عصر خودرو

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز مطرح کرد:

ایران آماده گسترش تجارت گاز در سطح جهانی می‌شود

عصر بازار- تربتی گفت: با تکمیل شبکه انتقال گاز در سراسر کشور، زمینه گسترش تجارت گاز در سطح جهان برای ایران فراهم می‌شود.

ایران آماده گسترش تجارت گاز در سطح جهانی می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، حسن منتظر تربتی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز، درباره روند توسعه شبکه گازرسانی و خطوط انتقال گاز در سراسر کشور اظهار کرد: زیرساخت‌های اساسی شبکه انتقال شرکت ملی گاز ایران شکل گرفته است و ما خطوط لوله فشار قوی گاز را در کل کشور توسعه داده‌ایم.

    وی افزود: اکنون پروژه‌های مختلفی در حال اجراست که برخی از آنها آماده بهره‌برداری و برخی دیگر در آغاز راه هستند، به عنوان نمونه، خط انتقال گاز ششم سراسری به عنوان راهبردی‌ترین خط انتقال گاز کشور در کریدور غرب، آماده بهره‌برداری است، همچنین خط لوله نهم و خط لوله یازدهم از جمله خطوطی هستند که پس از خط ششم باید مراحل احداث و توسعه را طی کنند.

    مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ادامه داد: در طول برنامه ششم توسعه، شبکه گازرسانی و انتقال گاز شرکت ملی گاز از دو بعد کامل خواهد شد، یکی از بعد تامین گاز پایدار و مطمئن در داخل کشور و بعد دوم این‌که، با تکمیل مراحل احداث شبکه گاز ترسیم شده، صنعت گاز ایران قابلیت مرکزیت یافتن (تبدیل شدن به هاب) در سطح جهان را پیدا می‌کند.

    تربتی ادامه داد: از آنجا که ایران دارای بزرگ‌ترین مخزن ذخیره گاز جهان و یکی از تولیدکنندگان گاز است و همچنین از لحاظ جغرافیایی به کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده نزدیک است، موقعیت بسیار مناسبی را در اختیار دارد تا بتواند به قطب بزرگ تجارت گاز تبدیل شود.

    وی با بیان این‌که شبکه گاز کشور تا پنج سال آینده تکمیل می‌شود، تاکید کرد: با اتمام شبکه و خطوط انتقال گاز فضای مطلوبی برای فعالیت‌های تجاری گاز کشور فراهم می‌شود، اگر لازم باشد با سهولت می‌توانیم از کشورهای دارند گاز در اطرافمان مانند ترکمنستان، آذربایجان و قطر گاز دریافت کنیم و در مقابل امکان صادرات گاز به همه کشورهای همسایه مثل افغانستان، پاکستان، کویت، عراق و ترکیه و یا صادرات گاز تولیدی ایران به اروپا از مسیر ترکیه را داریم.

    مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز در خاتمه گفت: هدف از موارد یاد شده، صادرات گاز تولید شده در کشور و تبدیل شدن ایران به مرکز تجارت گاز در سطح جهانی است، چه از طریق خرید و فروش و چه از طریق سوآپ به هر حال زمینه تجارت گاز در کشور فراهم شده است.

    برچسب ها