عصر خودرو

شرکت های نفت و گاز کشورهای عربی خلیج فارس مقروض‌تر شدند

عصر بازار- شرکت های انرژی حاشیه خلیج فارس طی ۳ سال گذشته حدود ۷۱ میلیارد دلار استقراض کرده اند که این رقم بیش از دو برابر رقم استقراض شده در دوره سه ساله قبلی بوده است.

شرکت های نفت و گاز کشورهای عربی خلیج فارس مقروض‌تر شدند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم, در حالی که شرکت های انرژی منطقه حاشیه خلیج فارس از فرصت کاهش هزینه استقراض برای تامین مالی طرح های توسعه ای خود استفاده کرده اند، میزان استقراض این شرکت ها در سال 2017 به رقمی بی سابقه رسیده است.

    تولید کنندگان نفت و گاز، شرکت های اوپراتور خطوط لوله انتقال انرژی و پالایشگاه های کشورهای کویت، امارات، عربستان، عمان، بحران و قطر در سال 2017 از طریق انتشار اوراق قرضه و گرفتن وام های سندیکایی 28.7 میلیارد دلار استقراض کردند. این شرکت ها در طی 3 سال گذشته حدود 71.4 میلیارد دلار استقراض کرده اند که این رقم بیش از دو برابر رقم استقراض شده در دوره سه ساله قبلی بوده است.

    متوسط سالانه شاخص بهره بدهی میدل ایست کامپوزیت بانک جی پی مورگان، که شاخصی در زمینه نرخ بهره استقراض در منطقه حاشیه خلیج فارس محسوب می شود، در سال 2017 با 12 واحد کاهش به 4.58 درصد رسید که پایین ترین رقم در طی 2 سال گذشته است. برآوردهای اوپک حکایت از آن دارد که تقاضای جهانی برای انرژی تا سال 2040 میلادی نسبت به سال 2015، 35 درصد رشد خواهد داشت. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک هم گفته، برای پاسخگویی به رشد تقاضا و جبران کاهش تولید میادین قدیمی، در مقطع زمانی فعلی باید در صنعت نفت سرمایه گذاری صورت گیرد.

    به دنبال افت قیمت انرژی، شرکت های دولتی فعال در کشورهای خاورمیانه از سال 2014 به این طرف، برای پیشبرد برنامه های توسعه ای خود به بازار بدهی اتکا کرده اند. در طی این بازه زمانی، قیمت نفت خام تا 60 درصد کاهش داشته است.

    رابین میلز، تحلیلگر موسسه مشورتی قمر انرژی در این باره گفت: «من فکر می کنم ما در سال 2018 شاهد استقراض های بیشتری از سوی شرکت های انرژی دولتی خواهیم بود.»

    به گفته مقامات دولتی، تولید کنندگان نفت و گاز در کشورهای عربستان، کویت و امارات قصد دارند در طی 5 تا 10 سال آینده بیش از 600 میلیارد دلار در پروژه های انرژی سرمایه گذاری کنند. بر اساس آمارهای آژانس بین المللی انرژی، سرمایه گذاری جهانی در صنعت انرژی در سال 2016، 1.7 تریلیون دلار بوده است.

    برچسب ها