عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه :

ورود بازار سهام به فاز استراحت و اصلاح

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: نمی توان توقع این را داشت که نمادهای معاملاتی و شاخص بورس پیوسته با رشد و افزایش همراه باشند و در برخی موارد ادامه روند مثبت بازار سهام به اصلاح و استراحت نیاز دارد.

ورود بازار سهام به فاز استراحت و اصلاح
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، رضا رحمتی با اشاره به رکوردشکنی‌های پیاپی شاخص بورس گفت: رشد جهانی کالاها، افزایش نرخ ارز، ثبات و رشد آرام قیمت جهانی نفت، کاهش نرخ سود بانکی و نیز ادامه رکود اقتصادی و تاثیر آن بر سایر بازارها از جمله دلایل اصلی رونق نسبی بازار سرمایه و شاخص بورس در هفته های گذشته هستند.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: یکی از تفاوت های این دوره از رشد و رونق شاخص بورس با دوره های پیشین این است که تنها نمادها و صنایعی که به لحاظ بنیادی پتانسیل رشد را دارند از این موضوع متاثر شده اند.

    وی در خصوص دلایل افت شاخص بورس و قیمت سهام شرکت ها در بازار، تصریح کرد: یکی از عمده دلایل این موضوع روند اصلاحی بورس است؛ چرا که نمی توان توقع این را داشت که نمادهای معاملاتی و شاخص پیوسته با رشد و افزایش همراه باشند.

    تاثیر فشار عرضه ها

    وی افزود: از سوی دیگر در پی رشد شاخص بورس و قیمت سهام برخی شرکت ها، سود مناسبی نصیب برخی از معامله‌گران در بورس می شود و به همین دلیل برخی از آنها ترجیح می دهند در این مقطع زمانی با فروش سهام خود اقدام به ذخیره سود حاصله کنند، بنابراین زمانی که شدت عرضه در بورس افزایش پیدا می کند این موضوع کلیت بازار سهام را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    رحمتی در ادامه از موضوعاتی چون ابهام در عدم ارائه پیش‌بینی سود شرکت‌ها و نزدیک شدن به پایان مهلت اعلام موضع آمریکا در قبال برجام به عنوان دیگر دلایل افت شاخص بورس در روزهای گذشته در بازار سهام یاد کرد و افزود: بر این اساس تا چند روز آینده «13 ژانویه» که تصمیم ریاست جمهوری آمریکا در خصوص برجام اعلام می‌شود، این موضوع به خودی خود تا حدودی موجب خواهد شد تا معامله گران با احتیاط بیشتری اقدام به خرید و فروش سهام کنند.

    موج مثبت گزارش ناشران

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر گزارش‌ عملکرد شرکت‌ها هم موضوعی دیگری است که موجب می‌شود تا معامله گران در بورس با احتیاط بیشتری اقدام به سرمایه گذاری کنند.
    وی همچنین از آغاز تعطیلات در بازارهای جهانی همزمان با تعطیلات سال نو میلادی به عنوان یکی دیگر از این عوامل یاد کرد و اذعان داشت: با توجه به این که یکی از دلایل اصلی رونق بازار سهام و رشد شاخص بورس در ماه های گذشته موضوعات مربوط به بازارهای جهانی است بنابراین با تعطیلات سال نو میلادی در این بازارها، وضعیت احتیاطی در صنایع مرتبط به این بازارها در بورس خودنمایی می‌کند.

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با وجود همه عوامل یاد شده به نظر می رسد افت این روزهای شاخص بورس موقتی و به نوعی استراحت و اصلاح باشد و بازگشت بازار سرمایه به تعادل در روزهای آینده دور از انتظار نیست؛ بنابراین به سهامداران توصیه می شود بدون در نظر گرفتن هیجان، اقدام به سرمایه گذاری و خرید و فروش سهام کنند.

    برچسب ها