عصر خودرو

رییس سازمان بورس گفت:

پذیرش کالاهای جدید در بورس کالا در راستای رشد شفافیت اقتصادی

عصر بازار- رییس سازمان بورس گفت: بورس کالا در راستای توسعه ابزارهای مالی جدید به دنبال ارایه خدمات متنوع‌تر به فعالان صنایع است که این اقدامات به عرضه کالاهای همگن و قابل استاندارد جدید و شفافیت منجر می‌شود.

پذیرش کالاهای جدید در بورس کالا در راستای رشد شفافیت اقتصادی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، بررسی رویدادهای بورس کالا طی یکی دو سال اخیر بیانگر آن است که بورس کالا همسو با تحولات اقتصادی و ایجاد نیازهای جدید فعالان اقتصادی و صنایع در تلاش است تا با معرفی و راه اندازی ابزارها و بازارهای جدید به بخشی از این نیازها پاسخ دهد.

    در همین زمینه از ابتدای سال جاری شاهد تحقق مواردی همچون راه اندازی صندوق سرمایه گذاری طلا، اجرای آزمایشی سیاست قیمت تضمینی گندم، آغاز معاملات گواهی سپرده پسته و زعفران، امضای تفاهمنامه با بورس کالایی هند به منظور ایجاد سکوی معاملاتی مشترک و همچنین خرید توافقی زعفران بوده ایم.

    همچنین برنامه هایی همچون فروش متری مسکن، فراهم بودن زیرساخت ها برای عرضه نقدی سکه و راه اندازی بازار مشتقه ارزی، عرضه سنگ آهن در رینگ داخلی در راستای کشف قیمت کل زنجیره فولاد، ورود معاملات کشف پریمیوم تا پایان سال جاری و توسعه معاملات قبض انبار در دستور کار این بورس قرار دارد.

    در همینه زمینه شاپور محمدی؛ رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار ایبِنا به اقدامات اخیر بورس کالای ایران در راستای توسعه خدمات به فعالان اقتصادی و صنایع اشاره کرد و گفت: همانطور که همواره تاکید کرده ام، تا جایی که بتوان کالاهای همگن را در بورس کالای ایران عرضه و معامله کرد، به رشد شفافیت اقتصادی کشور کمک کرده ایم.

    محمدی با بیان اینکه طی سال جاری اقدامات زیادی در بورس کالای ایران صورت گرفته است، افزود: یکی از مهم ترین حوزه های فعالیت بورس کالا در سال جاری به بخش معاملات کشاورزی اختصاص دارد به طوری که شاهد پذیرش کالاهای جدید و همچنین روند مطلوب داد و ستد محصولی چون گندم در این بورس هستیم.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به اعتماد دولت به بورس کالا در راستای اصلاح سیاست خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم اشاره کرد و گفت: جایگزینی سیاست قیمت تضمینی به جای طرح خرید تضمینی یکی از برنامه های دولت و وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از ساز و کار بورس کالا است که این اتفاق علاوه بر اینکه به نقد شوندگی معاملات بخش کشاورزی کمک می کند، کاهش بار مالی دولت در خرید محصولات کشاورزی را نیز در پی خواهد داشت.

    سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان اظهارداشت: راه اندازی صندوق سرمایه گذاری طلا در راستای تکمیل زنجیره معاملات طلا و پاسخ به نیازهای فعالان بازار این محصول و همچنین ورود به معاملات بازار دو محصول ارزشمند کشاورزی یعنی پسته و زعفران برای ساماندهی بازار داخلی و همچنین کمک به صادرات، از دیگر اقدامات اخیر بورس کالا بوده است.

    برچسب ها