخ بازده 21 درصد در این بازار انجام می‌شود.
    مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه به تشریح روند معاملات سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در بازار فرابورس ایران پرداخت و یادآور شد: از ابتدای سال 1394، 80 درصد ارزش معاملات خرید و 82 درصد ارزش معاملات فروش متعلق به سرمایه‌گذاران حقوقی و 68 درصد حجم معاملات خرید و 74 درصد حجم معاملات فروش متعلق به سهامداران عمده بوده که دلیل این مسئله، فعالیت سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در بازارهایی مانند بازار سوم (ادغام و تملیک) و بازار بدهی است.
    وی همچنین از بازار دارایی فکری به عنوان یکی از نقاط قوت فرابورس ایران در فضای پساتحریم یاد کرد که معاملات فناوری، اختراعات و طرح‌های صنعتی با دیگر کشورها را تسهیل خواهد کرد و صندوق‌های پروژه را نیز ابزار مناسبی برای سرمایه‌گذاران خارجی برشمرد که می‌توانند تامین مالی پروژه‌های مورد نظر خود را از این طریق انجام دهند.
    هامونی در این نشست در پاسخ به سوالی پیرامون پیش‌بینی وضعیت آینده فرابورس بیان داشت: اینکه فرابورس ایران توانسته طی این هفت سال گام‌های بزرگ ملی بردارد، برای ما بسیار پرمعنا و با اهمیت است و از همین رو به آینده‌ای روشن امیدوار هستیم و در فرایند جهانی شدن بازار سرمایه ایران، از تمامی مشارکت کنندگانی که ما را در این مسیر یاری کنند به گرمی استقبال می‌کنیم.
    استقبال از صکوک اسلامی
    امیر هامونی در بازگشت از لندن ضمن ابراز خرسندی از حضور گسترده مدیران عامل و اعضای هیات مدیره بورس‌های اروپایی در پنل «بازگشایی بازارهای خاورمیانه» اظهار داشت: تجارب فرابورس برای سرمایه‌گذاران و مدیران بورس‌های خارجی جالب توجه بود و این افراد مایل بودند بدانند که فرابورس ایران در مدت 7 سال چطور به این موفقیت‌ها دست یافته و سوالات متعدد آنها در مورد صکوک اسلامی را می‌توان دلیلی برای نگاه ویژه آنان به ابزارهای مالی اسلامی دانست
    به گفته مدیرعامل فرابورس ایران، با توجه به اینکه 98 درصد معاملات بورس لندن توسط افراد حقوقی انجام می‌شود، تجربه بورس ایران که افراد حقیقی معاملات بیشتری در آن انجام می‌دهند، مورد توجه آنها قرار گرفت.
    هامونی جمع‌بندی نهایی کنفرانس موندو ویزیونه را مثبت و در راستای توسعه بین‌المللی بازار سرمایه کشور دانست و افزود: در مجموع می‌توان گفت علاقه زیادی برای حضور در بازار صکوک، اوراق با درآمد ثابت و اسناد خزانه اسلامی در بین سرمایه‌گذاران خارجی دیده می‌شود، البته در آینده ورود خارجی‌ها به بازار سهام و موضوع ادغام و تملیک نیز قابل طرح است.
    وی به پیشنهاد شراکت بورس یک کشور اروپایی با ایران برای توسعه ابزارهای مالی اسلامی در این سفر اشاره کرد و افزود: اسناد خزانه اسلامی نیز به عنوان یکی از ابزارهای نوین مالی که از تضمین دولتی برخوردار بوده و بازدهی مناسبی دارد نیز در کنار دیگر صکوک اسلامی کانون توجه سرمایه‌گذاران و مسئولان بورس‌های اروپایی بود.
    به گفته مدیرعامل فرابورس ایران، ایرانیان ساکن اروپا و مردم کشورهای همسایه ایران که در لندن اقامت دارند، علاقه وافری به کسب اطلاعات بیشتر برای سرمایه‌گذاری در بورس و فرابورس داشتند که باید از این پتابسیل و علاقه به خوبی استفاده کرد.
    رایزنی برای عضویت فرابورس در فدراسیون جهانی بورس‌ها
    هامونی در بخش دیگری از اظهاراتش، عضویت سازمان بورس در سازمان بین‌المللی کمیسیون اوراق
    2:28:58 PM
    بهادار (ISCO) را کلیدی و پیش‌نیاز عضویت فرابورس ایران در فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) عنوان کرد و ادامه داد: در این سفر با رایزنی‌های انجام شده، مقرر شد که به محض عضویت سازمان بورس ایران در ISCO، مسئله عضویت فرابورس ایران در دستور کار WFE قرار بگیرد تا فرابورس ایران در زمان ‌کوتاه‌تری به عنوان عضو ناظر این نهاد انتخاب شود.
    مدیرعامل فرابورس ایران در جریان سفر به لندن در دیدارهای جداگانه با لرد احمد نماینده مسلمان مجلس اعیان انگلیس و همچنین جمعی از مدیران شرکت‌های معتبر اروپایی به تشریح قابلیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بازار سرمایه و فرابورس ایران پرداخت.
    گفتنی است، امضای تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز مالی ایران و موسسه موندو ویزیونه توسط امیر هامونی به عنوان عضو هیات مدیره مرکز مالی ایران از دیگر دستاوردهای این سفر بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها