عصر خودرو

عملکرد بازارهای سهام دنیا در سال گذشته میلادی بررسی شد؛

رتبه بازدهی ایران در بورس‌های ۲۰۱۷

عصر بازار- سال ۲۰۱۷ میلادی سالی خوب برای بازار سهام ایران بود به‌طوری که این بازار بازدهی بیش از ۲۰ درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند. این وضعیت مثبت اما تنها بر بورس تهران حاکم نبود و ۲۱ کشور از بورس تهران شرایط بهتری را تجربه کردند. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از ۷۰ بورس بین‌المللی نشان از ثبت بازدهی مثبت برای بیش از ۸۷ درصد این بازارها دارد.

رتبه بازدهی ایران در بورس‌های ۲۰۱۷
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به این ترتیب از مجموع 70 بازار سهام مورد بررسی در سال میلادی گذشته، 61 بازار با رشد نماگر اصلی خود همراه شدند و تنها 9 بازار عملکردی منفی در کارنامه سال 2017 میلادی ثبت کردند. به این ترتیب از سال 2017 میلادی می‌توان به‌عنوان سالی سبز برای بازارهای سهام در سراسر دنیا نام برد. در این گزارش سعی بر آن است تا با نگاهی به آمار رشد شاخص 70 بورس بین‌المللی، به بررسی چرایی بیشترین رشد و افت بورس‌های جهانی در سال 2017 بپردازیم.* بورس تهران در میان 70 بازار سهام بین‌المللی با رشد 22/ 20 درصدی در رتبه بیست‌ودوم قرار گرفت. این مهم در حالی رقم خورد که صنایع کالامحور بورس تهران بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کردند. به این ترتیب گروه فلزات اساسی با رشد 75 درصدی و پالایشی‌ها با کسب بازدهی 62 درصدی در سال 2017 صدرنشین سایر صنایع بورسی شدند.

    در این خصوص رشد مناسب قیمت‌ها در بازارهای جهانی بسیار تاثیرگذار بوده است. نگاهی به سابقه قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی گواه این مطلب است. به این ترتیب در سال 2017 میلادی مس، آلومینیوم، روی و سرب به ترتیب با رشد 31، 34، 24 و 28 درصدی همراه شده‌اند. در عین حال بورس تهران شاهد کاهش نرخ سود بانکی، رشد 9 درصدی نرخ دلار و افزایش حدود 18 درصدی بهای نفت بود. عواملی که در مجموع بازار سهام را در مسیر صعودی قرار داد.
    صدرنشینی بازار سهام آرژانتین

    بورس آرژانتین تحت عنوان «مروال» در پایان سال 2017 میلادی، با کسب بازدهی بیش از 77 درصدی، در صدر بازارهای سهام دنیا ایستاد. مائوریسیو ماکری در سال 2015 پس از آنکه به‌طور رسمی رئیس‌جمهور آرژانتین شد، سیاست‌های پوپولیستی رئیس‌جمهوری پیشین این کشور (کریستینا فرناندز دِ کریشنر) را برچید. وی کنترل واحد پول این کشور را تسهیل کرد. سازمان ملی آمار را از تغییر عامدانه‌ آمار و شاخص‌های تورمی بازداشت و اختلاف موجود با صاحبان بدهی به تاخیر افتاده‌ دولت را حل کرد. هر‌چند سیاست‌های ماکری مخالفان بسیاری نیز در این کشور دارد، اما به هر حال اقتصاد این کشور در مسیر رشد قرار گرفته است. مروال در سال 2016 بازدهی 45 درصدی را تجربه کرد و در سال 2017 میلادی نیز بزرگترین برنده بازارهای سهام جهانی لقب گرفت.
    ویتنام؛ ببر آینده اقتصاد آسیا

    شاید اندکی جای تعجب داشته باشد اما بازار سهام ویتنام با کسب بازدهی 55 درصدی در رتبه دوم برترین بورس‌های 2017 قرار گرفته است. اقتصاد ویتنام در سه دهه گذشته به‌طور میانگین رشد هفت درصدی را ثبت کرده که نشان می‌دهد این کشور جنوب شرق آسیا 72 سال پس از استقلال در مسیری قرار دارد که تداوم شرایط فعلی در 10 سال آینده آن را به اقتصادی همانند چین تبدیل می‌کند. شرایطی که باعث شده از این کشور به‌عنوان ببر آینده اقتصاد آسیا نام ببرند. ویتنام سال گذشته حدود 170 میلیارد دلار صادرات داشت و پوشاک، کفش، محصولات دریایی، نفت خام، وسایل الکترونیک، محصولات چوبی، برنج، قهوه و ماشین‌آلات اصلی‌ترین اقلام صادراتی این کشور را تشکیل داد. آمارها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) از دسامبر سال گذشته تاکنون با رشد 44 درصدی همراه شده است. در مجموع به نظر می‌رسد تلاش این کشور برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر، قرار گرفتن در کنار 11 کشور دیگر برای تحقق توافق اقتصادی دو سوی اقیانوس آرام به رغم اینکه آمریکا با کنار کشیدن از آن مانع از تحقق این توافق شد، توسعه اقتصادی مردم و توان هزینه کردن بیشتر، افزایش کار کارخانه‌ها در مقایسه با صنایع سنتی و توسعه کسب و کارهای خصوصی و تنوع فعالیت‌ها در این کشور همه و همه از عواملی هستند که به توسعه اقتصادی و به دنبال آن رشد قابل توجه بازار سهام این کشور انجامیده است.
    ترکیه در گذر از بحران‌های 2016

    ترکیه که در سال 2016 با یک کودتای بزرگ و حملات تروریستی گسترده دست و پنجه نرم می‌کرد، در سال 2017 توانست عنوان چهارمین کشور دارای سریع‌ترین رشد در اروپا را به خود اختصاص دهد. بازار سهام ترکیه نیز با ثبت رشد حدود 47 درصدی، پس از ویتنام در رده سوم بورس‌های جهانی قرار گرفت. شاخص معیار این کشور در سال 2017 با رشد 48 درصدی همراه شد. دولت در این سال کاهش مالیات و برنامه ضمانت وام‌ها و وام‌دهی بانک مرکزی به بنگاه‌های کوچک را اجرایی کرد و باعث افزایش تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سال 2017 به میزان 11 درصد شد.
    عبور از رکود در نیجریه

    شاخص اصلی بورس نیجریه پس از افتی که در اوایل سال 2008 میلادی تجربه کرد، با رشد 46 درصدی در سال 2017 همراه شد و تا حدودی این فاصله را جبران کرد. این مهم در حالی رخ داد که این کشور در سال‌های 2015 و 2016 میلادی تحت تاثیر قیمت پایین نفت قرار گرفته بود و در کنار آن نیز حملات خشونت‌آمیز، مشکلات ارز، انتخابات و گسترش بیماری ابولا به شدت روی سرمایه‌گذاران تاثیر منفی گذاشت. با بهبود بهای نفت و تسهیل امور ارزی این کشور توسط بانک مرکزی برای مبادله ارزها اما زمینه خروج اقتصاد نیجریه از رکود را فراهم آورد. به دنبال آن بورس این کشور نیز در مسیر رشد قرار گرفت. در این میان بسیاری از تحلیلگران به افزایش ارزش سهام این کشور در سال 2018 میلادی نیز خوش‌بین هستند.
    سیگنال ترامپی به بازار سهام آمریکا

    با روی کار آمدن ترامپ، امید به لغو آیین‌نامه‌ها و مقررات فعلی حاکم بر بورس حتی برای کوتاه‌مدت و در کنار آن کاهش مالیات شرکت‌های بزرگ نقشی تعیین‌کننده در روند صعودی بازارهای سهام آمریکا داشت. وی در طول کمپین‌های انتخاباتی خود و ماه‌های اولیه ورودش به کاخ سفید از تعدادی از اهداف مشخص اقتصادی مثل تقویت رشد سالانه تولید ناخالص ملی به 3 درصد، سخن گفت و قول داد اشتغال تولیدی را توسعه بخشد و کارگران کنار گذاشته شده را دوباره به کار گیرد. این سخنان ترامپ در مجموع شور و شوق خاصی به بازارهای سهام این کشور داد؛ به‌طوری که بازدهی نزدک در سال 2017 از 29 درصد فراتر رفته و شاخص داوجونز نیز رشد 26 درصدی را تجربه کند.
    قطر؛ در گیرودار جنگ دیپلماتیک

    در حالی که اکثر بازارهای اصلی سهام در سال 2017، دستاوردهای قابل توجهی داشتند، بازار سهام قطر مسیری نزولی را در پیش گرفت و با افت بیش از 18 درصدی پس از ونزوئلا، در قعر جدول قرار گرفت. افزایش تنش‌های سیاسی منطقه‌ای در این کشور و قطع روابط دیپلماتیک برخی کشورها، ارتباطات و حمل و نقل قطر با کشورهای منطقه شاید مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در این روند بوده است. به این ترتیب قطع روابط دیپلماتیک کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر، چالش‌های اقتصادی فراوانی را برای این کشور به همراه داشت. گفته می‌شود پیش از این بسیاری از خانواده‌های کم‌توان قطری برای تامین مایحتاج خود به‌طور روزانه و یا هفتگی به کشورهای همسایه سفر می‌کردند و حال بسته شدن راه‌های ارتباطی به این کشور‌ها امنیت غذایی این کشور را نیز به خطر انداخته است. در عین حال کمبود مصالح برای پیشبرد طرح‌های عمرانی همواره مشکلاتی را برای صنعت ساخت و ساز قطر به همراه داشته و محدودیت‌های کنونی بیش از پیش بر وخامت این بحران افزوده است.
    ونزوئلا، بازنده سال 2017

    ونزوئلا در سال 2016 میلادی با کسب بازدهی 3/ 117 درصدی در صدر رتبه اول پربازده‌ترین بازارهای سهام در سراسر دنیا را در اختیار داشت، سال 2017 عنوان بزرگترین بازنده را به خود اختصاص داد. اقتصاد تک‌محصولی این کشور پس از کاهش قیمت نفت وضعیتی به مراتب بحرانی‌تر پیدا کرد. روز جمعه هر دلار آمریکا در بازار سیاه کاراکاس، با حدود 103هزار بولیوار مبادله می‌شد. در حالی که ارزش دلار در بازار سیاه کاراکاس ظرف چهار ماه اخیر 10برابر شده، ارز ملی این کشور در بازارهای داخلی تقریبا بلااستفاده شده است. علاوه بر بحران ارزی، ابرتورم نیز گریبان اقتصاد این کشور را در دست گرفته است. صندوق بین‌المللی پول تورم ونزوئلا را در سال 2018 میلادی حدود 2300 درصد پیش‌بینی کرده و رشد اقتصادی این کشور را نیز با 12 درصد افت همراه دانسته است. بدهی‌های بیش از 150 میلیارد دلاری ونزوئلا به روسیه و چین، کمبود یک میلیون و 600 هزار واحد مسکونی در این کشور، نرخ بیکاری 26 درصدی و همچنین افزایش فساد در کاراکاس از دیگر جنبه‌های بحران در ونزوئلا به شمار می‌رود. عواملی که به خوبی در بازار سهام این کشور انعکاس یافته است تا شاخص این بازار در سال 2017 میلادی با افت 96 درصدی مواجه شود.

    *(جدول بازدهی بازارهای سهام دنیا در سال گذشته میلادی در جدول همین صفحه آورده شده است.)

    برچسب ها