عصر خودرو

در راستای برجام انجام شد؛

تصویب ۳۸ پروژه با ۱.۹۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم

عصر بازار- وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تصویب ۳۸ پروژه با حجم سرمایه گذاری خارجی یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون دلاری در حوزه صنعت، معدن و تجارت از آغاز دولت دوازدهم تاکنون از جمله دستاوردهای برجام است، علاوه بر آن نهایی کردن ۷۰ قرارداد و تفاهم نامه دیگر نیز در دست پیگیری است.

تصویب ۳۸ پروژه با ۱.۹۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  ایرنا ، با گشایش‌های ایجاد شده در روابط خارجی کشور پس از استقرار دولت یازدهم، شاهد دستاوردهای قابل توجهی در عرصه‌های گوناگون و بویژه اقتصادی بودیم که از آن جمله می‌توان به رشد سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد.
    از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون در حوزه صنعت، معدن و تجارت 38 پروژه با حجم سرمایه گذاری خارجی یک میلیارد و 980 میلیون دلار با حضور سرمایه گذاران خارجی به تصویب رسیده و برای تمامی این پروژه‌ها جواز تأسیس صادر و زمین مورد نیاز تخصیص یافته و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است.

    ** پیگیری برای نهایی کردن 70 قرارداد و تفاهم نامه
    علاوه بر این مذاکره های و پیگیری‌های مربوط به نهایی کردن نزدیک به 70 فقره قرارداد و تفاهم نامه در حال انجام نیز هست.
    انتقال فناوری روز و تکنولوژی‌های پیشرفته به داخل، تولید صادرات محور و دسترسی به بازارهای بین‌المللی، همکاری‌های اقتصادی بلند مدت با تاکید بر افزایش کیفیت محصولات داخلی، تکمیل زنجیره‌های تولید داخل و اتصال به زنجیره جهانی به عنوان راهبرد اساسی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این سرمایه گذاری ها بوده است.
    پراکندگی جغرافیایی این سرمایه گذاری‌ها نیز از نکات قابل توجه است که می‌تواند مورد اشاره قرار بگیرد.

    ** بیشترین طرح‌های سرمایه گذاری خارجی در خراسان رضوی
    برپایه این گزارش، از 38 پروژه یاد شده، استان خراسان رضوی هشت پروژه، استان‌های تهران و آذربایجان شرقی هر کدام چهار پروژه، استان مرکزی سه پروژه و استان‌های فارس، اصفهان، سیستان و بلوچستان و زنجان هرکدام 2 پروژه را به خود اختصاص دادند.
    همچنین استان‌های قزوین، بوشهر، کردستان، کرمان، گیلان، مازندران، هرمزگان، اردبیل، خراسان جنوبی، البرز هر کدام یک پروژه داشتند و یک پروژه نیز در حوزه سرمایه گذاری در پخش و ایجاد شبکه توزیع مواد غذایی برای هتل‌ها، رستوران‌ها و کترینگ در سراسر کشور بوده است.

    ** تکمیل 9 پروژه بر پایه گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیشرفت فیزیکی 9 پروژه یادشده 100 درصد و پنج پروژه نیز با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد هستند.
    از سوی دیگر 16 پروژه از مجموع 38 پروژه در مرحله مقدماتی و چهار پروژه در حال اجرا هستند و پیشرفت فیزیکی چهار پروژه باقیمانده زیر 60 درصد است.

    ** سرمایه گذاری شرکت‌های افغانستانی در 9 پروژه
    سرمایه گذاران این پروژه‌ها از کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکای شمالی هستند و افغانستان با 9 سرمایه گذاری بیشترین تعداد پروژه را به خود اختصاص داده است.
    ترکیه پنج پروژه، آلمان و فرانسه هر کدام چهار پروژه، عراق و چین و کره جنوبی هر کدام سه پروژه، آذربایجان و امارات هر کدام 2 پروژه و کشورهای پاکستان، اتریش، هنگ کنگ، روسیه ، آمریکای شمالی و ایتالیا نیز هر کدام یک پروژه داشتند. برخی سرمایه گذاری ها در قالب شرکت‌های مشترک بین دو کشور خارجی انجام گرفته بود.
    در ادامه این گزارش آمده است: نسبت مشارکت خارجی‌ها در 20 پروژه از 38 پروژه یاد شده به صورت 100 درصدی و چهار پروژه نیز بالای 50 درصد بوده است.
    شهریورماه گذشته «افروز بهرامی» مدیرکل سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت از جذب هفت میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش های صنعتی، معدنی و بازرگانی کشور در دوره پسابرجام خبر داد که این آمار صرفنظر از قراردادهایی است که نهایی شده یا به امضا رسیده است.

    برچسب ها