عصر خودرو

راه‌اندازی صندوق زعفران در بورس کالا به زودی

عصر بازار- مدیرعامل یک شرکت تامین سرمایه از دریافت موافقت اصولی برای راه‌اندازی صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر کالا با محوریت محصول زعفران در بورس کالا از سازمان بورس خبر داد.

راه‌اندازی صندوق زعفران در بورس کالا به زودی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا, صندوق کالایی قابل معامله (ETC) یکی از ابزارهای مالی نوین هستند که به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهند به جای خرید و نگهداری کالای مورد نظر و تحمل هزینه‌های حمل و نقل، انبارداری و خسارت های احتمالی آن، اوراق این صندوق‌ها را خریداری کنند. با خرید این اوراق، سرمایه گذار در عین داشتن مالکیت کالای مورد نظر، مسئولیت نگهداری از آن کالا را بر عهده ندارد. به عبارت دیگر، این صندوق ها بخش قابل ملاحظه ای از وجوه گردآوری شده خود را به سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده کالایی خاص اختصاص می‌دهند و علاقه مندان به سرمایه گذاری در آن کالای خاص اقدام به خرید واحدهای این صندوق ها می کنند.

    در همین ارتباط، مدیرعامل تامین سرمایه تمدن در خصوص اثرات راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری کالایی در ایجاد رونق و نقدشوندگی معاملات انواع کالا و گواهی های سپرده کالایی به ایسنا گفت: بدون شک راه اندازی صندوق های مبتنی بر کالا در شرایط امروز بازار ما یک الزام مفید و اثربخش است که می توانند در حوزه های مختلف و روی کالاهای مختلف ایجاد شده و فعالیت کنند.

    محمودرضا خواجه نصیری افزود: با وجود این نهاد، سرمایه گذار وقتی وارد حوزه کسب سود از طریق مشارکت در خرید و فروش کالاهای کشاورزی شود، دیگر نیازی نیست با کالای فیزیکال درگیر باشد؛ بلکه می توان یک واحد از واحدهای سرمایه گذاری آن صندوق کالایی محصولات استراتژیک کشاورزی را خرید.

    وی ادامه داد: صندوق های کالایی یا صندوق های سرمایه‌گذاری کالایی چندین هدف را دنبال می کنند، یکی از آن هدف ها این است که منابع مالی را از سوی افرادی که علاقه مند به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی هستند، تجمیع می‌کند. در نتیجه این اقدام صرفه ای که ایجاد می‌شود قابلیت ورود به یک بخش خاص را دارد، حتی قابلیت تعیین قیمت برای یک بخش خاص را خواهد داشت.

    خواجه نصیری در بیان مزیت دیگر این صندوق ها اظهار کرد: یکی دیگر از این مزایا آن است که افرادی که حرفه ای نیستند و شاید فرصت کافی را برای این کار ندارند که خود مستقیما اوراق بهادار مبتنی بر کالاهای کشاورزی مثل اوراق اختیار ذرت و جو، اوراق آتی ذرت و جو و گواهی سپرده گندم را معامله کنند با خرید واحدهای صندوق های سرمایه‌گذاری کالایی دست به انجام این کار می زنند.

    وی در خصوص روند توسعه فعالیت‌ها و افزایش تعداد این صندوق‌ها در بورس کالا اظهار کرد: نه تنها صندوق‌های مبتنی بر کالا، بلکه کلیه صندوق های سرمایه‌گذاری برای تاسیس با محدودیت‌هایی مواجه هستند. بطوریکه به اعتقاد من یکی از دلایلی که امروز صندوق های کالایی نه تنها در تامین سرمایه‌ها  بلکه در سایر نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه تاسیس آنها با تاخیر مواجه می شود، وجود همین محدودیت هاست که انتظار می رود با رفع آنها تعداد صندوق های سرمایه گذاری در حوزه کالایی با سرعت بیشتری افزایش یابد.

    مدیرعامل یک شرکت تامین سرمایه تاکید کرد: در این راستا لازم به نظر می رسد تا سازمان بورس و شرکت بورس کالای ایران با رایزنی با بانک مرکزی محدودیت ها را مرتفع سازند تا بتوانیم صندوق های کالایی را توسعه دهیم.

    وی از دریافت موافقت اصولی برای راه اندازی صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر کالا با محوریت محصول زعفران در بورس کالا از سازمان بورس خبر داد و گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه راه اندازی و تاسیس صندوق های سرمایه گذاری نیازمند صدور مجوز توسط بانک مرکزی است؛ بر همین اساس، این صندوق سرمایه گذاری کالایی مبتنی بر زعفران در انتظار صدور مجوز از بانک مرکزی است و به زودی راه اندازی می شود.

    برچسب ها