عصر خودرو

توضیحات مدیرنظارت بر بورس‌ها درباره تغییر P/E و دو روش محاسبه

عصر بازار- مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با اعلام دو روش برای محاسبه P/E ، در مورد تغییرات مربوط به این نسبت مهم توضیح داد و گفت: با تغییر نحوه محاسبه P/E ، تغییری در سود یا زیان شرکتها ایجاد نمی شود.

توضیحات مدیرنظارت بر بورس‌ها درباره تغییر P/E و دو روش محاسبه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، محسن خدابخش با بیان اینکه دو روش برای محاسبه P/E وجود دارد، ادامه داد: یکی از این روش ها که گذشته نگر بوده و عقبه شرکت را مدنظر قرار می دهد، روشی به نام TTM (Trailing Twelve Months) است که بر اساس سودهای محقق شده در 12 ماه گذشته، نسبت به محاسبه P/E  اقدام می کند و این اطلاعات می تواند از گزارشات میان دوره ای و پایان دوره ای ناشران استخراج شود.

    این مقام مسئول افزود: به عنوان مثال اگر شرکتی گزارشات 9 ماهه را ارائه دهد، سود و زیان این دوره 9 ماه با سود و زیان سه ماهه آخر سال مالی قبل جمع و براساس آن P/E محاسبه می شود. از آنجائیکه عمده فعالیت اکثر شرکت ها مبنی بر فروش بوده و گزارشات فروش نیز به صورت ماهانه افشا می شود، تحلیل گران می توانند با توجه به گزارش فروش، تغییرات در EPS را نیز تحلیل کنند.

    خدابخش ادامه داد: روش دیگری که در خصوص محاسبه P/E وجود دارد روش موسوم بهForward  است که آینده نگر بوده و بر اساس تخمین هایی که از EPS  وجود دارد اقدام به محاسبه P/E می کند.

    وی افزود: در خصوص محاسبه P/E  و نمایش در سایت های بازار سرمایه، روش TTM مدنظر بوده و با فراهم سازی داده های مرتبط با 12 ماهه گذشته در روزهای آینده P/E بر این اساس نمایش داده خواهد شد و با ارائه گزارشات تفسیری مدیریت نیز تحلیل گران و سرمایه گذاران می توانند نسبت به محاسبه EPS و به تبع آن محاسبه P/E اقدام کرده و بر اساس گزارشات فروش ماهانه نیز تخمین دقیق تری در خصوص وضعیت سودآوری شرکت ها داشته باشند. 

    خدابخش تاکید کرد: نکته اساسی که سرمایه گذاران در بازار سرمایه باید مورد توجه قرار دهند این موضوع است که با تغییر در نحوه محاسبه P/E شرکت ها تغییری در سود یا زیان شرکت ایجاد نمی شود و همواره در خرید و فروش ها تحلیل هایی که ناشی از اطلاعات افشا شده ناشران و صورت های مالی آنها می باشد باید مدنظر قرار گیرد.

    برچسب ها