عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

بورس رکورددار بازدهی در بازارهای مالی

عصر بازار- یک استاد دانشگاه معتقد است: بازدهی بورس از ابتدای امسال تاکنون نسبت به همه بازارهای موازی، بیشتر بوده و افزود، مهم ترین دلیل رشدش ، تغییر مسیر حرکت نقدینگی از بازار پولی و بانکی به بازارهای موازی از جمله بورس است.

بورس رکورددار بازدهی در بازارهای مالی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، بورس در هفته های گذشته، دورانی پر رونق را تجربه کرد، به طوری که شاخص در مدتی محدود با رشد چند هزار واحدی روبرو شد که در طول فعالیت 50 ساله بورس بی سابقه بود.
    رونق بازار بورس باعث شده که برخی از نقدینگی های موجود در جامعه به این بخش سرازیر شود که البته هنوز به رقم قابل توجهی نرسیده است.
    بهنام بهزادفر درباره وضعیت بازار سرمایه و تحولات روزهای گذشته بورس، اظهارداشت: شاخص کل بورس اوراق بهادار برای سومین نوبت در هفته گذشته به شکل پی در پی مثبت بود و با 2.5 درصد رشد به رقم 97 هزار و 900 واحدی رسید درحالی که در ابتدای هفته جاری افت 0.7 درصدی را تجربه کرد.
    این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بازدهی بورس تهران از ابتدای امسال تا روز شنبه هفته جاری به 27 درصد رسید که این رقم نشان می دهد بورس نسبت به همه بازارهای موازی، بازدهی بیشتری داشته است.
    وی اضافه کرد: این بازدهی با مجموع بازدهی سال 94 برابری می کند و نشانه آن است که برخلاف تصورات اولیه، رشد بورس خارج از هیجانات بوده، به ویژه در سال های گذشته نیز بورس عموما رشدهای خود را در مقطع زمانی کوتاهی داشته است.
    این استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت :دلایل زیادی برای رشد شاخص بورس وجود دارد و نخستین و مهم ترین دلیل رشد بورس، تغیر حرکت نقدینگی از بازار پولی و بانکی به بازارهای موازی است.
    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه میزان نقدینگی در جامعه به یک میلیون و 400 میلیارد تومان رسیده است، خاطر نشان کرد: با توجه به کاهش سود بانکی و سخت گیری که در این حوزه می شود، پرداخت سود بانکی بالای 15 درصد، غیر ممکن می شود.
    بهزادفر یادآور شد: انتشار شایعات مربوط به اخذ مالیات از سپرده های بانکی نیز به این خروج نقدینگی از بانک، سرعت بیشتری داده است.
    این استاد دانشگاه درباره مسیرهای حرکت این نقدینگی، گفت: بخشی از این نقدینگی به سراغ بازار سرمایه آمده و بخشی دیگر نیز وارد بازار دلار، سکه و طلا شده است.
    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، پیش بینی می شود که مقصد اصلی این بخش از نقدینگی، بازار مسکن باشد که آمار بانک مرکزی نیز نشان دهنده این حرکت است.
    وی افزود : براساس آمار، تعداد و میانگین ارزش معاملات مسکن در تهران افزایش یافته بطوری که از نظر تعداد، حدود 50 درصد و از نظر قیمت حدود 15 درصد رشد داشته است.
    این استاد دانشگاه افزود: عامل دیگر رشد بازار سرمایه، رشد نرخ ارز است که برخلاف انتظارات تحلیلگران، قیمت ها کاهش نیافته بلکه تثبیت شده است.
    وی اضافه کرد: پایداری و رشد نرخ های جهانی نفت و فلزات اساسی نیز باعث شده است شرکت های کامودیتی محور (مرتبط با مواد پایه و معدنی) که 60 درصد بورس کشور را تشکیل می دهند، محصولات خود را گرانتر فروخته و در نتیجه تعدیل های مثبت بدهند.
    بهزادفر گفت: کاهش ریسک های سیستماتیک سیاسی خارجی نیز زمینه رشد بازار را فراهم کرده و ادامه داد، برخی شرکت های فلزی، سیمانی و فراورده های نفتی در گزارش های 9 ماهه که منتشر شده به خوبی ظاهر شدند.
    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که انتظار داریم که گروه های شاخص ساز بورس به تعدیل ها و گزارش های مثبت خود ادامه دهند، گفت: می توان پیش بینی کرد که رشد بازار سرمایه ادامه دار باشد.
     شاخص بورس دیروز (شنبه) با 687 پله افت به جایگاه 97 هزار و 211 واحدی عقب نشینی کرد.
    روز گذشته، یک میلیارد و 124 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 520 میلیارد ریال در 99 هزار و 559 نوبت خرید و فروش شد.

    برچسب ها