عصر خودرو

روشن شدن موتور اقتصاد اینترنتی با استارت آپ‌ها

عصر بازار- در دوران جدید اصطلاحی با عنوان اقتصاد دیجیتالی یا اینترنتی به مجموعه مفاهیم اقتصاد جهانی اضافه شده که به دلیل تازه بودن آن می‌توان به عنوان یک حوزه جدید اقتصادی روی آن سرمایه‌گذاری جدی‌تری داشت.

روشن شدن موتور اقتصاد اینترنتی با استارت آپ‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصادآنلاین، در سال‌های اخیر، در هر دو سطح ملی و بین المللی، توجه کارآفرینان و سرمایه گذاران به استارت‌آپ‌ها افزایش یافته و این روند به ایران هم راه یافته است. اهمیت استارت‌آپ‌ها و کارآفرینی در حوزه تکنولوژی و مشخص شدن فواید پشتیبانی از کسب و کارها در وضعیت شکننده خود در مراحل اولیه موجب شده تا افراد متخصص در حوزهای فنی و صنعتی مختلف در صدد اشتغال زایی به روش علمی و سازمان یافته برآیند.

    امروزه حتی می‌توان گفت استارت‌آپ‌های موفق تبدیل به موتور رشد اقتصاد اطلاعاتی و اقتصاد اینترنتی شده‌اند و توسعه اخیر اکوسیستم‌های استارت‌آپ در سراسر جهان، نتایج چشمگیری در آینده اقتصاد جهانی خواهد داشت. بر اساس گزارشی که مرکز ملی فضای مجازی منتشر کرده، در بخش دولتی کشورهای پیشرفته، بیش از 30 سال است که توسعه مراکز رشد کسب و کارها به عنوان سیاست و راهکاری پرطرفدار برای پرورش کارآفرینی و در نتیجه، توسعه پایدار از طریق ایجاد شغل مطرح شده‌اند و فعالیت این مراکز در رشد اقتصادی مانند کاتالیزور عمل می‌کند. همزمان، سرمایه گذاران نیز حمایت از استارت‌آپ‌ها را راهی جدید برای افزایش احتمال بازگشت سرمایه می‌دانند.

    با وجودی که تقریبا همه استارت‌آپ‌های فناوری موفق دنیا از سه یا چهار اکوسیستم استارت‌آپ مانند "سیلیکون‌ولی" یا "بوستون" به وجود آمده‌اند، اما به نظر می‌رسد این روند به انتها رسیده و در سال‌های اخیر شاهد به وجود آمدن استارت‌آپ‌های موفق مستقلی در سراسر جهان بوده‌ایم.

    همزمان با انفجار جهانی کارآفرینی، اکوسیستم‌های استارت‌آپ هم رشد و بلوغ قابل توجهی در سراسر جهان داشته‌اند.

    از سوی دیگر با توجه به رسیدن قله جمعیتی به سن اثربخشی و فعالیت و در نتیجه نیاز این جمعیت به اشتغال، کارآفرینی و ایجاد شغل هم یکی از دغدغه‌های مهم جامعه محسوب می‌شود؛ بنابراین برنامه‌های دولت برای اشتغال‌زایی و ارائه وام به مشاغل کوچک و کسب و کارهای خانگی و نیز فعالیت بخش خصوصی در جهت جذب و پرورش ایده‌های جدید و تبدیل آن به کسب و کارهای نوپا، اهمیت زیادی در توسعه اقتصادی کشور خواهد داشت. گفتنی است رویدادهایی همچون استارت آپ ویکند و ایجاد مراکز رشد و جهادهای دانشگاهی در دانشگاه‌های مختلف، این فرصت را برای کارآفرینان جوان ایجاد کرده تا ایده‌های خود را به مرحله اجرا برسانند.

    با وجود این فعالیت‌ها در حوزه کارآفرینی و حمایت از استارت‌آپ‌ها، اما کشور ما کماکان کشوری جوان در این زمینه به حساب می‌آید و هنوز برای ایجاد بسترهای مناسب، راه زیادی را در پیش دارد. مرکز ملی فضای مجازی ایده پردازی و جذب سرمایه را از مهمترین حوزه‌های چالش‌زا در زمینه کارآفرینی و کسب و کار در کشور می‌داند. در نتیجه، با توجه به رویکرد اقتصادی نوین در زمینه اطلاعات و فناوری، شناسایی، حمایت و ارتقای اکوسیستم‌های استارت‌آپ می‌تواند گام مهمی در رشد و توسعه اقتصادی باشد.

    برچسب ها